Źródła zaopatrzenia lokali gastronomicznych na przykładzie produktów nabiałowych

Main Article Content

Agnieszka Tul-Krzyszczuk
Maksymilian Czeczotko
Dagmara Stangierska
Ewa Świstak


Słowa kluczowe : źródła zaopatrzenia, lokale gastronomiczne, nabiał
Abstrakt
Celem opracowania jest charakterystyka źródeł zaopatrzenia lokali gastronomicznych w produkty nabiałowe z uwzględnieniem różnic ze względu na typ lokalu gastronomicznego, jego lokalizację oraz liczbę pracowników. Wyniki badań ilościowych zrealizowanych z menedżerami lokali gastronomicznych pokazują, że wybór źródła zaopatrzenia w te produkty jest zależny od typu placówki gastronomicznej. Restauracje mają największy udział zaopatrzenia w hurtowniach świadczących usługę dostawy zamówionego towaru do klienta i hurtowniach samoobsługowych. W barach duże znaczenie mają także zakupy u lokalnych sprzedawców. Dodatkowo wielkość przedsiębiorstwa i lokalizacja różnicują wybór źródła zaopatrzenia. Największe zróżnicowanie w wyborze źródła zaopatrzenia występuje ze względu na lokalizację przedsiębiorstwa gastronomicznego. Najczęstszymi dostawcami produktów nabiałowych do lokali gastronomicznych są lokalni dostawcy i hurtownie samoobsługowe Makro i Selgros.

Article Details

Jak cytować
Tul-Krzyszczuk, A., Czeczotko, M., Stangierska, D., & Świstak, E. (2018). Źródła zaopatrzenia lokali gastronomicznych na przykładzie produktów nabiałowych. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (121), 93–103. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2018.121.7
Bibliografia

Anonim, 2011: Dostawcy celują w branżę HoReCa, Rynek dostawców dla branży HoReCa. Raport 2011, 8-9.

Anonim, 2013: Ważna kartka w kalendarzu, Świat Hoteli 1-3, 42-43.

Anonim, 2017: Szukamy lepszej jakości, Rynek dostawców HoReCa w Polsce. Raport 2017, 38.

BENDKOWSKI J., RADZIEJOWSKA G., 2005: Logistyka zaopatrzenia w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.

BOZARTH C., HANDFIELD R., 2007: Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Onepress, Gliwice.

CZERSKI I., 2017: Planujemy zwiększyć udział lokalnych producentów, Rynek dostawców HoReCa w Polsce. Raport 2017, 70.

Główny Urząd Statystyczny, GUS, 2016: Działalność przedsiębiorstw o liczbie pracujących do 9 osób w 2015 roku, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarczewyniki-finansowe/przedsiebiorstwa-niefinansowe/dzialalnosc-gospodarcza-przedsiebiorstw-o-liczbie-pracujacych-do-9-osob-w-2015-roku,1,10.html [dostęp: 25.04.2017].

FECHNER I., 2007: Zarządzanie łańcuchem dostaw, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, Poznań.

FRONTCZAK J., 2015: Zaostrza się konkurencja, Rynek dostawców HoReCa w Polsce. Raport 2015, 4-6.

FRONTCZAK J., 2016: Wyższe przychody, więcej zakupów, Rynek dostawców HoReCa w Polsce. Raport 2016, 4-6.

JĘDRAL Ł., 2017: Zapotrzebowanie na nowe usługi i produkty będzie rosnąć, Rynek dostawców HoReCa w Polsce. Raport 2017, 46.

KOWALCZYK L., 2015: Logistyka zaopatrzenia jako element infrastruktury logistycznej w gastronomii na wybranym przykładzie, Journal of TransLogistics 2015, 139-155.

LYSONS K., 2004: Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, Warszawa.

NOGALSKI B., NIEWIADOMSKI P., 2013: Koncepcja oceny dostawcy w elastycznym zakładzie wytwórczym - strategiczna perspektywa sukcesu, Zarządzanie i Finanse 11, 4/2, 289-304.

NOWAKOWSKI M., 2013: Polskie trendy gastronomiczne w 2013 roku, Horeca 2 (28), 30-32.

OWCZAREK K., 2013: Regionalne na śniadanie, 2013, Świat Hoteli 1-3, 44-45.

PFOHL H.Ch., 2001: Systemy logistyczne. Podstawy organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Biblioteka Logistyka, Poznań.

RUSSAK G., 2007: Żywność ekologiczna - tradycja i naturalność, Hotel Polska 37, 35-36.

SADOWSKI W., 2007: Zdrowa gastronomia - pomysł na biznes, Hotel Polska 37, 33-34.

STANIEWSKA S., 2012: Zaopatrzenie w działalności przedsiębiorstw, Logistyka 2.

STĘPNIAK K., 2015: Dostawcy mają realny wpływ na jakość lokali, http://www.horecanet.pl/Gfk-Dostawcy-maja-realny-wplyw-na-jakosc-lokali,wiadomosc,11,luty,2015.aspx [dostęp: 25.04.2017].

TAJER S., 2011: Handel hurtowy, [w:] U. Kłosiewicz-Górecka (red.), Handel wewnętrzny w Polsce 2006-2011, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa, 140-176.

TUL-KRZYSZCZUK A., 2005: Wpływ warunków sprzedaży oraz specyfiki wybranych produktów żywnościowych na decyzje konsumentów, praca doktorska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa [manuskrypt].

WiadomościHandlowe.pl, 2016: Polski rynek produktów FMCG 2015 - analiza, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/polski-rynek-produktow-fmcg-2015-analiza, 6083 [dostęp: 25.04.2017].

ZIMNICKA E., 2007: Kawa na ławę, Nowości Gastronomiczne 1, 41.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora