Specyfika prosumpcji jako zmiany w zachowaniach rynkowych nabywców finalnych ze względu na miejsce ich zamieszkania

Main Article Content

Anna Iwanicka


Słowa kluczowe : prosumpcja, zachowania rynkowe, nabywca finalny, miejsce zamieszkania
Abstrakt
Artykuł ten jest opracowaniem teoretyczno-empirycznym. W części teoretycznej przedstawiono specyfikę zachowań rynkowych współczesnych nabywców finalnych. Celem badawczym opracowania było dokonanie analizy porównawczej dwóch segmentów respondentów wyodrębnionych na podstawie kryterium miejsca zamieszkania pod kątem podejmowanych przez nich form aktywności prosumpcyjnej. Nie potwierdzono hipotezy badawczej, iż miejsce zamieszkania nabywców różnicuje ich aktywność prosumpcyjną.

Article Details

Jak cytować
Iwanicka, A. (2017). Specyfika prosumpcji jako zmiany w zachowaniach rynkowych nabywców finalnych ze względu na miejsce ich zamieszkania. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (117), 107–121. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.117.8
Bibliografia

ANDRUSZKIEWICZ K., 2015: Repozycjonowanie jako strategiczna reakcja przedsiębiorstwa na zmiany zachowań nabywców w zintegrowanej przestrzeni europejskiej, Handel Wewnętrzny 4(357), 243-251.

BADZIŃSKA E., 2015: Mobilność, interaktywność i zaangażowanie użytkowników jako wyzwania współczesnej komunikacji w biznesie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 875. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41, t. 1, 25-37.

BARAN G., 2013: Marketing współtworzenia wartości z klientem. Społecznotwórcza rola marketingu w procesie strukturacji interakcyjnego środowiska doświadczeń, Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

BARUK A.I., 2014: Wielowymiarowość roli rynkowej współczesnego nabywcy w kontekście relacji z oferentami, Handel Wewnętrzny 1(354), 26-38.

BARUK A.I., IWANICKA A., 2015: Prosumpcja jako trend konsumencki w opiniach potencjalnych prosumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 875. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41, t. 1, 39-51.

BARUK A.I., IWANICKA A., 2016a: Aktywność prosumpcyjna polskich nabywców na rynku dóbr konsumenckich, Handel Wewnętrzny 3(362), 37-49.

BARUK A.I., IWANICKA A., 2016b: Prosumpcja internetowa vs prosumpcja pozainternetowa, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, prace w druku.

BARUK A.I., IWANICKA A., KOMOR A. i in., 2017: Nowoczesne rozwiązania marketingowe na rynku produktów konsumpcyjnych, Wydaw. UP w Lublinie, Lublin.

FLIS K., 2015: Personalizacja, rekomendacja, prosumpcja - trzy wymiary dialogu organizacji i konsumenta, Handel Wewnętrzny 1(354), 92-100.

GACH D., 2010: Istota i założenia prosumpcji oraz przykłady jej praktycznego zastosowania, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 820, 93-101.

HAJDUK M.T., ZALEGA T., 2013: Zachowania prosumpcyjne polskich konsumentów na rynku produktów żywnościowych, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie 2(17), 41-62.

IWANICKA A., 2016: Formy działalności prosumpcyjnej wybranych grup nabywców finalnych, Handel Wewnętrzny 4(363), 56-68.

IWANICKA A., BARUK A.I., 2016: Prosumpcja jako innowacyjna forma współtworzenia oferty współczesnej organizacji z perspektywy potencjalnych prosumentów, [w:] E. Wszendobył-Skulska (red.), Innowacyjność współczesnych organizacji. Wybrane aspekty, Dom Organizatora, Toruń.

JELONEK D., 2014: Personalizacja jako determinanta sukcesu współpracy z klientem w przestrzeni internetowej, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości 27(2), 267-278.

KACPRZAK-CHOIŃSKA A., 2007: Konsument ponowoczesny. Nowe trendy w zachowaniach nabywczych i ich konsekwencje dla marketingu, Studia i Materiały - Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego 2, 14-20.

KOPEĆ K., 2014: Empowerment czy wyzysk? O niejednoznacznej naturze prosumpcji w sieci, Kultura i Polityka 16, 158-170.

MACIEJEWSKI G., 2014: Zachowania konsumentów w dobie postmodernizmu, Marketing i Rynek 8(CD), 1129-1135.

MACIEJEWSKI G., 2015: Konsumenci wobec nowych trendów w konsumpcji - wyniki badań, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 232, 124-134.

MARKIEWICZ J., 2014: Nowa rola klienta w procesie tworzenia wartości, Acta Universitatis Nicolai Copernici - Zarządzanie 2, 153-159.

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., 2015: Rola kodów kulturowych i zachowań konsumentów w kreowaniu innowacji, Marketing i Rynek 2(CD), 26-36.

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., SOBOCIŃSKA M., 2014: Nowe spojrzenie na konsumenta jako uczestnika życia gospodarczego, Handel Wewnętrzny 4(351), 189-201.

MITRĘGA M., 2013: Czy prosumpcja w dobie kryzysu to zjawisko jednowymiarowe? Eksploracja wśród użytkowników portali społecznościowych, Problemy Zarządzania 11, 1(40), t. 1, 40-53.

MITRĘGA M., 2015: Prosumpcja racjonalizatorska użytkowników tzw. nowych mediów w kontekście ogólnoeuropejskiego kryzysu gospodarczego, Handel Wewnętrzny 1(354), 172-181.

NOWODZIŃSKI P., 2016: Presumeryzm - trend, moda czy nowe oblicze marketingu emocji, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 254, 150-159.

PIETRUSZEWSKI M., 2014: Prosumpcja w aspekcie nauk społecznych, [w:] J. Popczyk i in. (red.), Energetyka prosumencka. Pierwsza próba konsolidacji, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.

RITZER G., 2015: Prosumer Capitalism, The Sociological Quarterly 56, 3, 413-445.

RITZER G., JURGENSON N., 2010: Production, Consumption, Prosumption. The nature of capitalism in the age of the digital 'prosumer', Journal of Consumer Culture 10(1), 13-36.

SIUDA P., 2012: Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie, Studia Socjologiczne 4(207), 109-132.

SOWA I., 2015: Determinanty zróżnicowań zachowań prosumenckich młodych konsumentów, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 231, 120-138.

SZEPIENIEC-PUCHALSKA D., 2012: Polscy konsumenci w obliczu megatrendów w konsumpcji, Konsumpcja i Rozwój 1(2), 85-100.

SZUL E., 2013: Prosumpcja jako aktywność współczesnych konsumentów - uwarunkowania i przejawy, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 31, 347-358.

WILCZAK A., 2015: Konsument 3.0 - specyfika i implikacje dla marketingu w świetle opinii menedżerów, Problemy Zarządzania 14, 1(58), t. 2, 61-78.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.