Polscy konsumenci wobec globalizacji konsumpcji

Main Article Content

Katarzyna Włodarczyk


Słowa kluczowe : zachowania konsumentów, globalizacja konsumpcji, polskie społeczeństwo
Abstrakt
Przedsiębiorstwa, które chcą zyskać odbiorców swoich produktów we współczesnym świecie, powinny przygotowywać globalne strategie marketingowe. Wynika to z faktu, że w dobie globalizacji konsumenci mają ułatwiony kontakt między sobą dzięki narzędziom multimedialnym (w tym głównie dzięki Internetowi), co prowadzi do przenikania się kultur, a tym samym wzorców i zachowań konsumpcyjnych. Konsumenci dokonujący podobnych zakupów tworzą grupy skupione wokół wspólnych interesów, doświadczeń i potrzeb. Wymiana doświadczeń między konsumentami przyczynia się do upowszechniania zwyczajów nabywczych, wypierania z rynku tych produktów, które nie spełniły oczekiwań. Tym samym konsument zaczyna oddziaływać na funkcjonowanie producenta. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, jak polski konsument ocenia globalizację konsumpcji w perspektywie czasu. W artykule podjęto rozważania teoretyczne na podstawie literatury przedmiotu oraz wykorzystano dane pochodzące z badań własnych autorki, raportów CBOS, ankiet WVS i EVS, raportów Instytutu Globalizacji i Eurobarometru. Przedstawione wyniki badań wskazują, że polscy konsumenci różnie odnosili się do procesu globalizacji w perspektywie kilku lat, a ich poglądy dotyczące globalizacji i globalizacji konsumpcji na pewno będą nadal ewoluowały.

Article Details

Jak cytować
Włodarczyk, K. (2015). Polscy konsumenci wobec globalizacji konsumpcji. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (111), 177–191. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.111.43
Bibliografia

ALDRIGE A., 2006: Konsumpcja, Sic!, Warszawa, s. 156-158.

BURLITA A., 2011: Kilka refleksji na temat społeczeństwa konsumpcyjnego, [w:]: Olejniczuk-Merta A. (red.), 2011: Konsumpcja a rozwój regionów, Handel Wewnętrzny, styczeń-luty.

BYLOK F., 2005: Model społeczeństwa konsumpcyjnego. W: Jawłowska A., Kempy M. (red.) 2005: Konsumpcja - istotny wymiar globalizacji kulturowej, IFiS PAN, Warszawa, s. 250.

CBOS: Polacy nie chcą ingerencji w wolność osobistą, za: http://globalizacja.org/node/558 (data dostępu: 10.02.2015).

JASIŃSKA-KANIA A., 2012: Zmiany wartości Polaków a procesy transformacji, europeizacji i globalizacji, [w:] Jasińska-Kania A. (red.), 2012: Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 334-336.

JASIŃSKA-KANIA A., 2012: Zmiany wartości Polaków na tle europejskim: EVS 1990- 1999-2008, [w:] Jasińska-Kania A. (red.), 2012: Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 7-8

KALIŃSKI J., 2004: Globalizacja w perspektywie historycznej, [w:] Czarny E. (red.) 2004: Globalizacja od A do Z, NBP, Warszawa, s. 10-34.

KASRIEL-ALEXANDER D., 2015: The top 10 global consumer trends for 2015, Euromonitor International, UK, http://communicateonline.me/marketing/the-top-10-globalconsumer- trends-2015 (data dostępu: 08.02.2015).

LIBERSKA B. (red.), 2002: Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, PWE, Warszawa, s. 3 i dalsze.

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., 2002: Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, s. 33.

MRÓZ B., 2009: Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, [w:] Mróz B. (red.), 2009: Oblicza konsumpcjonizmu, SGH, Warszawa.

Skutki globalizacji dla Polski. Komunikat z badań, BS/154/2006. CBOS, Warszawa 2006.

SŁABY T., MALISZEWSKI K., 2009: Konsumpcjonizm a jakość życia, [w:] Mróz B., (red.) 2009: Oblicza konsumpcjonizmu, SGH, Warszawa, s. 13-22.

SMYCZEK S., SOWA I., 2005: Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa, s. 222-226.

Standardowy Eurobarometr 78. Opinia publiczna w Unii Europejskiej, jesień 2012, Raport krajowy Polska, http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb78/eb78_pl_pl_nat.pdf (data dostępu: 09.11.2015).

Standardowy Eurobarometr 80. Opinia publiczna w Unii Europejskiej, jesień 2013, Raport krajowy Polska, http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb80/eb80_pl_pl_nat. pdf (data dostępu: 09.11.2015).

Standardowy Eurobarometr 82. Opinia publiczna w Unii Europejskiej, jesień 2014, Raport krajowy Polska, http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb82/eb82_pl_pl_nat.pdf (data dostępu: 09.11.2015).

SZYMAŃSKI W., 2007: Czy globalizacja musi być irracjonalna?, SGH, Warszawa, s. 23 i dalsze.

TKACZYK J., 2012: Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe, Handel Wewnętrzny, maj-czerwiec, s. 126-128.

WARCZOK T., 2005: Globalizacja i konsumeryzm, [w:] Jawłowska A., Kempy M. (red.), 2005: Konsumpcja - istotny wymiar globalizacji kulturowej, IFiS PAN, Warszawa.

WŁODARCZYK K., 2013: Rynkowe zachowania polskich konsumentów w dobie globalizacji konsumpcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 55, 57, 229-233.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.