Zwiększanie zaangażowania kapitałowego w spółce zależnej a wartość godziwa

Main Article Content

Paweł Kosiń


Słowa kluczowe : dokapitalizowanie, wartość godziwa, zarządzanie wartością dla akcjonariuszy, sieć zdominowana
Abstrakt
Niniejszy artykuł poświęcony jest problemowi podmiotów gospodarczych, które realizują wizję rozwojową w oparciu o koncepcję grupy kapitałowej i powiązań sieciowych. Aktywa spółek zależnych ujawniają się w bilansach w postaci inwestycji długoterminowych. Ich wartość, zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami, może być wyrażona jako wartość godziwa. Zwiększanie zaangażowania kapitałowego w spółkach zależnych, optymalizowane według kryteriów zarządzania wartością kapitału dla akcjonariuszy musi uwzględniać wiele uwarunkowań wynikających z zasad wyceny. Kluczowym problemem jest analiza konsekwencji wzrostu kapitału spółki zależnej w zakresie wartości godziwej jej kapitału prezentowanego w sprawozdawczości holdera. Za zasadne należy uznać rozróżnienie dwóch odmiennych sytuacji: dokapitalizowania bez wzrostu wartości kapitału własnego ogółem (a więc poprzez przejęcie udziałów/akcji innych partnerów) lub dokapitalizowania poprzez emisję nowych akcji/udziałów. W pierwszym przypadku najistotniejsze są konsekwencje, które mogą pojawić się w zakresie konfiguracji sieci i jej zdolności do kreowania wartości dodanej. W drugim z wymienionych przypadków za kluczowe uznaje się wypośrodkowanie korzyści między poprawą oceny ryzyka związanego z dokapitalizowaną spółką a maksymalizacją efektów zastosowania dźwigni finansowej.

Article Details

Jak cytować
Kosiń, P. (2015). Zwiększanie zaangażowania kapitałowego w spółce zależnej a wartość godziwa. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (110), 143–153. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.110.25
Bibliografia

BRANDENBURGER A.M., Stuart H.W., 1996: Value Based Business Strategy, Journal of Economics and Management Strategy, vol. 5, No 1.

GMYTRASIEWICZ M., 2009: Wybrane problemy teoretyczne współczesnej rachunkowości, [w:] Problemy współczesnej rachunkowości, SGH, Warszawa.

HAGEL J., BROWN J.S., 2006: Organizacja jutra-zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją, Wydawnictwo Helcon-One Press, Gliwice.

IASB, The conceptual framework for financial reporting 2010, London 2010.

JAKI A., 2008: Wycena przedsiębiorstw. Pomiar i ocena wartości, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

KARMAŃSKA A., 2009: Wartość ekonomiczna w systemie informacyjnym rachunkowości finansowej, Difin, Warszawa.

MICHALAK M., 2010: Tworzenie i pomiar wartości, [w:] Sobańska I. (red.): Rachunkowość zarządcza. Podejście strategiczne i operacyjne, CH Beck, Warszawa.

MICHALSKI M., 2001: Zarządzanie przez wartość, WIG Press, Warszawa,

PERECHUDA K., 2005: Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwach sieciowych, AE Wrocław.

ROGOWSKI W. (red.), 2008: Opcje realne w przedsięwzięciach inwestycyjnych, SGH Warszawa.

SROKA W., 2012: Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej przez współpracę, PWE, Warszawa.

Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz.U. nr 121, poz. 591 z późniejszymi zmianami).

Ustawa z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 137 z późniejszymi zmianami).

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.