Młodzi Polacy wobec wyzwań współczesnego rynku – wybrane zachowania i ich determinanty w latach 2004–2014

Main Article Content

Izabela Sowa
Jolanta Zrałek


Słowa kluczowe : młodzi konsumenci, determinanty zachowań, zmiany zachowań, zachowania konsumentów
Abstrakt
Zachowania młodych konsumentów są przedmiotem zainteresowań ekonomistów już od kilku dziesięcioleci. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie zmian, jakie zaszły w ostatnich 10 latach w zachowaniach młodych Polaków, zidentyfikowanie wybranych determinant ich zachowań oraz określenie sposobu oddziaływania tych czynników. Podstawę do wnioskowania na ten temat stanowią wyniki badań bezpośrednich przeprowadzonych wśród konsumentów z grupy wiekowej 14–19 lat. Badania te miały miejsce kolejno w latach 2004, 2006 i 2014, a wykorzystaną w nich metodą była ankieta audytoryjna. Podstawowym wnioskiem z przeprowadzonych analiz jest stwierdzenie, że młodzi konsumenci sprawnie adaptują się do wyzwań współczesnego rynku. W ich zachowaniach wyraźnie można zauważyć przejawy wirtualizacji, serwicyzacji, a także trendu związanego ze zdrowym stylem życia. Jednocześnie trudno jest wskazać stałą grupę czynników determinujących zachowania młodych Polaków. Tylko niektóre determinanty (np. wiek czy płeć) równocześnie oddziałują na więcej niż jedno zachowanie, a ich wpływ jest stały (widoczny w kolejnych latach). Inne czynniki (np. miejsce zamieszkania czy wykształcenie rodziców) kształtują tylko wybrane zachowania lub też ich wpływ zmienia się w czasie. Zdarza się też, że oddziaływanie czynnika zmienia kierunek.

Article Details

Jak cytować
Sowa, I., & Zrałek, J. (2015). Młodzi Polacy wobec wyzwań współczesnego rynku – wybrane zachowania i ich determinanty w latach 2004–2014. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (111), 143–159. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.111.41
Bibliografia

ANTONIDES G., Van RAAIJ W.F., 2003: Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 24.

BYWALEC CZ., 2007: Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 58.

BYWALEC CZ., 2009: Nowe wyzwania i wymiary konsumpcji we współczesnym świecie, Handel Wewnętrzny, 3(32), s.1-10.

BYWALEC CZ., 2010: Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

DULINIEC E., 1986: Postępowanie nabywców towarów konsumpcyjnych w krajach o gospodarce rynkowej, SGPiS, Warszawa, s. 303.

Frequency of contacts with relatives or friends by sex and age, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=yth_part_020&lang=en (data dostępu: luty 2015).

Frequency of getting together with relatives or friends by sex and age, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=yth_part_010&lang=en (data dostępu: luty 2015).

GAJEWSKI S., 1997: Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 20-23.

GARBARSKI L. (red.), 2011: Marketing. Kluczowe pojęcia i praktyczne zastosowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 93.

GARBARSKI L., 1998: Zachowania nabywców, PWE, Warszawa, s. 21-37.

Individuals - frequency of internet use, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submit- ViewTableAction.do (data dostępu: luty 2015).

KIEŻEL E. (red.), 2000: Rynkowe zachowania konsumentów, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice, s. 103-168.

KIEŻEL E. (red.), 2004: Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, PWE, Warszawa.

KRAMER J., 1997: Konsumpcja w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa, s. 78-82.

MRÓZ B., 2013: Konsument w globalnej gospodarce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

MRUK H., 2009: Konsument w gospodarce - ewolucja wiedzy o jego zachowaniach, Handel Wewnętrzny, 4-5, s. 43-51

OLEJNICZUK-MERTA A., 2001: Rynek młodych konsumentów w Polsce, DIFIN, Warszawa.

OLEJNICZUK-MERTA A., 2009: Młodzi konsumenci w procesach transformacji rynkowej, WAiP, Warszawa.

OLEJNICZUK-MERTA A., 2015: Konsumpcja czynnikiem innowacyjnego rozwoju. Konsumpcja i Innowacje, IBRKK, Warszawa, s. 10.

PATANAITTIKUL V., ONGKRUTRAKSA W., 2011: Thai youth and marketing communication in globalization age, International Journal of Management Cases, 13(4), s. 53-60.

PETER J.P., OLSON J.C., 2005: Consumer Behaviour and Marketing Strategy, 7th ed., Mc -GrawHill, NewYork.

Ratio of young people in the total population on 1 January by sex and age, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do (data dostępu: listopad 2015).

Rocznik demograficzny 2015, Główny Urząd Statystycznym, Warszawa.

SCHIFFMAN L., O'CASS A., PALADINO A., CARLSON J. 2013: Consumer Behaviour, Pearson Education, Australia, s. 393.

SOLOMON M.R., 2006: Zachowania i zwyczaje konsumentów, One Press, Gliwice.

SOWA I., 2010: Nowe trendy w zachowaniach konsumentów, [W]: Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, E. Kieżel (red.), PWE, Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.