Does e-commerce require changing approach toward packaging?

Main Article Content

Monika Nalewajek


Keywords : e-package, e-commerce, package
Abstract
This paper presents changes in trade which have been taking place over the past few years. The author presented directions of development that we will probably experience within 2–3 years. The data shows significant development of e-commerce, as well as growing interest in online purchasing in the segment of FMCG products (also via tablets and smartphones). These changes induce to think what will be the consequences of further development of e-commerce for already well-known relationships between product packaging and consumers’ purchasing decisions. The author presented the concept of e-packaging, which has not been used so far in the scientific mainstream. Since it is a relatively new issue, it has not been explored yet. Nevertheless, it is certainly worth to carry out research on.

Article Details

How to Cite
Nalewajek, M. (2015). Does e-commerce require changing approach toward packaging?. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (112), 101–110. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.112.51
References

Aktualne wyzwania dla handlu detalicznego czyli jak skutecznie wprowadzić elektroniczny kanał sprzedaży w tradycyjnym sklepie?, PwC 2011, s. 4, http://www.pwc.pl/pl_PL/pl/publikacje/e_commerce_raport_pwc_.pdf.

CICHOŃ M., TUREK P., 2002: Opakowanie jako narzędzie reklamy i sprzedaży, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie 595, s. 11-12, 2015.

Global Powers of Retailing, Deloitte, http://www2.deloitte.com/global/en/pages/consumerbusiness/articles/global-powers-of-retailing.html.

E-Commerce Checkout Usability, http://baymard.com/checkout-usability.

E-commerce w Polsce 2014, Gemius dla e-Commerce Polska, dostępne online po zalogowaniu: http://www.ecommercepolska.pl/pl/dla-czlonkow/baza-wiedzy-do-rozwoju-biznesu- online/badania-i-raporty/.

GÓRSKA-WARSEWICZ H., Perspektywy rozwoju marek w sektorze żywnościowym w Polsce, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 5 (20), s. 8.

JACIOW M., WOLNY R., Polski e-konsument. Typologia, zachowania, Helion 2011, s. 10.

JEŻYK E., 2014: Design opakowania i jego elementy w procesie podejmowania decyzji zakupowych, Marketing i Rynek 2014, nr 4 (CD), s. 392.

Kissmetric, Gomez.com, Akamai.com, http://blog.kissmetrics.com/wp-content/uploads/2011/04/loading-time.pdf.

Komunikat z badań BOS, Internauci 2014, nr 82/2014, s. 3, http://www.cbos.pl/SPISKOM. POL/2014/K_082_14.PDF.

Konsument polski a zakupy w internecie, Nielsen 2012, http://www.nielsen.com/pl/pl/insights/reports/2013/konsument-polski-a-zakupy-w-internecie.html.

Opakowania detaliczne: rok 2016 i później, Stora Enso Packaging Solutions, http://www.storaensopack. pl/sites/default/files/Viewpoint%20Retail%20Packaging%202016%20and% 20beyond_Polish.pdf, s. 3.

Opakuj to! Rola designu w projektowaniu opakowań, raport ekspercki, http://www.publicon. pl/raport_opakuj_to_12_07.pdf.

PRAJSNAR P., W e-handlu cena nie gra (głównej) roli, luty 2015, http://www.marketingnews. pl/theme.php?art=1929&f=896&utm_source=FreshMail&utm_medium=email& utm_campaign=fm_150206-newsletter.

Punkt widzenia Stora Enso na rozwój branży opakowań do żywności - do roku 2016 i dalej, Punkt widzenia Stora Enso 1/2014, s. 2, online: http://www.storaensopack.pl/sites/default/files/PL_Food.pdf.

STEWART B., Packaging as an effective marketing tool, Kogan Page-pira, 1995, s. 1-11.

TMT Predictions 2015, Deloitte, online: http://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technologymedia-and-telecommunications/articles/tmt-predictions-2015.html.

Wyniki raportu "2015 Global Powers of Retailing" Deloitte, online: http://www. marketing-news.pl/message.php?art=44092&utm_source=FreshMail&utm_medium=email&utm_campaign=fm_150211-newsletter.

Zwyczaje zakupowe konsumenta digitalnego, ShoppingShow 2014, http://www.shoppingshow. pl/raporty/ShoppingShow_2014_RAPORT_zwyczaje_zakupowe_konsumeta_digitalnego_q.pdf.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.