Prosument jako aktywny uczestnik działań marketingowych

Main Article Content

Agnieszka Baruk


Słowa kluczowe : prosument, prosumpcja, oferent, marketing
Abstrakt
Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Zostały w nim przedstawione wybrane zagadnienia związane z działaniami podejmowanymi przez prosumentów jako aktywnych nabywców. Wskazano na rosnące znaczenie prosumentów jako uczestników współczesnego rynku konsumpcyjnego oraz określono ich podstawowe segmenty. Dążono do osiągnięcia trzech celów badawczych: zidentyfikowania gotowości respondentów do angażowania się w działania marketingowe; określenia znaczenia gotowości respondentów do angażowania się w działania marketingowe, jeśli chodzi o zakres ich zachowań prosumpcyjnych; opracowania profili semantycznych respondentów jako potencjalnych lub faktycznych prosumentów. W procesie ich realizacji weryfikacji empirycznej poddano hipotezę badawczą mówiącą, że postawa respondentów wobec aktywności marketingowej determinuje zakres ich zachowań prosumpcyjnych. Dane pierwotne zebrane przez autorkę za pomocą metody badania ankietowego zostały poddane analizie statystycznej. W jej ramach zastosowano test Kruskala-Wallisa. Jego wykorzystanie pozwoliło na stwierdzenie, że gotowość ankietowanych do uczestniczenia w działaniach marketingowych jest cechą różnicującą w sposób statystycznie istotny ich zachowania prosumpcyjne. W przypadku respondentów hipoteza badawcza została tym samym potwierdzona.

Article Details

Jak cytować
Baruk, A. (2017). Prosument jako aktywny uczestnik działań marketingowych. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (117), 123–136. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.117.9
Bibliografia

ARVIDSSON A., 2010: The Ethical Economy: New Forms of Value in the Information Society? Organization 17(5), 637-644.

BAUER R.M., GEGENHUBER T., 2015: Crowdsourcing: Global search and the twisted roles of consumers and producers, Organization 22(5), 661-681.

BRUNS A., 2008: Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage, Peter Lang, New York.

BRUNS A., 2009: From Prosumer to Produser: Understanding User-Led Content Creation, artykuł zaprezentowany na Transforming Audiences, London, 3-4 września, http://produsage.org/node/67[dostęp: 04.02.2017].

COVA B., DALLI D., 2009: Working Consumers: The Next Step in Marketing Theory? Marketing Theory, 9(3), 315-339.

COVA B., DALLI D., ZWICK D., 2011: Critical Perspectives on Consumers' Role as 'Producers': Broadening the Debate on Value Co-Creation in Marketing Processes, Marketing Theory 11(3), 231-241.

DOUGHERTY D., 2012: The Maker Movement, Innovations: Technology, Governance, Globalization 7(3), 11-14.

FRAYSSÉ O., O'NEIL M., (red.), 2015: Palgrave Digital Labour and Prosumer Capitalism. The US Matrix, Macmillan, Basingstoke.

FÜLLER J., HUTTER K., FAULLANT R., 2011: Why Co-Creation Experience Matters? Creative Experience and its Impact on the Quantity and Quality of Creative Contributions, R&D Management, 41(3), 259-273.

HUMPHREYS A., GRAYSON K., 2008: The Intersecting Roles of Consumer and Producer: A Critical Perspective on Co-Production, Co-Creation and Prosumption, Sociology Compass 3(2), 963-980.

KIMMEL A.J., 2015: People and Products: Consumer Behavior and Product Design, Routledge, New York.

MITRĘGA M., 2015: Streamlining Prosumption of Users of the So-called New Media in the Context of General European Economic Crisis, Handel Wewnętrzny 1(354) 172-181.

MYNARSKI S., 2003: Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu Statistica, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

PEJAS-MATYSIK R., SZAFRAŃSKA M., KRASNODĘBSKI A., 2016: Prosumer Attitudes as a New Component of Consumer Behaviour on the Food Market, [w:] International Scientific Days 2016. The Agri-Food Value Chain: Challenges for Natural Resources Management and Society, Slovak University of Agriculture in Nitra, Nitra, 812-819.

PRAHALAD C.K., RAMASWAMY V., 2004: Co-Creation Experiences: The Next Practice in Value Creation, Journal of Interactive Marketing 18(3), 5-14.

RIEDER K., VOß G.G., 2010: The Working Customer - An Emerging New Type of Consumer, Psychology of Everyday Activity 5(2), 2-10.

RITZER G., 2014: Prosumption: Evolution, Revolution, or Eternal Return of the Same? Journal of Consumer Culture 14(1), 3-24.

SZUL E., 2015: Prosumption as the Activity of Modern Consumers - Conditions and Symptoms, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 31, 347-358.

TOFFLER A., 1980: The Third Wave, Bantam, New York.

TOFFLER A., 1990: Powershift: Knowledge, Wealth, and Violence at the Edge of the 21st Century, Bantam, New York.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.