Hierarchizacja czynników kształtujących relacje przedsiębiorstw w kanałach dystrybucji środków ochrony roślin

Main Article Content

Michał Gazdecki


Słowa kluczowe : kanały dystrybucji, rynek instytucjonalny, relacje przedsiębiorstw, środki ochrony roślin.
Abstrakt
W artykule przedstawiono specyfikę kanałów dystrybucji na rynku środków ochrony roślin oraz dokonano hierarchizacji czynników, które mogą determinować jakość relacji pomiędzy przedsiębiorstwami produkcyjnymi oraz przedsiębiorstwami handlowymi w kanałach dystrybucji na tym rynku. Wśród analizowanych czynników 6 można uznać za kluczowe. Należą one do dwóch obszarów, tj. „warunki współpracy i finanse” oraz „logistyka i dostawy”. Bez spełnienia oczekiwań firm dystrybucyjnych w tym zakresie nie będzie możliwe osiągnięcie satysfakcji ze współpracy, a podejmowanie innych działań będzie mało skuteczne. Można też postawić pytanie, czy bardzo zróżnicowane działania podejmowane przez producentów w celu tworzenia relacji nie świadczą o rozpraszaniu wysiłku inwestycyjnego?

Article Details

Jak cytować
Gazdecki, M. (2016). Hierarchizacja czynników kształtujących relacje przedsiębiorstw w kanałach dystrybucji środków ochrony roślin. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (113), 131–144. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.113.11
Bibliografia

BARAN R. Siła przetargowa przedsiębiorstwa a efektywność jego działalności marketingowej. 1. wyd. Monografie i Opracowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 2009.

BELAYA V. & HANF J.H. 2009: The two sides of power in business-to-business relationships: implications for supply chain management. Marketing Review 9 (4), 361-381.

CZAKON W. 2006: Epistemologiczne aspekty badań nad dynamiką więzi międzyorganizacyjnych. W: M. Trocki i S. Gregorczyk (red.), Nowoczesne zarządzanie. Koncepcje i instrumenty. Warszawa SGH.

FRAZIER G.L. & ANTIA K.D. 1995: Exchange Relationships and Interfirm Power in Channels of Distribution. Journal of the Academy of Marketing Science 23 (4), 321-326.

GADDE L.-E. 2004: Activity Coordination and Resource Combining in Distribution Networks - Implications for Relationship Involvement and the Relationship Atmosphere. Journal of Marketing Management 20 (1/2), 157-184.

GAZDECKI M. 2014: Struktura i procesy konsolidacji handlu na rynku środków produkcji na przykładzie rynku chemicznych środków ochrony roślin. Marketing i Rynek (8), 837-843.

HAGUE P., HAGUE N. & HARRISON M. 2005: Four factors that make b2b marketing special. http://www.research-live.com/features/four-factors-that-make-b2b-marketingspecial/2001396.article. Pobrano z http://www.research-live.com/features/four-factorsthat- make-b2b-marketing-special/2001396.article

HÅKANSSON H. & SNEHOTA I. 1995: Developing Relationships in Business Networks. London: Routledge.

JOHANSON J. & MATTSSON L.-G. 1987: Interorganizational Relations in Industrial Systems: A Network Approach Compared with the Transaction-Cost Approach. International Studies of Management & Organization 17 (1), 34-48.

KLIMAS P. 2015: Rationale and barriers to inter-organizational relationships creation. Problemy Zarzadzania 13 (1), 29-46.

KRZYŻANOWSKI L. 1994: Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu. Warszawa: PWN.

KUMAR N., SCHEER L.K. & STEENKAMP J.-B.E.M. 1995: The Effects of Supplier Fairness on Vulnerable Resellers. Journal of Marketing Research (JMR) 32 (1), 54-65.

LESZCZYŃSKI G. 2014: Adaptacja w relacjach business-to-business uwarunkowania i efekty (I). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

LOUVIERE, JORDAN J. 1991: Best-worst scaling: A model for the largest difference judgments. Working paper. University of Alberta.

REVE T. & STERN L.W. 1979: Interorganizational Relations In Marketing Channels. Academy of Management Review 4 (3), 405-416.

ROMANOWSKA M. 2002: Alianse strategiczne W świetle koncepcji zasobowej. W: M. Romanowska i M. Trocki (red.), Przedsiębiorstwo partnerskie. Warszawa: Difin.

SAMAHA S.A., PALMATIER R.W. & DANT R.P. 2011: Poisoning Relationships: Perceived Unfairness in Channels of Distribution. Journal of Marketing 75 (3), 99-117.

SCHEER L.K. & STERN L.W. 1992: The Effect of Influence Type and Performance Outcomes on Attitude Toward the Influencer. Journal of Marketing Research (JMR) 29 (1), 128-142.

SPYRA Z. 2008: Kanały dystrybucji kształtowanie relacji. CeDeWu.

STEVEN H. COHEN, Maximum Difference Scaling: Improved Measures of Importance and Preference for Segmentation, Technical Papers library at www.sawtoothsoftware.com, dostęp: grudzień 2015.

STRÓŻYCKI M. (199). Partnerstwo rynkowe przemysłu i handlu w procesach globalizacji, Handel Wewnętrzny nr 6.

Van de VEN V. de V., EMMETT, D.C. & KOENIG Jr, R. 1974: Frameworks for Interorganizational Analysis. Organization and Administrative Sciences 5(1), 113-129.

Weitz B.A. & Jap S.D. 1995: Relationship Marketing and Distribution Channels. Journal of the Academy of Marketing Science 23 (4), 305-320.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.