Konsumencka percepcja nowych technologii stosowanych w produkcji żywności

Main Article Content

Marzena Jeżewska-Zychowicz
Maria Królak


Słowa kluczowe : konsument, metody produkcji żywności, Food Technology Neophobia Scale
Abstrakt
Celem badania było poznanie postaw konsumentów wobec nowych technologii stosowanych w produkcji żywności, które mierzono za pomocą skali Food Technology Neophobia Scale. Badanie ankietowe przeprowadzono w 2013 roku w ogólnopolskiej grupie 1000 konsumentów. Do analizy danych zastosowano analizę częstości, tabele krzyżowe oraz analizę czynnikową. Do stwierdzenia różnic istotnych statystycznie między zmiennymi wykorzystano test Chi2, przy poziomie istotności p < 0,05. Wykazano neutralny lub raczej negatywny stosunek do nowych technologii stosowanych w produkcji żywności. Bardziej pozytywne postawy były reprezentowane przez kobiety i osoby w wieku 26–35 lat, natomiast bardziej negatywne przez mężczyzn, osoby starsze oraz osoby z niższym wykształceniem. Eksponowanie informacji o zastosowanej metodzie produkcji w przypadku osób z negatywną, także z neutralną postawą wobec stosowanych technologii może być barierą w nabywaniu produktów żywnościowych, co wskazuje na ostrożne wykorzystywanie tej informacji w komunikatach marketingowych lub prowadzenie edukacji konsumenckiej w tym zakresie.

Article Details

Jak cytować
Jeżewska-Zychowicz, M., & Królak, M. (2015). Konsumencka percepcja nowych technologii stosowanych w produkcji żywności. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (111), 71–80. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.111.35
Bibliografia

ARES G., GÁMBARO A., 2007: Influence of gender, age and motives underlying food choice on perceived healthiness and willingness to try functional foods, Appetite, vol. 49, s. 148-158.

BARRENA R., SÁNCHEZ M., 2012: Neophobia, personal consumer values and novel food acceptance, Food Quality and Preference, vol. 27, s. 72-84.

BRUHN C.M., 2007: Enhancing consumer acceptance of new processing technologies, Innovative Food Science and Emerging Technology, vol. 8, s. 555-558.

CARDELLO A.V., SCHUTZ H.G., LESHER L.L., 2007: Consumer perceptions of foods processed by innovative and emerging technologies: A conjoint analytic study, Innovative Food Science and Emerging Technology, vol. 68, s 73-83.

COSTA-FONT M., GIL J.M., TRAIL B.W., 2008: Consumer acceptance, valuation of and attitudes towards genetically modified food: Review and implications for food policy, Food Policy, vol. 33, s. 99-111.

COX D.N., EVANS G., 2008: Construction and validation of a psychometric scale to measure consumers' fears of novel food technologies: the food technology neophobia scale, Food Quality and Preference, vol. 19, s. 704-710.

COX D.N., KOSTER A., RUSSELL C.G., 2004: Predicting intentions to consume functional foods and supplements to offset memory loss using an adaptation of protection motivation theory, Appetite, vol. 33, s. 55-64.

DEAN M., SHEPHERD R., ARVOLA A., VASSALLO M., WINKELMANN M., CLAUPEIN E., LÄHTEENMÄKI L., RAATS M.M., SABA A., 2007: Consumer perceptions of healthy cereal products and production methods, Journal of Cereal Science vol. 46, s. 188-196.

EVANS G., COX D.N., 2006: Australian consumers' antecedents of attitudes towards foods produced by novel technologies, British Food Journal, vol. 108, s. 916-930.

EVANS G., KERMARREC C., SABLE T., COX D.N., 2010: Reliability and predictive validity of the Food Technology Neophobia Scale, Appetite, vol. 54, s. 390-393.

FELL D., WILKINS D.S., KIVINEN E., AUSTIN A., FERNANDEZ M., 2009: An evidence review of public attitudes to emerging food technologies, A Brook Lyndhurst Report for the Food Standards Agency, s.17-29.

FINUCANE M.L., HOLUP J.L., 2005: Psychosocial and cultural factors affecting the perceived risk of genetically modified food: an overview of the literature, Social Science & Medicine, vol. 60, s. 1603-1612.

MUCCI A., HOUGH G., 2003: Perceptions of genetically modified foods by consumers in Argentina, Food Quality and Preference, vol. 15, s. 43-51.

PLINER P., HOBDEN K., 1992: Development of a scale to measure the trait of food neophobia in humans, Appetite, vol. 19, s. 105-120.

ROLLIN F., KENNEDY J., WILLS J., 2011: Consumers and new food technologies, Trends in Food Science and Technology, vol. 22, pp. 99-111.

RONTELTAP A., VAN TRIJP J.C.M., RENES R.J., FREWER L.J., 2007: Consumer acceptance of technology based food innovations: lessons for the future of nutrigenomics. Appetite, vol. 49, s. 1-17.

SIEGRIST M., KELLER C., KASTENHOLZ H., FREY S., WICK A., 2007: Lay peoples and experts perceptions of nanotechnology hazards. Risk Analysis, vol. 27, s. 59-65.

SIRO I., KAPOLNA E., KAPOLNA B., LUGASI A., 2008: Functional food. Product development, marketing and consumer acceptance - A review, Appetite, vol. 51, s. 456-461.

VASSALLO M., SABA A., ARVOLA A., DEAN M., MESSINA F., WINKELMANN M., CLAUPEN E., LÄHTEENMÄKI L., SHEPHERD R., 2009: Willingness to use functional breads. Applying the Health Belief Model across four European countries, Appetite, vol. 52, s. 452-460.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.