Czy rozwój e-commerce wymaga zmiany myślenia o opakowaniu produktów?

Main Article Content

Monika Nalewajek


Słowa kluczowe : e-opakowanie, e-handel, handel elektroniczny, opakowanie
Abstrakt
W artykule zweryfikowano i przedstawiono zmiany w handlu, jakie dokonują się w ciągu ostatnich kilku lat. Zaprezentowano także kierunki tendencji rozwojowych, których w ciągu 2–3 lat prawdopodobnie będziemy świadkami. Zebrane dane pokazują na znaczący rozwój e-handlu, a także na rosnące zainteresowanie związane z zakupami online w segmencie produktów FMCG (również przez tablety i smartfony). Zmiany te skłaniają do zastanowienia się, jakie konsekwencje dla znanych już naukowcom i badaczom relacji między opakowaniem a decyzjami zakupowymi będzie miał dalszy rozwój handlu internetowego. Autorka zaprezentowała koncepcję e-opakowania, która to jak dotychczas nie została wykorzystana w nurcie naukowym i, będąc stosunkowo nową, nie doczekała się jeszcze badań naukowych, które z pewnością warto by było przeprowadzić.

Article Details

Jak cytować
Nalewajek, M. (2015). Czy rozwój e-commerce wymaga zmiany myślenia o opakowaniu produktów?. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (112), 101–110. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.112.51
Bibliografia

Aktualne wyzwania dla handlu detalicznego czyli jak skutecznie wprowadzić elektroniczny kanał sprzedaży w tradycyjnym sklepie?, PwC 2011, s. 4, http://www.pwc.pl/pl_PL/pl/publikacje/e_commerce_raport_pwc_.pdf.

CICHOŃ M., TUREK P., 2002: Opakowanie jako narzędzie reklamy i sprzedaży, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie 595, s. 11-12, 2015.

Global Powers of Retailing, Deloitte, http://www2.deloitte.com/global/en/pages/consumerbusiness/articles/global-powers-of-retailing.html.

E-Commerce Checkout Usability, http://baymard.com/checkout-usability.

E-commerce w Polsce 2014, Gemius dla e-Commerce Polska, dostępne online po zalogowaniu: http://www.ecommercepolska.pl/pl/dla-czlonkow/baza-wiedzy-do-rozwoju-biznesu- online/badania-i-raporty/.

GÓRSKA-WARSEWICZ H., Perspektywy rozwoju marek w sektorze żywnościowym w Polsce, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 5 (20), s. 8.

JACIOW M., WOLNY R., Polski e-konsument. Typologia, zachowania, Helion 2011, s. 10.

JEŻYK E., 2014: Design opakowania i jego elementy w procesie podejmowania decyzji zakupowych, Marketing i Rynek 2014, nr 4 (CD), s. 392.

Kissmetric, Gomez.com, Akamai.com, http://blog.kissmetrics.com/wp-content/uploads/2011/04/loading-time.pdf.

Komunikat z badań BOS, Internauci 2014, nr 82/2014, s. 3, http://www.cbos.pl/SPISKOM. POL/2014/K_082_14.PDF.

Konsument polski a zakupy w internecie, Nielsen 2012, http://www.nielsen.com/pl/pl/insights/reports/2013/konsument-polski-a-zakupy-w-internecie.html.

Opakowania detaliczne: rok 2016 i później, Stora Enso Packaging Solutions, http://www.storaensopack. pl/sites/default/files/Viewpoint%20Retail%20Packaging%202016%20and% 20beyond_Polish.pdf, s. 3.

Opakuj to! Rola designu w projektowaniu opakowań, raport ekspercki, http://www.publicon. pl/raport_opakuj_to_12_07.pdf.

PRAJSNAR P., W e-handlu cena nie gra (głównej) roli, luty 2015, http://www.marketingnews. pl/theme.php?art=1929&f=896&utm_source=FreshMail&utm_medium=email& utm_campaign=fm_150206-newsletter.

Punkt widzenia Stora Enso na rozwój branży opakowań do żywności - do roku 2016 i dalej, Punkt widzenia Stora Enso 1/2014, s. 2, online: http://www.storaensopack.pl/sites/default/files/PL_Food.pdf.

STEWART B., Packaging as an effective marketing tool, Kogan Page-pira, 1995, s. 1-11.

TMT Predictions 2015, Deloitte, online: http://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technologymedia-and-telecommunications/articles/tmt-predictions-2015.html.

Wyniki raportu "2015 Global Powers of Retailing" Deloitte, online: http://www. marketing-news.pl/message.php?art=44092&utm_source=FreshMail&utm_medium=email&utm_campaign=fm_150211-newsletter.

Zwyczaje zakupowe konsumenta digitalnego, ShoppingShow 2014, http://www.shoppingshow. pl/raporty/ShoppingShow_2014_RAPORT_zwyczaje_zakupowe_konsumeta_digitalnego_q.pdf.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.