The Market as a Basic Economic Institution: the Term, the Structures, and its Effectiveness

Main Article Content

Jacek Chotkowski

Abstract
In this paper the basic concepts of modern economics concerned with the market, market structures and the effectiveness of market functioning are presented. Definitions of the market were characterized on the basis of theoretical concepts. Classification of the types of market structures was proposed and the preconditions for the improvement of effectiveness of particular brand markets were stated. The market constitutes basic institution of market economy and so the rules of its functioning should be perfected. Historically, economic thought presented the market of agrifood products as an ideal of perfect competition. Currently, due to the processes of concentration on the demand side, agricultural markets function within the structure of imperfect competition (oligopsonistic).

Article Details

How to Cite
Chotkowski, J. (2013). The Market as a Basic Economic Institution: the Term, the Structures, and its Effectiveness. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (101), 53–65. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2013.101.5
References

ADAMOWICZ M., KRÓL J. 1998: Ochrona konkurencji a rynek rolny, Wyd. SGGW, Warszawa, s. 22.

BREMOND J., COUET J.F., SALORT M.M. 2005: Kompendium wiedzy o ekonomii, WN PWN, Warszawa, s. 197.

CHOTKOWSKI J., REMBEZA J. 2010: Kierunki doskonalenia instytucji rynkowych sektora rolno-spożywczego w Polsce, Roczniki Naukowe SERiA, t. XII, z. 4, s. 59-64.

DOMAŃSKI S. 2002: Przedmowa do wydania polskiego, H.R.Varian, Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne, wyd. III, WN PWN, Warszawa, s. 21.

FIGIEL S. 2011: Zagadnienie efektywności w sektorze rolno-żywnościowym - ujęcie metodologiczne i analityczne, Seria: Komunikaty, Raporty, Ekspertyzy, nr 546, IERiGŻ-PIB, Warszawa, 1-47.

GROSSMAN S.J., STIGLITZ J.E. 1980: On the impossibility of informationally efficient markets, American Economic Review, vol. 70, s. 393-408.

JUSZCZYK S. 2008: Innowacje a zasada racjonalnego gospodarowania w agrobiznesie. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (68), 8-11.

KAMERSCHEN D.R., MCKENZIE R.B., NARDINELLI C. 1992: Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ Solidarność, Gdańsk, s. 4

KLIMCZAK B.1998: Mikroekonomia, AE, Wrocław, s. 62.

KOTLER P. 1994: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa, s. 10.

ŁUKAWER E. 1996: O mechanizmie rynkowym bez gloryfikacji, [w:] Rynek, konsumpcja, rolnictwo. Pr. zb. pod red. E. Heynar-Skowrońskiej, SGH, Warszawa, 8.

MANTEUFFEL R. 1987: Filozofia rolnictwa, WN PWN, Warszawa, 11.

MYNARSKI S. 2000: Analiza rynku. Makromechanizmy, Wyd. AE w Krakowie, Kraków, s. 7.

NASIŁOWSKI M. 2007: System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Wyd. Key Text, Warszawa, s. 34

REMBEZA J. 2001: Integracja rynków rolnych w Polsce, Monografie i Rozprawy Naukowe, nr 15, s. 21.

SAMUELSON P.A., NORDHAUS W.D.: Ekonomia, t. 1, WN PWN, Warszawa, 26.

STANKIEWICZ W. 2012: Ekonomika instytucjonalna. Narodziny i rozwój, PWSBiA, Warszawa 2012, s. 82.

STANKIEWICZ W. 2007: Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa, 93-107.

SZYMAŃSKA E. 2010: Efektywność przedsiębiorstw - definiowanie i pomiar, Roczniki Nauk Rolniczych, G, T. 97, z. 2, s. 152-164.

WANIOWSKI P. 2003: Strategie cenowe, PWE, Warszawa, s. 25.

WILLIAMSON O.E. 1998: Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Firmy, rynki, relacje kontraktowe, WN PWN, Warszawa, s. 169.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.