Marketing aspect of young consumer behaviour in food industry management

Main Article Content

Dagmara Bubel


Słowa kluczowe : zachowania młodych konsumentów, zarządzanie, gospodarka żywnościowa
Abstrakt
W dobie globalizacji rynków, charakteryzującej się między innymi dużą intensywnością konkurencji między przedsiębiorstwami, coraz ważniejsze staje się posiadanie szeroko rozumianej wiedzy o konsumentach, ich potrzebach, oczekiwaniach, nawykach, aspiracjach, a przede wszystkim o determinantach tychże zachowań. Producenci żywności, chcąc funkcjonować w warunkach wciąż rosnącej konkurencji na rynku produktów żywnościowych, stają przed koniecznością monitorowania czynników kształtujących zachowania konsumentów na tym rynku, które podlegają ciągłym zmianom oraz poznawania determinantów tych zmian. W ramach części badawczej przeprowadzono badanie ankietowe na 200 osobowej grupie respondentów – niemieckich uczniów w wieku od 12 do 16 lat. Procedura badawcza opierała się o bezpośredni wywiad ankietowy, a obszar badawczy dotyczył Brandenburgii. Uwagę skoncentrowano na zagadnieniach związanych z procesami podejmowania decyzji przez konsumentów w aspekcie zakupu poszczególnych produktów żywnościowych oraz czynników oddziałujących na te decyzje.

Article Details

Jak cytować
Bubel, D. (2015). Marketing aspect of young consumer behaviour in food industry management. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (112), 15–32. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.112.45
Bibliografia

BALDERJAHN I., SCHOLDERER J., 2007: Konsumentenverhalten und Marketing: Grundlagen für Strategien und Maßnahmen. Schäffer-Poeschel, Stuttgart, pp. 77-107.

BATTENFELD D., BUHR C.CH., 2012: Einführung in die Erforschung des Konsumentenverhaltens. Marktforschung. Springer, Berlin Heidelberg, pp. 27-44.

BRELL E., 2008: Unternehmenskommunikation für Kinder: Stark umworben: Junge und jüngste Konsumenten. GRIN Verlag GmbH, München, pp. 37-45.

CLAAR A., 1996: Zwischen Gummibärchen, Computerspiel und Sparbuch: Kinder und Jugendliche als Konsumenten. Was kostet die Welt?. Springer, Berlin Heidelberg, pp. 112-136.

EAST R., WRIGHT M., VANHUELE M., 2011: Zachowania konsumentów. Wolters Kluwer, Warszawa, 17-25.

FOSCHT T., SWOBODA B., 2011: Käuferverhalten: Grundlagen-Perspektiven-Anwendungen. Gabler Verlag, Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, pp. 134-168.

FRITZ K., WAGNER D. eds., 2015: Forschungsfeld Gastronomie: Grundlagen-Einstellungen- Konsumenten. Gabler Verlag, Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, pp. 57-87.

GÓRSKA-WARSEWICZ H., ŚWIĄTKOWSKA M., KRAJEWSKI K., 2013: Marketing żywności. Wolters Kluwer, Warszawa s. 34-39.

KARMASIN H., 2013: Produkte als Botschaften: Konsumenten, Marken und Produktstrategien. Redline Wirtschaft, München, pp. 25-117.

KÖNIGSTORFER J., GRÖPPEL-KLEIN A., 2012: Wahrnehmungs-und Kaufverhaltenswirkungen von Nährwertkennzeichen auf Lebensmitteln. Marketing ZFP-Journal for Research and Management, Vol. 34, No. 3, pp. 213-226.

KROEBER-RIEL W., GRÖPPEL-KLEIN A., 2013: Konsumentenverhalten. Vahlen Verlag, München, pp. 497-738.

KRÖLLER K., KRÖLLER A., WARSCHBURGER P., 2013: Was isst Du am liebsten?. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, Vol. 21, No. 2, pp. 53-61.

LANGE E., CHOI S., YOO D., ADAMCZYK G., 2005: Jugendkonsum im internationalen Vergleich. Eine Untersuchung der Einkommens-, Konsum- und Verschuldungsmuster der Jugendlichen in Deutschland, Korea und Polen. Verlag für Sozialwissenschaften, Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, pp. 97-135.

LICHTARSKI J., 2006: Opinie przedsiębiorców i menedżerów o doskonaleniu zarządzania w przedsiębiorstwach. Przegląd Organizacji, No. 10, s. 7-11.

MACIEJEWSKI G., 2014: Zachowania konsumentów w dobie postmodernizmu. Marketing i Rynek No. 8 (CD), s. 1129-1135.

MAIER S., 2010: Funktionelle Lebensmittel für Best Ager: Analyse der Verbrauchereinstellungen und Empfehlung eines zielgruppengerechten Marketing-Mix. Diplomica Verlag GmbH, Hamburg, pp. 34-59.

NITZKO S., SPILLER A., 2014: Zielgruppenansätze in der Lebensmittelvermarktung. In: Halfmann M., Zielgruppen im Konsumentenmarketing. Springer Fachmedien, Wiesbaden, pp. 315-332.

PACYNA M., 2006: Spezifische Formen kindlicher Wahrnehmung als Basis des Marketings für vollwertige Lebensmittel. Diplomica Verlag GmbH, Hamburg, pp. 51-66.

RUDNICKI L., 2012: Zachowania konsumentów na rynku. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa 2012, s. 37-49.

SCHWARZ U., HUTTER K., 2012: Marketing-Management: Wie sich das Verhalten von Konsumenten beeinflussen lässt. Angewandtes Gesundheitsmarketing. Springer Fachmedien Wiesbaden, pp. 45-55.

STENGER D., 2012: Virale Markenkommunikation als Antwort auf die kommunikativen Herausforderungen im 21. Jahrhundert. Virale Markenkommunikation. Gabler Verlag, pp. 3-8.

TORMÄHLEN J. R., 2006: Der multioptionale Kunde: Ursachen, Konsumverhalten, strategische Konsequenzen. VDM Verlag Müller, Saarbrücken, pp. 82-101.

TROMMSDORFF V., 2004: Konsumentenverhalten. Kohlhammer - Edition Marketing, Stuttgart, pp. 216-301.

WOŚ J., RACHOCKA J., KASPEREK-HOPPE M., 2011: Zachowania konsumentów: teoria i praktyka. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, s. 122-137.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.