Ewolucja i uwarunkowania popytu na usługi gastronomiczne w Polsce w latach 2000–2015

Main Article Content

Krystyna Świetlik


Słowa kluczowe : gastronomia, żywieniem poza domem, konsument, gospodarstwo domowe, placówki gastronomiczne, popyt na usługi gastronomiczne
Abstrakt
W artykule podjęto rozważania na temat zmian popytu na usługi gastronomiczne w Polsce w latach 2000–2015. Rozważania były prowadzone na podstawie analizy danych GUS oraz polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu. W artykule omówiono najważniejsze czynniki decydujące o popycie na usługi żywieniowe, pokazano zmiany wielkości sprzedaży i przychodów w placówkach gastronomicznych oraz poziomu i struktury wydatków gospodarstw domowych na gastronomię. Na podstawie analizy materiału badawczego stwierdzono, że żywienie poza domem odgrywa coraz większą rolę w zaspokojeniu żywieniowych potrzeb Polaków. Świadczy o tym dynamiczny wzrost przychodów placówek gastronomicznych oraz rosnący udział wydatków na gastronomię w budżetach gospodarstw domowych. Zauważono znaczne, choć malejące, dysproporcje w wydatkach na usługi żywieniowe między poszczególnymi grupami gospodarstw domowych. Wskazano, że wpływ na to zjawisko mają głównie czynniki dochodowe oraz społeczno-kulturowe. Wyniki przeprowadzonych analiz sugerują, że zmieniające się realia rynkowe oraz style życia ludności będą kreowały dalszy wzrost popytu na usługi gastronomiczne w Polsce.

Article Details

Jak cytować
Świetlik, K. (2017). Ewolucja i uwarunkowania popytu na usługi gastronomiczne w Polsce w latach 2000–2015. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (120), 133–146. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.120.44
Bibliografia

BUERA F.J., KABOSKI J.P., 2012: The Rise of the Service Economy, American Economic Review 102 (6), 2540-2569.

BYWALEC Cz., 2003: Wzrost konsumpcji usług, czyli proces serwicyzacji konsumpcji w Polsce, Wiadomości Statystyczne 2, 1-8.

BYWALEC Cz., 2007: Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

BYWALEC Cz., 2010: Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, C.H. Beck, Warszawa.

CBOS, 2014: Zachowania żywieniowe Polaków, Komunikat 115, 4-7.

DĄBROWSKA A., 2008: Rozwój rynku usług w Polsce - uwarunkowania i perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

DĄBROWSKA A., 2013a: Konsument na rynku usług w Polsce, IBRKiK, Warszawa.

DĄBROWSKA A., 2013b: Konsument na rynku usług w Polsce, IBRKiK, Warszawa.

DĄBROWSKA A., GUTKOWSKA K., JANOŚ-KRESŁO M., OZIMEK I., 2010: Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Uwarunkowania i tendencje, Difin, Warszawa.

GÓRSKA-WARSEWICZ H., ŚWIĄTKOWSKA M., KRAJEWSKI K., 2013: Marketing żywności, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.

GROWIEC J., GRADZEWICZ M., HAGEMAJER J., JANKIEWICZ Z., POPOWSKI P., PUCHALSKA K., STRZELECKI P., TYROWICZ J., 2014: Rola usług rynkowych w procesach rozwojowych gospodarki Polski, NBP Instytut Ekonomiczny, Materiały i Studia 308.

GUS, 2004: Rynek wewnętrzny w 2003 r., Warszawa.

GUS, 2006: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2005, Warszawa.

GUS, 2011: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2010, Warszawa.

GUS, 2014: Badanie budżetu czasu ludności w 2013 r., Warszawa.

GUS, 2016a: Rachunki narodowe według sektorów i podsektorów instytucjonalnych w latach 2011-2014, Warszawa.

GUS, 2016b: Rynek wewnętrzny w 2015 r., Warszawa.

GUS, 2016c: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2015, Warszawa.

GUS, 2017: Jakość życia w Polsce w 2015 r Wyniki badania spójności społecznej, Warszawa.

Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, 2013: Jak Polacy postrzegają tempo własnego życia?, Warszawa, http://www.egospodarka.pl/98725,Tempo-zycia-Polakow-wzrasta,1,39,1.html [dostęp: 20.03.2017].

KŁOSIŃSKI K.A., 2011: Światowy rynek usług w początkach XXI wieku, PWE, Warszawa.

KNOWLES T., 2001: Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa.

KWIATKOWSKI E., 1980: Teoria trzech sektorów gospodarki, PWN, Warszawa.

LICHNIAK I. (red.), 2010: Serwicyzacja polskiej gospodarki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

PATRZAŁEK W. (red.), 2010: Zachowania podmiotów w warunkach globalizacji rynków, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

PIĄTKOWSKI M., 2013: Poland's New Golden Age: Shifting from Europe's Periphery to its Center, The World Bank. Policy Research Working Paper 6639.

PwC, 2017: Women in Worklndex2017, Price Waterhouse Coopers, London, https://www.pwc.com/gr/en/publications/assets/women-in-work-index-2017.pdf [dostęp: 12.03.2017].

Restauratorzy Food Consulting, 2016: Przewodnik: Trendy w gastronomii 2016, Warszawa, http://www.restauratorzy.com/wp-content/uploads/2016/07/Przewodnik_trendy-w-gastronomii-2016.pdf [dostęp: 12.03.2017].

RUDAWSKA I., 2009: Usługi w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa.

SALA J., 2000: Dochód a konsumpcja usług gastronomicznych, Poradnik Restauratora 2, 6.

SALA J., 2011a: Marketing w gastronomii, PWE, Warszawa.

SALA J., 2011b: Marketing w gastronomii, PWE, Warszawa.

Sfinks Polska S.A., 2015: Strategia Sfinks Polska S.A. na lata 2015-2010, Warszawa - Piaseczno, http://www.sfinks.pl/sttes/defoult/files/Strategia_Sfinks_Polska.pdf [dostęp: 20.03.2017].

SKÓRSKA A., 2011: Serwicyzacja polskiej gospodarki - wyzwania dla rynku pracy, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 81, 93-102.

SKÓRSKA A., 2013: Uwarunkowania rozwoju sektora usług, [w:] D. Kotlorz (red.), Serwicyzacja polskiej gospodarki - przemiany wewnątrzsektorowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 11-53.

STRACZUK J., 2016: Smak trwania, smak zmiany. Preferencje i praktyki jedzeniowe Polaków w kontekście zmiany społecznej, Studia Socjologiczne 3, 31-51.

SZUKALSKI S.M., 2004: Serwicyzacja gospodarki i industrializacja usług, Handel Wewnętrzny 4-5, 47-53.

SZYMAŃSKA E., 2015: Serwicyzacja gospodarki jako źródło jej transformacji, Optimum. Studia Ekonomiczne 1 (73), 97-109.

WINIECKI J., 2014: Przekształcenia strukturalne w procesie rozwoju gospodarczego: modyfikacje i rozszerzenia, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2, 271-291.

WŁODARCZYK K., 2016: Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia 449, 699-708.

ZALEGA T., 2012: Konsumpcja. Determinanty. Teorie. Modele, PWE, Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.