Uwarunkowania postaw konsumentów wobec produktów mięsnych

Main Article Content

Anna Murawska


Słowa kluczowe : konsument, produkty mięsne, czynniki, spożycie, zakup
Abstrakt
Celem artykułu było przedstawienie uwarunkowań postaw konsumentów wobec produktów mięsnych. W szczególności określono ilość i częstotliwość spożywania produktów mięsnych, preferencje i częstotliwość zaopatrywania się w produkty mięsne oraz czynniki mające wpływ na ich zakup i konsumpcję. Na potrzeby artykułu przeprowadzono analizę danych wtórnych oraz pierwotnych, za pośrednictwem wywiadu standaryzowanego. Badania zostały przeprowadzane w 2014 r. na grupie 150 respondentów zamieszkujących Bydgoszcz i jej okolice. Przeciętne spożycie mięsa i jego przetworów wynosi rocznie w Polsce ponad 70 kg na osobę. Najczęściej spożywanym mięsem przez polskich konsumentów jest wieprzowina, rośnie spożycie drobiu, zmniejsza się spożycie wołowiny. Istotną rolę podczas zakupu produktów mięsnych odgrywają takie czynniki, jak wygląd, skład, producent, zawartość tłuszczu i białka oraz walory odżywcze, najmniejsze znaczenie mają działania promocyjne.

Article Details

Jak cytować
Murawska, A. (2016). Uwarunkowania postaw konsumentów wobec produktów mięsnych. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (113), 159–171. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.113.13
Bibliografia

Budżety gospodarstw domowych w 2014 r., 2015; GUS, Warszawa, 285, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/budzety- gospodarstw-domowych-w-2014-r-,9,9.html (data dostępu: 28.10.2015).

Charakterystyka rynku, http://www.pkmduda.pl/?pid=1008, (data dostępu: 21.10.2015).

Dostawy na rynek krajowy oraz spożycie niektórych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca w 2014 r., 2015: GUS, Warszawa (wraz z opracowaniami archiwalnymi z poprzednich lat), http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dostawy-narynek- krajowy-oraz-spozycie-niektorych-artykulow-konsumpcyjnych-na-1-mieszkanca- w-2012-r-,9,2.html (data dostępu: 28.10.2015).

Encyklopedia PWN, hasło: mięso, Wyd. Naukowe PWN.

GÓRSKA-WARSEWICZ H., ŚWIĄTKOWSKA M., KRAJEWSKI K., 2013: Marketing żywności, Wolters Kluwer, Warszawa, 25.

GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności- kryteria zróżnicowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 22.

Ilu jest w Polsce wegetarian? Coraz więcej!, http://www.ekologia.pl/drukuj/artykul/18703/ (data dostępu: 21.10.2015).

KAPUSTA F., 2009: Przemysł mięsny w Polsce - wybrane problemy, [w:] Nauki inżynierskie i techniczne, E. Kociołek-Balawejder (red.), Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław, 23.

KOSICKA-GĘBSKA M., 2005: Zachowania polskich nabywców na rynku wołowiny, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2005, 31.

KRAJEWSKI K., 1999: Przyczyny, kierunki rozwoju i segmentacja rynku żywności prozdrowotnej na tle doświadczeń światowych, Żywność, Nauka, Technologia, Jakość nr 4 (21), Suplement, 24-36.

KWASEK M., 2013: Tendencje w spożyciu mięsa na świecie, Roczniki Ekonomiczne KPSW w Bydgoszczy, nr 6, Bydgoszcz, 265.

PISULA A., SŁOWIŃSKI M., Zeszyt Branżowy Wędliny. Wymagania produkcyjne i jakościowe, Wyd. 3 z dnia 24.12.2013, System Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP, UPEMI, Warszawa, s. 5-6.

Policy and Action for Cancer Prevention. Food, Nutrition, and Physical Activity. A Global Perspective, World Cancer Research Fund, Washington DC: AICR 2009.

Prognoza cen rynkowych podstawowych produktów rolno-żywnościowych, 2015: ARR, Biuro Analiz i Programowania, Warszawa http://www.arr.gov.pl/data/00165/prognoza_16 _kw_01.pdf (data dostępu: 28.10.2015).

RAWA Ł., 2013: Sektor drobiarski rośnie nawet w trudnych latach, http://www.portalspozywczy. pl/mieso/wiadomosci/specjalista-bgz-sektor-drobiarski-rosnie-nawet-w-trudnych- latach,89726.html (data dostępu: 28.10.2015).

RYCOMBEL D., 2005: Przemysł mięsny - wołowina i cielęcina - informacja dla przetwórców, Seria: Polska wieś w Europie, IERiGŻ, FFW, BPW, Warszawa

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.