Kształcenie rolnicze w aspekcie przemian na wsi i w gospodarce żywnościowej

Main Article Content

Jan Wołoszyn

Abstrakt
This paper addresses an important set of main economic and social considerations assigning new tasks for agribusiness schools serving under market economy conditions and presents influence Of State system transformation on changes in methods of agribusiness education management. Some important issues are raised as a result of this study. The resolution of these issues will determine the effectiveness of future agribusiness education. Firstly, fundamental structural changes in the agro-food sector are needed. Then agribusiness curriculum, quality of education and range of specialisation must be fitted into these changes. The point is that agricultural schools should not only graduate further farmers but also prepare the youth and the adults for successful careers in other sectors such as services provided for agriculture and rural areas, trade and processing. lt is very important that the graduates besides professional skills should gain methodical and interpersonal competencies, very helpful in their work as well as in social and family life. They should also represent high economic activity either on the labour market or in their own businesses. Additionally, they should be aware of the role natural environment plays in their life and the need to protect and secure this environment for future generations.

Article Details

Jak cytować
Wołoszyn, J. (2000). Kształcenie rolnicze w aspekcie przemian na wsi i w gospodarce żywnościowej. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (40), 239–248. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2000.40.48
Bibliografia

DĄBKOWSKI W., KURSAL., 1998: Statystyka gospodarstw indywidualnych według cech i źródeł utrzymania ich użytkowników. [w:] Systematyka i charakterystyka gospodarstw rolnych. Wyd. GUS, Warszawa.

DUCZKOWSKA-MAŁYSZ K., 1999: Wyznaczniki i założenia reformy szkół rolniczych i ocena możliwych skutków wynikających z wprowadzania reformy edukacji. [w:] Wieczorek T. (red.): Procesy dostosowawcze szkolnictwa rolniczego do warunków gospodarki rynkowej. Fundacja "Rozwój SGGW", Warszawa.

KŁODZIŃSKI M., 1999: Aktywizacja gospodarcza obszarów wiejskich. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 1(3).

NIEDZIELSKI E., 1999: Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości na terenach wiejskich. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 1(3).

SOSNOWSKA B., 1999: Gospodarowanie zasobami pracy na obszarach wiejskich w Polsce. [W:] Niedzielski E. (red.): Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości gospodarczej na obszarach wiejskich w kontekście integracji europejskiej. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn.

WIATRAK A.P., 1999: Teoria i praktyka rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw na obszarach wiejskich. [w:] Niedzielski E. (red.): Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości gospodarczej na obszarach wiejskich w kontekście integracji europejskiej. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn.

WIECZOREK T., 1999: Edukacyjne i doradcze implikacje zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa. [w:] Wieczorek T. (red.): Procesy dostosowawcze szkolnictwa rolniczego do warunków gospodarki rynkowej. Fundacja "Rozwój SGGW", Warszawa.

WILKIN J., 1999: Pozarolnicze funkcje obszarów wiejskich. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 1(3).

WOŁOSZYN J., 1998: Zarządzanie szkołą rolniczą w nowych warunkach społeczno-gospodarczych. [w:] Gerlach R. (red.): Nowy wymiar edukacji zawodowej i ustawicznej. T. 2. Wyd. WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora