Wykorzystanie mediów społecznościowych w komunikacji z klientem na przykładzie firm sektora piwowarskiego

Main Article Content

Piotr Szamrowski
Adam Pawlewicz


Słowa kluczowe : media społecznościowe, technologia 2.0, public relations
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest identyfikacja platform i narzędzi mediów społecznościowych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa sektora piwowarskiego w komunikacji z otoczeniem, przede wszystkim potencjalnym klientem. Ponadto w badaniach starano się określić charakter publikowanych treści, zidentyfikować osoby odpowiedzialne za ich zarządzanie oraz przedstawić korzyści i wady ich prowadzenia w komunikacji i kreowaniu wizerunku firmy. Uzyskane rezultaty wskazują, że jedynie 25% zbadanych przedsiębiorstw nie wykorzystuje w PR mediów społecznościowych. Sytuacja ta dotyczy wyłącznie przedsiębiorstw małych, o charakterze regionalnym. Wszystkie największe kompanie piwowarskie w swojej działalności public relations wykorzystują co najmniej jedno medium społecznościowe, skupiając się w zdecydowanej większości przypadków na social networking (Facebook) oraz na Video Sharing (YouTube). Dodatkowo w przypadku największych kompanii piwowarskich część marek wchodzących w skład poszczególnych kapitałowych grup posiada swoje własne kanały social media wykorzystywane w komunikacji z otoczeniem. Jako najistotniejsze korzyści ze stosowania mediów społecznościowych wskazywano w równej mierze ogólną promocję produktów firmy oraz, co bardzo ważne, budowę dialogu ze społecznością użytkowników konkretnej platformy.

Article Details

Jak cytować
Szamrowski, P., & Pawlewicz, A. (2015). Wykorzystanie mediów społecznościowych w komunikacji z klientem na przykładzie firm sektora piwowarskiego. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (111), 161–176. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.111.42
Bibliografia

ANDRZEJEWSKA P., 2013: Wykorzystanie serwisów społecznościowych do budowania wizerunku przedsiębiorstwa oraz komunikacji online w branży browarniczej, Marketing i Rynek, nr 3, s. 37-41.

ARGENTI P.A., 2011: Digital strategies for powerful corporate communications, European Financial Review, vol. 79, s. 61-64.

BERNATEK A., WIŚNIEWSKI T., 2014: Rynek napojów alkoholowych w Polsce. Część I. http://www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/2014/Rynek-napojow-alkoholowych-w-Polsce-2014-czesc-I.pdf (data dostępu: 17.01.2015).

DISTASO M.W., MCCORKINDALE T., 2013: A Benchmark Analysis of the Strategic Use of Social Media for Fortune's Most Admired U.S. Companies on Facebook, Twitter and YouTube, Public Relations Journal vol.7(1), s. 2-33.

ETTER M., 2013: Reasons for low levels of interactivity (Non-) interactive CSR communication in Twitter, Public Relations Review, vol. 39(5), s. 606-608.

JO S., KIM Y., 2003: The effect of web characteristics on relationship building. Journal of Public Relations Research, vol. 15(3), s. 199-223.

KELLEHER T., 2007: Public relations online: Lasting concepts for changing media, SAGE Publications Inc., New York, s. 45.

KENT M.L., TAYLOR M., 1998: Building dialogic relationships through the World Wide Web, Public Relations Review, vol. 24, s. 321-334.

KENT M.L., TAYLOR M., 2002: Toward a dialogic theory of public relations, Public Relations Review, vol. 28, s. 21-37.

KOSZEMBAR-WIKLIK M., 2013: Media społecznościowe w strategii public relations miast, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 10 (59), s. 361-370.

KRÓLEWSKI J., SALA P., 2014: E-Marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s. 77-78.

LARISCY R.W., AVERY E.J, SWEETSER K.D., HOWES P., 2009: Monitoring public opinion in cyberspace: How corporate public relations is facing the challenge, Public Relations Journal, vol. 3(4), s. 1-17.

LEE S., HWANG T., LEE H., 2006: Corporate blogging strategies of the Fortune 500 companies, Management Decision, vol. 44(3), s. 316-334.

LI C., BERNOFF J., 2011: Groundswell: Winning in a world transformed by social technologies., Harvard Business Press, Cambridge, s. 56-57.

LOVEJOY K., SAXTON G.D., 2012: Information, Community, and Action: How Nonprofit Organizations Use Social Media, Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 17, s. 337-353.

LOVEJOY K., WATERS R.D., SAXTON G.D., 2012: Engaging stakeholders through Twitter: How non-profit organizations are getting more out of 140 characters or less, Public Relations Review, vol. 38(2), s. 313-318.

RAWLINS B., 2009: Give the emperor a mirror: Toward developing a stakeholder measurement of organizational transparency. Journal of Public Relations Research, 21(1), s. 71-99.

RYBALKO S., SELTZER T., 2010: Dialogic communication in 140 characters or less: How Fortune 500 companies engage stakeholders using Twitter, Public Relations Review, Vol. 36 (4), s. 336-341.

SOLIS B., 2011: Engage. The Complete guide for brands and businesses to build, cultivate and measure success in the new web, Hoboken, John Wiley & Sons Press, Hoboken New Jersey, s. 13-14.

TAYLOR M., KENT M.L., WHITE W.J., 2001: How activist organizations are using the Internet to build relationships. Public Relations Review, vol. 27, s. 263-284.

YANG S.U., LIM J.S., 2009: The effects of blog-mediated public relations (BMPR) on relational trust. Journal of Public Relations Research, vol. 21(3), s. 341-359.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.