The determinants of consumer attitudes towards meat products

Main Article Content

Anna Murawska


Keywords : consumer, meat products, factors, consumption, purchase
Abstract
The aim of the article was to present the determinants of consumer attitudes towards meat products. In particular, to identify specified amount of purchased meat and frequency of consumption of meat products, preferences and frequency of supply in meat products and the factors influencing their purchase and consumption. Primary data obtained through standardized interview and secondary data were analysed. The study was carried out in 2014 on a group of 150 respondents living in Bydgoszcz and its surroundings. The average consumption of meat and dairy product in Poland is more than 70 kg per person per year. The most common meat eaten by Polish consumers is pork, the consumption of poultry rises, while beef consumption decreases. The purchase of meat products strongly depends on such factors as the products’ appearance, composition, producer, fat and protein content and nutritional value, while the promotional activities are of the least importance.

Article Details

How to Cite
Murawska, A. (2016). The determinants of consumer attitudes towards meat products. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (113), 159–171. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.113.13
References

Budżety gospodarstw domowych w 2014 r., 2015; GUS, Warszawa, 285, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/budzety- gospodarstw-domowych-w-2014-r-,9,9.html (data dostępu: 28.10.2015).

Charakterystyka rynku, http://www.pkmduda.pl/?pid=1008, (data dostępu: 21.10.2015).

Dostawy na rynek krajowy oraz spożycie niektórych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca w 2014 r., 2015: GUS, Warszawa (wraz z opracowaniami archiwalnymi z poprzednich lat), http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dostawy-narynek- krajowy-oraz-spozycie-niektorych-artykulow-konsumpcyjnych-na-1-mieszkanca- w-2012-r-,9,2.html (data dostępu: 28.10.2015).

Encyklopedia PWN, hasło: mięso, Wyd. Naukowe PWN.

GÓRSKA-WARSEWICZ H., ŚWIĄTKOWSKA M., KRAJEWSKI K., 2013: Marketing żywności, Wolters Kluwer, Warszawa, 25.

GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności- kryteria zróżnicowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 22.

Ilu jest w Polsce wegetarian? Coraz więcej!, http://www.ekologia.pl/drukuj/artykul/18703/ (data dostępu: 21.10.2015).

KAPUSTA F., 2009: Przemysł mięsny w Polsce - wybrane problemy, [w:] Nauki inżynierskie i techniczne, E. Kociołek-Balawejder (red.), Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław, 23.

KOSICKA-GĘBSKA M., 2005: Zachowania polskich nabywców na rynku wołowiny, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2005, 31.

KRAJEWSKI K., 1999: Przyczyny, kierunki rozwoju i segmentacja rynku żywności prozdrowotnej na tle doświadczeń światowych, Żywność, Nauka, Technologia, Jakość nr 4 (21), Suplement, 24-36.

KWASEK M., 2013: Tendencje w spożyciu mięsa na świecie, Roczniki Ekonomiczne KPSW w Bydgoszczy, nr 6, Bydgoszcz, 265.

PISULA A., SŁOWIŃSKI M., Zeszyt Branżowy Wędliny. Wymagania produkcyjne i jakościowe, Wyd. 3 z dnia 24.12.2013, System Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP, UPEMI, Warszawa, s. 5-6.

Policy and Action for Cancer Prevention. Food, Nutrition, and Physical Activity. A Global Perspective, World Cancer Research Fund, Washington DC: AICR 2009.

Prognoza cen rynkowych podstawowych produktów rolno-żywnościowych, 2015: ARR, Biuro Analiz i Programowania, Warszawa http://www.arr.gov.pl/data/00165/prognoza_16 _kw_01.pdf (data dostępu: 28.10.2015).

RAWA Ł., 2013: Sektor drobiarski rośnie nawet w trudnych latach, http://www.portalspozywczy. pl/mieso/wiadomosci/specjalista-bgz-sektor-drobiarski-rosnie-nawet-w-trudnych- latach,89726.html (data dostępu: 28.10.2015).

RYCOMBEL D., 2005: Przemysł mięsny - wołowina i cielęcina - informacja dla przetwórców, Seria: Polska wieś w Europie, IERiGŻ, FFW, BPW, Warszawa

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.