The specificity of prosumption as a trend in market behaviour of contemporary final purchasers

Main Article Content

Anna Iwanicka


Keywords : prosumption, market behaviours, final purchaser, place of residence
Abstract
The article is theoretical and empirical in nature. The theoretical part presents the specificity of market behaviours of contemporary final purchasers. The research aim was a comparative analysis of the two segments representing respondents identified on the basis of their place of residence. Prosumptive activity of the respondents was analysed. The research hypothesis that respondents’ place of residence diversifies their prosumptive activity was not confirmed.

Article Details

How to Cite
Iwanicka, A. (2017). The specificity of prosumption as a trend in market behaviour of contemporary final purchasers. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (117), 107–121. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.117.8
References

ANDRUSZKIEWICZ K., 2015: Repozycjonowanie jako strategiczna reakcja przedsiębiorstwa na zmiany zachowań nabywców w zintegrowanej przestrzeni europejskiej, Handel Wewnętrzny 4(357), 243-251.

BADZIŃSKA E., 2015: Mobilność, interaktywność i zaangażowanie użytkowników jako wyzwania współczesnej komunikacji w biznesie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 875. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41, t. 1, 25-37.

BARAN G., 2013: Marketing współtworzenia wartości z klientem. Społecznotwórcza rola marketingu w procesie strukturacji interakcyjnego środowiska doświadczeń, Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

BARUK A.I., 2014: Wielowymiarowość roli rynkowej współczesnego nabywcy w kontekście relacji z oferentami, Handel Wewnętrzny 1(354), 26-38.

BARUK A.I., IWANICKA A., 2015: Prosumpcja jako trend konsumencki w opiniach potencjalnych prosumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 875. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41, t. 1, 39-51.

BARUK A.I., IWANICKA A., 2016a: Aktywność prosumpcyjna polskich nabywców na rynku dóbr konsumenckich, Handel Wewnętrzny 3(362), 37-49.

BARUK A.I., IWANICKA A., 2016b: Prosumpcja internetowa vs prosumpcja pozainternetowa, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, prace w druku.

BARUK A.I., IWANICKA A., KOMOR A. i in., 2017: Nowoczesne rozwiązania marketingowe na rynku produktów konsumpcyjnych, Wydaw. UP w Lublinie, Lublin.

FLIS K., 2015: Personalizacja, rekomendacja, prosumpcja - trzy wymiary dialogu organizacji i konsumenta, Handel Wewnętrzny 1(354), 92-100.

GACH D., 2010: Istota i założenia prosumpcji oraz przykłady jej praktycznego zastosowania, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 820, 93-101.

HAJDUK M.T., ZALEGA T., 2013: Zachowania prosumpcyjne polskich konsumentów na rynku produktów żywnościowych, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie 2(17), 41-62.

IWANICKA A., 2016: Formy działalności prosumpcyjnej wybranych grup nabywców finalnych, Handel Wewnętrzny 4(363), 56-68.

IWANICKA A., BARUK A.I., 2016: Prosumpcja jako innowacyjna forma współtworzenia oferty współczesnej organizacji z perspektywy potencjalnych prosumentów, [w:] E. Wszendobył-Skulska (red.), Innowacyjność współczesnych organizacji. Wybrane aspekty, Dom Organizatora, Toruń.

JELONEK D., 2014: Personalizacja jako determinanta sukcesu współpracy z klientem w przestrzeni internetowej, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości 27(2), 267-278.

KACPRZAK-CHOIŃSKA A., 2007: Konsument ponowoczesny. Nowe trendy w zachowaniach nabywczych i ich konsekwencje dla marketingu, Studia i Materiały - Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego 2, 14-20.

KOPEĆ K., 2014: Empowerment czy wyzysk? O niejednoznacznej naturze prosumpcji w sieci, Kultura i Polityka 16, 158-170.

MACIEJEWSKI G., 2014: Zachowania konsumentów w dobie postmodernizmu, Marketing i Rynek 8(CD), 1129-1135.

MACIEJEWSKI G., 2015: Konsumenci wobec nowych trendów w konsumpcji - wyniki badań, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 232, 124-134.

MARKIEWICZ J., 2014: Nowa rola klienta w procesie tworzenia wartości, Acta Universitatis Nicolai Copernici - Zarządzanie 2, 153-159.

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., 2015: Rola kodów kulturowych i zachowań konsumentów w kreowaniu innowacji, Marketing i Rynek 2(CD), 26-36.

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., SOBOCIŃSKA M., 2014: Nowe spojrzenie na konsumenta jako uczestnika życia gospodarczego, Handel Wewnętrzny 4(351), 189-201.

MITRĘGA M., 2013: Czy prosumpcja w dobie kryzysu to zjawisko jednowymiarowe? Eksploracja wśród użytkowników portali społecznościowych, Problemy Zarządzania 11, 1(40), t. 1, 40-53.

MITRĘGA M., 2015: Prosumpcja racjonalizatorska użytkowników tzw. nowych mediów w kontekście ogólnoeuropejskiego kryzysu gospodarczego, Handel Wewnętrzny 1(354), 172-181.

NOWODZIŃSKI P., 2016: Presumeryzm - trend, moda czy nowe oblicze marketingu emocji, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 254, 150-159.

PIETRUSZEWSKI M., 2014: Prosumpcja w aspekcie nauk społecznych, [w:] J. Popczyk i in. (red.), Energetyka prosumencka. Pierwsza próba konsolidacji, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.

RITZER G., 2015: Prosumer Capitalism, The Sociological Quarterly 56, 3, 413-445.

RITZER G., JURGENSON N., 2010: Production, Consumption, Prosumption. The nature of capitalism in the age of the digital 'prosumer', Journal of Consumer Culture 10(1), 13-36.

SIUDA P., 2012: Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie, Studia Socjologiczne 4(207), 109-132.

SOWA I., 2015: Determinanty zróżnicowań zachowań prosumenckich młodych konsumentów, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 231, 120-138.

SZEPIENIEC-PUCHALSKA D., 2012: Polscy konsumenci w obliczu megatrendów w konsumpcji, Konsumpcja i Rozwój 1(2), 85-100.

SZUL E., 2013: Prosumpcja jako aktywność współczesnych konsumentów - uwarunkowania i przejawy, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 31, 347-358.

WILCZAK A., 2015: Konsument 3.0 - specyfika i implikacje dla marketingu w świetle opinii menedżerów, Problemy Zarządzania 14, 1(58), t. 2, 61-78.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.