Organizacja oparta na wiedzy a CSR

Main Article Content

Jan Wołoszyn
Marcin Ratajczak

Abstrakt
W literaturze ekonomicznej, polityce uprawianej przez ludzi o neoliberalnych zapatrywaniach oraz praktyce biznesowej panowało do niedawna powszechne przekonanie, że przedsiębiorstwa istnieją po to, aby przynosić zysk dla ich właścicieli. Powoływano się przy tym na poglądy M. Friedmana, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii, który jest zdania, że w gospodarce rynkowej przedsiębiorstwa swoje zasoby i całą energię powinny wykorzystać na pomnażanie zysków, na podstawie określonych norm postępowania, bez naciągania i oszustw. Takie podejście do prowadzenia biznesu wyklucza prowadzenie przez przedsiębiorstwa różnych form działalności na rzecz społeczeństwa oraz ich współodpowiedzialność za ekologię. Podobne stanowisko można spotkać również obecnie, choć nie jest już ono tak powszechne. Coraz więcej bowiem menedżerów troski o wartość rynkową przedsiębiorstwa, o jego sukces nie przeciwstawia społecznej wrażliwości i społecznej odpowiedzialności. Chodzi tu zarówno o odpowiedzialność za sytuację materialną, bezpieczeństwo i rozwój własnych pracowników, jak też o poszanowanie praw społeczności lokalnej, o przestrzeganie zasad demokracji, o fair play w grze rynkowej, o uczestnictwo w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz o dbałość o środowisko naturalne. Uważają bowiem, iż wdrożenie zasad społecznej odpowiedzialności (Corporate Social Responsibility) nie obniża jego wartości, a nawet może ją pomnożyć. Można więc postawić pytanie, czy między organizacją, która promuje innowacyjność, kreatywność i otwartość na wiedzę, a organizacją, która wdraża zasady odpowiedzialnego społecznie biznesu istnieje zależność? Z wielu badań, a także obserwacji funkcjonowania przedsiębiorstw wynika, że taka prosta zależność nie istnieje. Są bowiem przedsiębiorstwa, które można zaliczyć do organizacji uczących się, a które nie przestrzegają niektórych zasad odpowiedzialności społecznej, między innymi nie przejawiają należytej troski o środowisko naturalne, czy też o własnych pracowników, zatrudniając np. dzieci do niektórych prac. Z kolei badania wskazują, że przedsiębiorstwa nastawione na ludzi, otwarte na nowości, niebojące się zmiany, promujące wspólny wysiłek i zaangażowanie wszystkich pracowników tworzą klimat sprzyjający poznawaniu i wdrażaniu zasad społecznej odpowiedzialności. Pracownicy, gdy ceni się ich potencjał intelektualny, gdy tworzy się im warunki do pozyskiwania, kreowania i dzielenia się wiedzą, są bowiem bardziej świadomi potrzeby dbania o środowisko naturalne, a także wrażliwi na kulturę i potrzeby społeczności lokalnej, partnerów biznesowych, klientów i konsumentów. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie cech organizacji uczącej się oraz przybliżenie idei CSR, zwłaszcza z tych obszarów, które mają powiązania z cechami organizacji opartej na wiedzy.

Article Details

Jak cytować
Wołoszyn, J., & Ratajczak, M. (2011). Organizacja oparta na wiedzy a CSR. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (88), 141–150. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2011.88.21
Bibliografia

Firma = etyka. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2009.

Green Paper for Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, Bruksela 2001.

GRUDZEWSKI W.M., HEJDUK I.K.: Wpływ rozwoju technologii na przedsiębiorstwo przyszłości. [w:] Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (red.): Przedsiębiorstwo przyszłości: wizja strategiczna. Difin, Warszawa 2000.

JUCHNOWICZ M.: Motywowanie do rozwoju. [w:] Rybak M. (red.): Zarządzanie kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwie. Monografie i Opracowania, nr 470, SGH, Warszawa 2000.

KLIMCZAK B.: Etyka gospodarcza. [w:] Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Miller A., Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Warszawa 1999, s. 103.

MCGUIRE J.: Business and Society. Wydawnictwo Mcgraw-Hill, New York 1963.

RYBAK M.: Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

SENGE M.: Piąta dyscyplina - teoria i praktyka organizacji uczącej się. Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.