Purchase determinants of food for individual consumers in large cities in Poland

Main Article Content

Bogdan Sojkin
Paweł Bartkowiak


Keywords : purchase determinants of city residents, determinants of food purchases, exploratory factor analysis
Abstract
The article offers an analysis of purchase determinants of food for individual consumers in 8 large cities in Poland The analysis has been based on the outcomes of consumer research carried out in years 2015 and 2016 at Poznan University of Economics as well as on other research studies published in Polish sources. As a result, the identification and comparison of basic groups of determinants shaping the purchasing of food products has been provided, as well as the exploratory factor analysis was used for in-depth analysis of data.

Article Details

How to Cite
Sojkin, B., & Bartkowiak, P. (2017). Purchase determinants of food for individual consumers in large cities in Poland. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (119), 155–164. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.119.31
References

BALICKI A., 2013: Statystyczna analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społeczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

BARTKOWIAK P., SOJKIN B., 2015: Wyznaczniki decyzji zakupowych towarów przez mieszkańców Poznania i Wielkopolski, Ruch Prawniczy, Socjologiczny i Ekonomiczny 77 (1), 327-348.

BARTKOWIAK P., SOJKIN B., 2014: Determinanty zakupu towarów przez polskich konsumentów, Marketing i Rynek 8 (CD), 968-976.

CBOS 2013: Gdzie i jak kupujemy żywność, Warszawa.

CBOS 2002: Polacy na zakupach, Warszawa.

GÓRNIAK J., 1998: Analiza czynnikowa i analiza głównych składowych, ASK. Społeczeństwo, Badania, Metody, IFIS PAN 7.

GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania, Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.

GUTKOWSKA K., 2002: Socjoekonomiczne uwarunkowania konsumpcji żywności w polskich gospodarstwach domowych, [w:] Z. Kędzior i E. Kieżel (red.) Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, Wydawnictwo PWE, Warszawa.

Jak kupuje nowe pokolenie, Shopping Show 2013, Warszawa.

KACZMAREK M., 2011: Badanie i analiza zachowań nabywców [w:] A. Czyżewski (red.), Analiza ekonomiczna projektów inwestycyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 9-29.

LAROSE D.T., 2008. Metody i modele eksploracji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

NIEWCZAS M., 2013: Kryteria wyboru żywności, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 6 (91).

Polacy kupują z głową, http://branden.biz/wp-content/uploads/2016/08/Refunder_Polacy-kupuj%C4%85-z-g%C5%82ow%C4%85-raport-badawczy_sierpie%C5%84-2016.pdf (dostęp: 31.03.2017).

Polak na zakupach - najważniejsza jakość produktu - badania przeprowadzone na zlecenie firmy Henkel przez GFK Austria we wrześniu 2010.

SOJKIN B., 2015: Determinanty zakupów towarów konsumpcyjnych mieszkańców polskich miast, Marketing i Rynek 8 (CD), 650-657.

SOJKIN B., MAŁECKA M., OLEJNICZAK T., BAKALARSKA M., 2009: Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Syndicated Price Image Study 2013, ARC Rynek i Opinia i Vocatus, marzec/kwiecień 2013.

SOJKIN B., 2013: Zachowania zakupowe i konsumpcyjne mieszkańców Poznania i Wielkopolski, IBRKiK, Warszawa.

Zwyczaje zakupowe Polaków, Shopping Show, Warszawa 2013.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.