Using the Map of Strategic Groups in Dispersed Sectors Basing on Example of Dairy Industry
Main Article Content
Abstract
This article presents a map of strategic groups as a modem analytical tool, which can be used to support an analysis of competitive situation. In the paper, first the general characteristic of map of strategic groups is made and same difficulties in using this tool with regard to dispersed sectors are reeognized. Then, Author proposes the methodology for the preparing the map of strategic groups in dispersed sectors. The proposed methodology is based on applying the multidimensional statistics methods (cluster analysis). This methodology is illustrated by example of dairy industry. Finally, the potential possibilities of using the map of strategic groups as analytical tool are pinpointed.
Article Details
How to Cite
Pietrzak, M. (2002). Using the Map of Strategic Groups in Dispersed Sectors Basing on Example of Dairy Industry. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (46), 47–58. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2002.46.4
References
GIERSZEWSKA G., ROMANOWSKA M. (1995): Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
MYNARSKI S., SAGAN A. (2000): Metody statystyczne w marketingu i badaniach rynku, StatSoft Polska, Kraków (materiały kursowe).
PIETRZAK (2002): Strategie konkurencji przodujących przedsiębiorstw w sektorze przetwórstwa mleka, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
PODSTAWKA K. (1997): Praktyczny marketing. Kluczowe elementy, Wydawnictwo Promar International, Rzeszów.
PORTER M.E. (1998): Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
SOKOŁOWSKI A. (2000): Analizy wielowymiarowe. StatSoft Polska, Kraków (materiały kursowe).
Statistics
Downloads
Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)
- Michał Pietrzak, Damian Walczak, Permitted debt of local government units as an important strategic reason for its correct functioning , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: No. 91 (2011)
- Michał Pietrzak, Human Resources Management Versus Business Performance , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: No. 99 (2012)
- Michał Pietrzak, Marta Wojcieszkiewicz, The level of advanced in strategic management related to size of company in aspect of SP PRE-MBA MiTM graduates research of the Faculty at Economic Sciences of Warsaw University of Life Sciences – SGG , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: No. 75 (2009)
- Michał Pietrzak, Financial Standing of Dairy Enterprises in Poland during the Years 1994 to 1998 , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: No. 41 (2000)
- Michał Pietrzak, Dairy Industry in View of Transformation in the Nineties and Challenges of the Future , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: No. 49 (2003)
- Michał Pietrzak, Marcin Mucha, The influence of market regulations on the functioning of sugar industry in Poland , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: No. 107 (2014)
- Magdalena Chojnowska, Michał Pietrzak, INCREASE OF THE PRODUCTION’S SCALE VS. THE FINANCIAL PERFORMANCE OF DAIRY COOPERATIVES IN 1999–2005 , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: No. 64 (2008)
- Michał Pietrzak, Investments in fixed assets and economic performance of dairy cooperatives , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: No. 106 (2014)