Znaczenie marek własnych sieci handlowych w Polsce

Main Article Content

Aleksandra Lubańska

Abstrakt
The importance of retailer’s own brands on the Polish market is inseparably connected with development of the hypermarkets’ network (so called Modern Distribution Channels, that is: hipermarkets, supermarkets and discount shops) in the trade sector. The highest share of the own brands exists in the countries of Western Europe, in Switzerland their share of the entire sale comes out at 50%, in Great Britain, Belgium, Germany and Spain about 40%. In Central and Eastern Europe the own brand’s market share comes out at between 30%–40%. Intensified concentration processes in the trade sector, stronger market competition are favourable for the increase of the own brands’ share in the sale sector also in Poland, however the share of this category of own brands on the market is the lowest in Europe and comes out at 21%.

Article Details

Jak cytować
Lubańska, A. (2011). Znaczenie marek własnych sieci handlowych w Polsce. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (87), 83–94. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2011.87.6
Bibliografia

DOMAŃSKI T. "Strategie marketingowe dużych sieci handlowych", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź 2001, s. 123.

KUMAR N., Steenkamp J.B. "Private Label Strategy: How to meet Brand Store Challenge", Harward Business School Press, Boston, Massachusetts 2007, s. 3.

MIKUSIŃSKA-OZDOBIŃSKA B., "Teraz średnia półka", Handel nr 6 2007, s. 16-17.

OBIDZIŃSKA E. "Marka kontra marka" Fresh Cool Market nr 9 2009, s. 37.

SPYRA Z. "Kanały dystrybucji: kształtowanie relacji", Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2007, s. 159-16.

"Marki własne w ofensywie" Gazeta Prawna z dnia 10.09.2005 r.

Marki własne w Polsce - wybrane wyniki badań. Listopad 2009. PRM Research s. 3.

Press Book (2006): Produkty marki własnej Carrefour : Śniadanie prasowe, 9.06.2006 r.

Private Label Today http://www.plmainternational.com/en/private_label_en3.htm 2010.

"Real rozwija marki własne", Handel nr 17 2009, s. 6.

Retail Review Poland: Trendy i oczekiwania 2009/2010 (2010), Blue Bussiness Media, Kraków, s. 12-15.

"Rosną marki własne w Europie" Handel nr 13 (203) 2007, s. 1.

"Własne marki w Europie" Handel nr 11 (182) 2006, s. 1.

www.carrefour.pl

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.