THE RURAL POPULATION’S EDUCATION AS A DETERMINANT OF DEVELOPMENT OF AGRICULTURE

Main Article Content

Zofia Kołoszko-Chomentowska

Abstract
The paper describes an importance of the rural population’s education for the development of the country and rural areas. The need for modernization change in the Polish agriculture and the quest for measures designed to improve the social and economic conditions of the country-dwellers are connected with their education enhancement. Only well-educated people can take efficient actions in any sphere where many factors are involved. The quality of rural population re sources increases consistently, but it is still low as compare to its level among the urban people. It is why any measures are required to be taken to smooth the odds between rural and urban people. The studies indicated close relations between the quality of human capital and the effect of agricultural management. The higheducated farmers are more venturesome and open to the market. It is observed especially in such areas as investment activity and marketable farm production. The analysis of agricultural labor resources carried out on the data of the General Agricultural Census revealed diversified attitudes of farmers towards the market changes depending on an education of manager of a farm. The activity of farmers with secondary or high education is more intense and successful

Article Details

How to Cite
Kołoszko-Chomentowska, Z. (2008). THE RURAL POPULATION’S EDUCATION AS A DETERMINANT OF DEVELOPMENT OF AGRICULTURE. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (67), 79–85. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2008.67.70
References

ELSTRAND E.: Norwegian experience from extension work in farm management. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, Warszawa 1970.

KAMERSCHEN D.R., McKENZIE R.B., NARDINELLI G.: Ekonomia. Wydawnictwo Fundacja Gospodarcza NSZZ "Solidarność:". Gdańsk 1992.

KWIATKOWSKI S.: Przedsiębiorczość intelektualna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

MOSIEJ G.: Integracja Polski z UE a wyzwania cywilizacji informacyjnej. Wspólnoty Europejskie 2001, nr 7-8.

NARSKI Z.: Ekonomia rozwoju. Historia myśli ekonomicznej. Wydawnictwo Suspens, Toruń 2001.

Raport z wyników Powszechnego Spisu Rolnego 2002. GUS, Warszawa 2003.

RICARDO G.: Zasady ekonomii politycznej i opodatkowania. Warszawa 1957.

RYBAK M.: Zarządzanie kapitałem ludzkim a kluczowe kompetencje, (w:) Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, red. M. Rybak. Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2003.

STANKIEWICZ W.: Historia myśli ekonomicznej. Wydawnictwo PWE, Warszawa 2000.

Systematyka i charakterystyka gospodarstw rolnych. GUS, Warszawa 2003.

WIATRAK A.P.: Wiedza i kapitał intelektualny jako źródło nierówności gospodarczych i społecznych, (w:) Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Kapitał ludzki i intelektualny, red. M.G. Woźniak, cz. 2. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.

WOŁOSZYN J.: Ekonomiczne i społeczne determinanty rozwoju szkolnictwa rolniczego w Polsce. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002.

WOŁOSZYN J.: Wiedza istotnym zasobem w rolnictwie. Problemy Rolnictwa Światowego. Aktualne tendencje w międzynarodowych stosunkach gospodarczych w rolnictwie i gospodarce żywnościowej. T. XII. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2004.

Wybrane elementy sytuacji ekonomicznej gospodarstw rolnych 2002. GUS, Warszawa, grudzień 2003.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles