Efektywność i skuteczność kształcenia akademickiego na przykładzie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Main Article Content

Piotr Pietrzak
Marlena Gołaś


Słowa kluczowe : efektywność, skuteczność, szkolnictwo wyższe, kształcenie
Abstrakt
W artykule podjęto dyskusję na temat efektywności i skuteczności kształcenia akademickiego. Dokonano przeglądu literatury krajowej i zagranicznej w tym zakresie. W artykule zaprezentowano także wyniki wstępnych badań dla dwunastu wydziałów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Analiza efektywności i skuteczności działalności dydaktycznej dotyczyła lat akademickich 2014/2015–2015/2016. Żaden z uwzględnionych w badaniu wydziałów nie odznaczał się pełną efektywnością i skutecznością. Istnieje potrzeba kontynuacji badań na większej, ale wewnętrznie jednorodnej próbie badawczej.

Article Details

Jak cytować
Pietrzak, P., & Gołaś, M. (2018). Efektywność i skuteczność kształcenia akademickiego na przykładzie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (122), 17–28. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2018.122.11
Bibliografia

ABBOTT M., DOUCOULIAGOS C., 2003: The efficiency of Australian universities: a data envelopment analysis, Economics of Education Review 1 (22), 89-97, DOI: 10.1016/S0272-7757(01)00068-1

AGASISTI T., JOHNES G., 2009: Beyond frontiers: comparing the efficiency of higher education decision-making units across more than one country, Education Economics 1 (17), 59-79, DOI: 10.1080/09645290701523291

AVKIRAN K.N., 2001: Investigating technical and scale efficiencies of Australian universities through data envelopment analysis, Socio-Economic Planning Sciences 1 (35), 57-80, DOI: 10.1016/S0038-0121(00)00010-0

BONACCORSI A. (red.), 2014: Knowledge, diversity and performance in European higher education. A Changing landscape, Edward Elgar Publishing, Cheltenham - Northampton.

BRZEZICKI Ł., PIETRZAK P., 2017: Efektywność dwuetapowego procesu dydaktycznego w publicznych uczelniach technicznych, Studia Ekonomiczne 2 (93), 221-238.

BUKŁAHA E., 2012: Sukces, skuteczność i efektywność w zarządzaniu projektami, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów 113, 24-34.

CELIK O., ECER A., 2009: Efficiency in accounting education: Evidence form Turkish universities, Critical Perspectives on Accounting 5 (20), 614-634, DOI: 10.1016/j.cpa.2008.01.007

DĄBROWSKI J., 2012: Metodyczne aspekty pomiaru efektywności przedsiębiorstw portowych, Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego 9, 31-50.

ELA3 - Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych. Edycja 3, 2018: Ekonomiczne aspekty losów absolwentów - raport ogólnopolski, http://ela.nauka.gov.pl [dostęp: 04.04.2018].

FORYCKI Z., 2016: Metody pomiaru efektywności projektów innowacyjnych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 418, 61-68, DOI: 10.15611/pn.2016.418.06

JULKOWSKI B., 2014: Problematyka oceny efektywności szkolnictwa wyższego, Gospodarka Rynek Edukacja 3 (15), 31-36.

KUKUŁA K., 2012: Propozycja budowy rankingu obiektów z wykorzystaniem cech ilościowych oraz jakościowych, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 1 (13), 5-16.

MANCEBON M-J., BANDRES E., 1999: Efficiency evaluation in secondary schools: the key role of model specification and of ex post analysis of results, Education Economics 2 (7), 131-152, DOI: 10.1080/09645299900000012

PIETRZAK P., 2016: Efektywność funkcjonowania publicznych szkół wyższych w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

PIETRZAK P., 2018: Skuteczność kształcenia akademickiego w zakresie nauk rolniczych, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 22 (1), 104-110.

PIETRZAK P., BRZEZICKI Ł., 2017: Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej, Edukacja 3 (142), 83-93, DOI:10.24131/3724.170306

PSZCZOŁOWSKI T., 1978: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

RUTKOWSKA A., 2013: Teoretyczne aspekty efektywności - pojęcie i metody pomiaru, Zarządzanie i Finanse 1 (4), 439-453.

SAMUELSON P.A., NORDHAUS W.D., 1999: Ekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

SIDOR-RZĄDKOWSKA M., 2005: Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Sprawozdanie Rektora SGGW prof. dr. hab. Alojzego Szymańskiego z działalności Uczelni za 2014 rok, 2015. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

STONER J.A.F., FREEMAN R.E., GILBERT D.R., 1997: Kierowanie, PWE, Warszawa.

WOLSZCZAK-DERLACZ J., 2013: Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce - podejście nieparametryczne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.

WOLSZCZAK-DERLACZ J., PARTEKA A., 2010: Produktywność naukowa wyższych szkół publicznych w Polsce - bibliometryczna analiza porównawcza, Wydawnictwo EY - Sprawne Państwo, Warszawa.

ZIELENIEWSKI J., 1969: Organizacja i Zarządzanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.