THE SCOPE OF TAX LEGISLATION IN HIGHER EDUCATION POLAND

Main Article Content

Aleksandra Pisarska

Abstract
The aim of this study is to establishment the obligation to apply (or exemption therefrom) legislation pertaining to taxation that is the category of economic income and economic events taking place at universities in Poland. In carrying out the tasks of public institutions of higher education depending on which sector operate and what is the source of funds managed by what the different ways of applying the principles of management. The entities are schools which, according to GUS were divided into thirteen groups. The study period covers the years 2005–2009. University’s core business is exempt from income tax, tax on goods and services, real estate tax, agricultural tax, forest tax, and tax on civil law as laid down in separate laws. The university is an autonomous entity in all areas of its activity, therefore, may also carry out economic activities organizationally and financially separate from the basic tasks listed. University autonomy is manifested in its actions in regard to freedom of teaching, research and freedom of artistic expression. Liberty University refers to a large extent accountable to the public on highly skilled workers, and to discover and promote the truth about the phenomena occurring in all areas of social and economic life. The tax exemption (in terms of income taxes) of all higher education institutions include basic tasks. Higher education institutions are also subject to the provisions of the Act on tax on goods and services (although the core of their business is exempt from the tax payers are his).

Article Details

How to Cite
Pisarska, A. (2011). THE SCOPE OF TAX LEGISLATION IN HIGHER EDUCATION POLAND. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (94), 117–131. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2011.94.124
References

Deklaracja Bolońska podpisana 19.06.1999 r. przez ministrów edukacji z 29 krajów [www. nauka.gov.pl].

GERYK M. 2010: Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji jej interesariuszy. Raport z badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

GUS 2005-2009: Szkoły wyższe i ich finanse. Wydawnictwo GUS, Warszawa.

HAWKINS D.E. 2006: Corporate Social Responsibility. Balancing Tomorrows Sustainbility and Todays Profitability. Palgrave Macmillan, New York. (Crossref)

MASTERNAK-KUBIAK M. 2007: Autonomia szkół wyższych na gruncie Konstytucji RP. [w:] Nowe prawo o szkolnictwie wyższym a podmiotowość studenta, pod red. Szadok-Bratuń, Wrocław.

KIEBAŁA A. 2008: Autonomia szkół wyższych. [w:] Szkolnictwo wyższe w Polsce. Ustrój - prawo - organizacja. Rzeszów.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej, Dz.U. Nr 251, poz. 1852 z 29.12.2006 r.

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa, Dz.U. Nr 120, poz. 831 z 03.07.2006 r.

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych, Dz.U. Nr 246, poz. 1796 z dnia 22.12.2006 r.

Ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, Dz.U. Nr 97, poz. 160.1080 z 12. 12.1997 r.

Ustawa o finansach publicznych, Dz.U. Nr 157, poz. 1241 z 27.08.2009 r.

Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, Dz.U. Nr 14, poz. 114 z 17.12.2004 r.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz.U. Nr 54, poz. 654 z 15.02.1992 r.

Ustawa o podatku od towarów i usług, Dz.U. Nr 54, poz. 535 z 11.03.2004 r.

Ustawa o rachunkowości, Dz.U. Nr 121, poz. 591 z 29.09.1994 r.

Ustawa o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki, Dz.U. Nr 65, poz. 595 z 14.03.2003 r.

Ustawa o zasadach finansowania nauki, Dz.U. Nr 238, poz. 2390 z 08.10.2004 r.

Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. Nr 164, poz. 1365 z 27.07.2005 r.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)