Main Article Content
W badaniu przeprowadzonym w 2000 roku na reprezentatywnej próbie polskich konsumentów zaobserwowano niski poziom świadomości praw konsumenckich. Poziom wiedzy na temat instytucji czy organizacji zajmujących się ochroną praw konsumentów był bardzo niski. Istnieje zatem potrzeba stymulowania konsumentów poprzez wszelki kontakt z mediami do popularyzacji wiedzy o prawach konsumentów oraz uświadamiania im o istnieniu takich instytucji i organizacji. Wzrost świadomości praw przysługujących konsumentom będzie motywował ich do korzystania z przysługujących im praw oraz wymusi na pozostałych uczestnikach kanału dystrybucji (w szczególności producentach i sprzedawcach detalicznych) respektowanie praw konsumentów. Konieczne jest przygotowanie odpowiednich programów edukacyjnych w zakresie praw konsumentów na rynku żywności. Należy podkreślić, że w związku z niedawno opracowanymi przepisami dotyczącymi praw konsumentów polscy konsumenci powinni być lepiej chronieni na rynku żywności. (tłum. lw)
Article Details
BERDOWSKI J.B.: Nowe podejście do jakości. W: Berdowski J.B., Rutkowska H. (red.): Poradnik producenta i dystrybutora artykułów spożywczych. Wydawnictwo Verlag Dashofer, Warszawa 2001, część 9.1.
GRONOWSKA-SENGER A., IZDEBSKI H., TROCHIMCZUK G., CZARNECKI J. (2002): Prawo żywnościowe i strategia bezpieczeństwa żywności. Stanowisko Polskiej Federacji Producentów Żywności. Polska Federacja Producentów Żywności, Warszawa.
Projekt rządowej polityki konsumenckiej na lata 2002-2003. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, marzec 2002 (materiały nie publikowane).
Downloads
- Irena Ozimek, Natalia Przeździecka-Czyżewska, Julita Szlachciuk, Zafałszowania artykułów rolno-spożywczych w świetle regulacji prawnych oraz działań organów urzędowej kontroli żywności w Polsce , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: Nr 120 (2017)
- Irena Ozimek, Czynniki decydujące o wyborze żywności w polskich gospodarstwach domowych w okresie przekształceń rynkowych , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: Nr 32 (1998)