Zastosowanie mapy grup strategicznych w sektorach rozproszonych na przykładzie przetwórstwa mleka

Main Article Content

Michał Pietrzak

Abstrakt
This article presents a map of strategic groups as a modem analytical tool, which can be used to support an analysis of competitive situation. In the paper, first the general characteristic of map of strategic groups is made and same difficulties in using this tool with regard to dispersed sectors are reeognized. Then, Author proposes the methodology for the preparing the map of strategic groups in dispersed sectors. The proposed methodology is based on applying the multidimensional statistics methods (cluster analysis). This methodology is illustrated by example of dairy industry. Finally, the potential possibilities of using the map of strategic groups as analytical tool are pinpointed.

Article Details

Jak cytować
Pietrzak, M. (2002). Zastosowanie mapy grup strategicznych w sektorach rozproszonych na przykładzie przetwórstwa mleka. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (46), 47–58. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2002.46.4
Bibliografia

GIERSZEWSKA G., ROMANOWSKA M. (1995): Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.

MYNARSKI S., SAGAN A. (2000): Metody statystyczne w marketingu i badaniach rynku, StatSoft Polska, Kraków (materiały kursowe).

PIETRZAK (2002): Strategie konkurencji przodujących przedsiębiorstw w sektorze przetwórstwa mleka, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

PODSTAWKA K. (1997): Praktyczny marketing. Kluczowe elementy, Wydawnictwo Promar International, Rzeszów.

PORTER M.E. (1998): Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.

SOKOŁOWSKI A. (2000): Analizy wielowymiarowe. StatSoft Polska, Kraków (materiały kursowe).

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora