Main Article Content
Article Details
ALSUGHAYIR A., 2013: Consumer Ethnocentrism: A Literature Review, International Journal of Business and Management Invention 5, 50-54.
ARENS W.F., SCHAEFER D.H., WEIGOLD M., 2009: Essentials of Contemporary Advertising, McGraw-Hill, New York.
BACHNIK K.A., 2011: Internacjonalizacja przedsiębiorstw a ich konkurencyjność - kontekst skuteczności marketingowej, [w:] R. Nowacki, M. Strużycki (red.), Reklama w procesach konkurencji, Difin, Warszawa, 67-99.
BARTOSIK-PURGAT M., 2010: Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa.
BELCH G.E., BELCH M.A., 2009: Advertising and Promotion. An integrated Marketing Communications Perspective, McGraw-Hill, New York.
BODDEWYN J., SOEHL R., PICARD J. 1986: Standardization in International Marketing: is Ted Levitt in Fact Right?, Business Horizons 29, 69-75.
BUDZANOWSKA-DRZEWIECKA M., MARCINKOWSKI S., MOTYL-ADAMCZYK A., 2016: Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, WUJ, Kraków.
BURKE M.C., EDELL J. 1989: The Impact of Feelings on Ad-based Affect and Cognition, Journal of Marketing Research 26, 69-83.
CHATTARAMAN V.L., 2008: Ethnic Identity, Consumption of Cultural Apparel, and Self-perceptions of Ethnic Consumers, Journal of Fashion Marketing and Management 12, 518-531.
CLOW K.E., BAACK D., 2010: Integrated Advertising, Promotion and Marketing Communications, Pearson Education, Upper Saddle River.
De MOOIJ M., 2003: Convergence and Divergence in Consumer Behavior: Implications for Global Advertising, International Journal of Advertising, 22, 183-202.
De MOOIJ M., 2004: Consumer Behavior and Culture: Consequences for Global Marketing and Advertising, SAGE Publications, New York.
De MOOIJ M., 2010: Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes, SAGE Publications, New York.
De MOOIJ M., 2015: Cultural Marketing: Maximising Business Effectiveness in a Multicultural World, Journal of Cultural Marketing Strategy 1, 11-18.
De MOOIJ M., HOFSTEDE G., 2002: Convergence and Divergence in Consumer Behavior: Implications for International Retailing, Journal of Retailing 78, 61-69.
De MOOIJ M., HOFSTEDE G., 2010: The Hofstede Model: Applications to Global Branding and Advertising Strategy and Research, International Journal of Advertising 29, 85-110.
Eurobarometer, 2000: How Europeans See Themselves, European Commission Directorate, Brussels.
Eurobarometer, 2002: Consumer Survey, Flash Eurobarometer 117, European Commission Directorate, Brussels.
Eurobarometer, 2005: Social Values, Science, and Technology, Special Eurobarometer 225, European Commission Directorate, Brussels.
Eurobarometer, 2007: European Cultural Values, Special Eurobarometer 278, European Commission Directorate, Brussels.
FIGIEL A., 2004: Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne, PWE, Warszawa.
GÓRSKA-WARSEWICZ H., ŚWIĄTKOWSKA M., KRAJEWSKI K., 2013: Marketing żywności, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa.
GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumenckich na rynku żywności, Wydaw. SGGW, Warszawa.
HITE R., FRAZER C., 1988: International Advertising Strategies of Multinational Corporations, Journal of Advertising Research, 28, 9-17.
HOFSTEDE G., 2011: Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context, Online Readings in Psychology and Culture 2, 1-26.
JACHNIS A. TERELAK J., 2002: Psychologia konsumenta i reklamy, Oficyna Wydawnicza "Branta", Bydgoszcz.
JAIN S.C., 1989: Standardization of International Marketing Strategy: Some Research Hypotheses, Journal of Marketing 53, 70-79.
KANSO A., 1992: International Advertising Strategies: Global Commitment to Local Vision, Journal of Advertising Research 32, 10-14.
LANE W.R., RUSSELL J.T., 1996: Reklama według Ottona Kleppnera, Felberg SJA, Warszawa.
LEVITT T., 1983: Globalization of Markets, Harvard Business Review 61, 92-102.
LUNENBURG F.C., 2010: Communication: The Process, Barriers, and Improving Effectiveness, Schooling 1, 1-11.
MacKENZIE S.B., LUTZ R.J., 1989: An Empirical Examination of the Structural Antecedents of Attitude Toward the Ad in an Advertising Pretesting Context, Journal of Marketing 53, 48-65.
MENON R., 2014: Global or Glocal: The Future Course for Strategy?, Global Journal of Finance and Management 6, 427-432.
MOON B.J., JAIN S.C., 2002: Consumer Processing of Foreign Advertisements: Roles of Country-of-origin Perceptions, Consumer Ethnocentrism, and Country Attitude, International Business Review 11, 117-138.
MUELLER B., 1992: Standardization vs. Specialization: An Examination of Westernization in Japanese Advertising, Journal of Advertising Research 32, 15-24.
NOWACKI R., 2007: Koncepcje działań marketingowych przedsiębiorstw zagranicznych na rynku polskim, Handel Wewnętrzny 1, 19-26.
NOWACKI R., 2008: Standaryzacja czy indywidualizacja? Dylematy reklamy w czasach globalizacji, [w:] G. Sobczyk (red.), Współczesny marketing - strategie, PWE, Warszawa, 55-61.
NOWACKI R., 2014: Etnocentryzm konsumencki a kultywowanie polskości w reklamie, Handel Wewnętrzny 3(350), 202-214.
NOWACKI R., 2011: Tendencje rozwojowe rynku reklamowego w Polsce, [w:] R. Nowacki, M. Strużycki (red.), Reklama w procesach konkurencji, Difin, Warszawa, 196-219.
OGDEN D.O., 2004: Exploring the Impact of Culture and Acculturation on Consumer Purchase, Academy of Marketing Science Review 1, 1-19.
PARK C.W., YOUNG S.M., 1986: Consumer Response to Television Commercials: The Impact of Involvement and Background Music on Brand Attitude Formation, Journal of Marketing Research 23, 11-24.
SAJDAKOWSKA M., 2003: Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności, Acta Scientarium Polonarum, Technologia Alimentaria 2, 177-184.
SANAYEI A., JAVADI M.H.M., BALUCHIANZADE R., 2012: Determining the Effect of Ethics on Advertising Effectiveness with Mellat Bank Customer, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business 3(9), 96-104.
SHIMP T.A., SHARMA S., 1987: Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE, Journal of Marketing Research 24(3), 280-289.
SYNODINOS N., KEOWN C., JACOBS L., 1989: Traditional Advertising Practices: A Survey of Leading Brand Advertisers, Journal of Advertising Research, 29, 43-50.
SZROMNIK A., WOLANIN-JAROSZ E., 2013: Diagnoza poziomu etnocentryzmu konsumenckiego Polaków z wykorzystaniem metody CETSCALE, Konsumpcja i Rozwój, 1, 98-111.
WIERZBICKA B., 2012: Standaryzacja i adaptacja strategii - dylemat firm działających na rynkach zagranicznych, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego 2, 177-190.
WIKTOR J.W., 2001: Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, PWN, Warszawa.
ZOU S., ANDRUS D.M., NORVELL D.W., 1997: Standardization of International Marketing Strategy by Firms from a Developing Country, International Marketing Review 14, 107-123.
Downloads
- Robert Nowacki, Katarzyna Wasilik, Znajomość i zaufanie wobec certyfikatów zrównoważonej konsumpcji a idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w perspektywie młodych konsumentów , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: Nr 118 (2017)