Determinanty zakupu żywności mieszkańców dużych miast w Polsce

Main Article Content

Bogdan Sojkin
Paweł Bartkowiak


Słowa kluczowe : determinanty zakupu mieszkańców miast, wyznaczniki zakupów żywności, eksploracyjna analiza czynnikowa.
Abstrakt
W artykule przedstawiono analizę determinant zakupu żywności przez nabywców indywidualnych w ośmiu dużych miastach w Polsce oraz ogółem. Analiza została przeprowadzona na podstawie wyników badań konsumenckich zrealizowanych w miastach w latach 2015–2016 w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz porównawczo innych polskich badań rynkowych z tego zakresu. W rezultacie zidentyfikowano i porównano podstawowe grupy czynników kształtujących zakupy artykułów żywnościowych oraz wykorzystano eksploracyjną analizę czynnikową dla pogłębionej analizy danych.

Article Details

Jak cytować
Sojkin, B., & Bartkowiak, P. (2017). Determinanty zakupu żywności mieszkańców dużych miast w Polsce. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (119), 155–164. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.119.31
Bibliografia

BALICKI A., 2013: Statystyczna analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społeczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

BARTKOWIAK P., SOJKIN B., 2015: Wyznaczniki decyzji zakupowych towarów przez mieszkańców Poznania i Wielkopolski, Ruch Prawniczy, Socjologiczny i Ekonomiczny 77 (1), 327-348.

BARTKOWIAK P., SOJKIN B., 2014: Determinanty zakupu towarów przez polskich konsumentów, Marketing i Rynek 8 (CD), 968-976.

CBOS 2013: Gdzie i jak kupujemy żywność, Warszawa.

CBOS 2002: Polacy na zakupach, Warszawa.

GÓRNIAK J., 1998: Analiza czynnikowa i analiza głównych składowych, ASK. Społeczeństwo, Badania, Metody, IFIS PAN 7.

GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania, Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.

GUTKOWSKA K., 2002: Socjoekonomiczne uwarunkowania konsumpcji żywności w polskich gospodarstwach domowych, [w:] Z. Kędzior i E. Kieżel (red.) Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, Wydawnictwo PWE, Warszawa.

Jak kupuje nowe pokolenie, Shopping Show 2013, Warszawa.

KACZMAREK M., 2011: Badanie i analiza zachowań nabywców [w:] A. Czyżewski (red.), Analiza ekonomiczna projektów inwestycyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 9-29.

LAROSE D.T., 2008. Metody i modele eksploracji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

NIEWCZAS M., 2013: Kryteria wyboru żywności, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 6 (91).

Polacy kupują z głową, http://branden.biz/wp-content/uploads/2016/08/Refunder_Polacy-kupuj%C4%85-z-g%C5%82ow%C4%85-raport-badawczy_sierpie%C5%84-2016.pdf (dostęp: 31.03.2017).

Polak na zakupach - najważniejsza jakość produktu - badania przeprowadzone na zlecenie firmy Henkel przez GFK Austria we wrześniu 2010.

SOJKIN B., 2015: Determinanty zakupów towarów konsumpcyjnych mieszkańców polskich miast, Marketing i Rynek 8 (CD), 650-657.

SOJKIN B., MAŁECKA M., OLEJNICZAK T., BAKALARSKA M., 2009: Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Syndicated Price Image Study 2013, ARC Rynek i Opinia i Vocatus, marzec/kwiecień 2013.

SOJKIN B., 2013: Zachowania zakupowe i konsumpcyjne mieszkańców Poznania i Wielkopolski, IBRKiK, Warszawa.

Zwyczaje zakupowe Polaków, Shopping Show, Warszawa 2013.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.