Czynniki wyboru i satysfakcji z usług świadczonych przez lokale fast food w świetle badań klientów i pracowników

Main Article Content

Monika Świątkowska
Dagmara Stangierska
Yauheniya Ulyanitskaya


Słowa kluczowe : czynniki wyboru, lojalność klienta, gastronomia, fast food
Abstrakt
Celem opracowania było porównanie czynników kształtujących wybór i satysfakcję konsumentów ze świadczonych usług i jakości produktów na przykładzie sieci restauracji fast food. Na podstawie badań zarówno klientów jak i pracowników, podjęto się próby wyjaśnienia, jakie czynniki w największym stopniu wpływają na wybór i satysfakcję w opinii klientów i pracowników tego typu lokali. Stwierdzono, iż zarówno w przypadku klientów jak i pracowników do najważniejszych czynników wyboru i satysfakcji z usługi gastronomicznej należą smak oferowanych produktów, czas realizacji zamówienia i lokalizacja; duże znaczenie dla klientów ma również korzystna relacja ceny do jakości oferowanych potraw. Zauważone różnice w największym stopniu dotyczą oceny aspektów związanych z obsługą, która jest wyżej oceniana przez pracowników. Klienci w swoich opiniach przejawiają racjonalizm, ich opinie są silniej spolaryzowane a różnice między najważniejszymi i najmniej istotnymi czynnikami bardzo wyraźne. Pracownicy wykazują zaś tendencję do rozpatrywania szerzej zarówno czynników wyboru jak i satysfakcji, co przejawia się w mniejszych różnicach ocen poszczególnych czynników.

Article Details

Jak cytować
Świątkowska, M., Stangierska, D., & Ulyanitskaya, Y. (2017). Czynniki wyboru i satysfakcji z usług świadczonych przez lokale fast food w świetle badań klientów i pracowników. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (119), 181–193. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.119.33
Bibliografia

KNOWLES T., 2001: Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa.

KWIATKOWSKA E., 2009: Wybrane uwarunkowania demograficzne korzystania z usług gastronomicznych (na przykładzie aglomeracji warszawskiej). Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (80), 61-68.

KWIATKOWSKA E., LEVYTSKA G., 2009: Rynek usług gastronomicznych w Polsce na początku XXI w. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (74), 91-102.

LEVYTSKA G., 2011: Usługi gastronomiczne - znaczenie i tendencje rozwoju, Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.

LIN I.Y., NAMASIVAYAM K., 2011: Understanding Restaurant Tipping Systems: A Human Resources Perspective, International Journal of Contemporary Hospitality Management 23 (7), 923-940.

LIU C., CHOU S., GAN B., TU J., 2015: How "Quality" Determines Customer Satisfaction Evidence from the Mystery Shoppers' Evaluation, TQM Journal 27 (5), 576-590.

MARKOVIC S., RASPOR S., DORCIC J., 2011: What are the key dimensions of restaurant service quality? An empirical study in the city restaurant settings, Sustainable Tourism: Socio-Cultural, Environmental and Economics Impact 1, 235-249.

MASŁOWSKI A., 2000: Rynek usług gastronomicznych. Uwarunkowania i kierunki rozwoju, Wydawnictwo UMSC, Lublin.

MILEWSKA M., PRĄCZKO A., STASIAK A., 2010: Podstawy gastronomii, PWE, Warszawa.

PAYNE A., HOLT S., 2001: Diagnosing Customer Value: Integrating the Value Process and Relationship Marketing, [w:] British Journal of Management 12, London 3-27.

RAMANATHAN R., DI Y. RAMANATHAN U., 2016: Moderating Roles of Customer Characteristics on the Link Between Service Factors and Satisfaction in a Buffet Restaurant, Benchmarking 23 (2), 469-486.

SALA J., 2011: Marketing w gastronomii, PWE, Warszawa.

SKOGLAND I., SIGUAW J.A., 2004: Are Your Satisfied Customers Loyal? Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 45 (3), 221-234.

STANGIERSKA D., 2013: Otoczenie fizyczne usługi i jego konsekwencje wizerunkowe - przykład marki sieci restauracji casual dining, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 10(59), 662-672.

STANGIERSKA D., ŚWIĄTKOWSKA M., 2012: Metody oceny satysfakcji konsumentów na rynku usług [w:] Z. Waśkowski, M. Sznajder (red.), Nowe trendy w dystrybucji produktów żywnościowych: gastronomia i zachowania nabywców, 164-173.

StatSoft Polska, 2003: Analiza satysfakcji i lojalności klientów, Warszawa - Kraków, 19-25.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora