Evaluation of Effectiveness of Distribution System in Selected Markets for Agri-food Products in Poland in the nineties

Main Article Content

Wacław Szymanowski
Grzegorz Karasiewicz

Abstract
A major objective of the study was to evaluate the effectiveness of distribution systems within the markets for selected agricultural products (i.e. cereals, fruit and vegetable, meat, milk). Both dynamic and static approaches have been maintained in assessing this effectiveness. In the case of dynamic efficiency, the following criteria (of qualitative nature) were considered: the possible choices, information clarity, innovative solutions, influence on product quality and the level of the offer compatibility with the needs of final purchasers. Still, in respect to static efficiency, due to statistic data availability, the following criteria (of quantitative nature) were applied: arithmetic average of indices of procurement prices (for agricultural products) and retail prices (for foodstuff) arid the difference between procurement prices indices and retail prices indices one raised to the square. They were the distribution systems ruling the fruit and vegetable markets that were the best rated. Slightly lower rank was given to the meat distribution system. Adversely, both cereal and milk markets were assessed as somewhat inferior. The study findings suggest that as far as markets for agro-food products are concerned, the distribution system effectiveness seems to be roughly under this related to markets for other products in Poland and in respect to the agricultural markets condition in the European Union countries.

Article Details

How to Cite
Szymanowski, W., & Karasiewicz, G. (2000). Evaluation of Effectiveness of Distribution System in Selected Markets for Agri-food Products in Poland in the nineties. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (40), 129–142. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2000.40.39
References

BOWERSOX D., COOPER M., 1992: Strategic Marketing Channels MANAGEMENT. MCGRAW-HILL. NEW YORK.

CZERNI A., 1995: Wpływ systemu oraz instytucji kontroli jakości na rynek produktów rolniczych i żywnościowych: [w:] Wpływ instytucji i organizacji na rynki produktów rolnych i żywności w Polsce i niektórych krajach europejskich. Projekt Phare P9105-04-15.IPS, MITAMA.

FONFARA K., 1994: Marketingowa orientacja polskich przedsiębiorstw. Marketing i Rynek, nr 3.

GŁOWACKI R., KOSSUT Z., KRAMER T., 1984: Marketing. PWN. Warszawa.

KŁOSIEWICZ U., SŁOMIŃSKA B., 1995: Marketingowa orientacja polskich przedsiębiorstw handlowych. Marketing i Rynek, nr 6.

KOTARBIŃSKI J., 1998: Marketing w polskich spółkach giełdowych. Marketing i Rynek, nr 5.

KOTARBIŃSKI T., 1969: Traktat o dobrej robocie, wyd. IV. Ossolineum. Wrocław-Warszawa-Kraków.

PASTERNAK K., 1995: Rozwój marketingu w przedsiębiorstwach przemysłu mięsnego. Marketing i Rynek, nr 3.

PASTERNAK K., 1997: Stan zarządzania marketingiem w przedsiębiorstwach przemysłu mięsnego. Wyniki badań. [w:] Zarządzanie marketingiem w przemyśle mięsnym. Konferencja Naukowa IPMiT i IRWiK. Warszawa.

PIENIĄŻEK P., 1995: Wpływ instytucji na rynek produktów rolniczych. [w:] Wpływ instytucji i organizacji na rynku produktów rolnych i żywności w Polsce i niektórych krajach europejskich. Projekt PHARE P9105-04-15. IPS, MITAMA.

STERN U., EL-ANSARY A., BROWN J., 1989: Management in Marketing Channels. Prentice Hall International. London.

SZYMANOWSKI W., CZUBAŁA A., 2000: System kontroli urzędowej bezpieczeństwa jakości produktów żywnościowych w Polsce. Stan obecny i dostosowanie do systemu obowiązującego w krajach Unii Europejskiej. [w:] Wyjść naprzeciw logistycznym wyzwaniom XXI wieku. Polski Kongres Logistyczny. Poznań.

SZYMANOWSKI W., KARASIEWICZ G., (2000). Kierunki modernizacji systemu dystrybucji produktów zbożowych w Polsce. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (38), 65-80. (Crossref)

SZYMANOWSKI W., KARASIEWICZ G., 1998: Handel krajowy produktami rolno-spożywczymi. [w:] Identyfikacja priorytetów w modernizacji sektora rolno-spożywczego w Polsce. FAPA. Warszawa.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.