Ocena innowacyjności polskich i ukraińskich konsumentów na rynku produktów żywnościowych

Main Article Content

Anna Jasiulewicz
Marzena Lemanowicz


Słowa kluczowe : innowacyjność, konsument, lider opinii
Abstrakt
W artykule omówiono podstawy teoretyczne związane z innowacyjnością konsumentów oraz przedstawiono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród polskich i ukraińskich konsumentów. Próba badawcza liczyła 595 respondentów (340 polskich i 255 ukraińskich). Do pomiaru innowacyjności wykorzystano skalę Rogersa oraz Skalę Liderów Opinii – OLS. Pomiędzy polskimi i ukraińskimi konsumentami występują różnice w innowacyjności mierzonej tempem akceptacji nowości oraz w skłonnościach do bycia liderem opinii.

Article Details

Jak cytować
Jasiulewicz, A., & Lemanowicz, M. (2016). Ocena innowacyjności polskich i ukraińskich konsumentów na rynku produktów żywnościowych. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (113), 77–87. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.113.7
Bibliografia

FEICK L.F., PRICE L.L., 1987: The market maven: A diffuser of marketplace information. Journal of Marketing 51, 83-97.

FOXALL G.R., BHATE S., 1993: Cognitive Style and Personal Involvements Explicators of Innovative Purchasing of 'Healthy' Food Brands, European Journal of Marketing, Vol. 27, No 2, 5-16.

GATINGTON H., ROBERTSON T.S., 1985: A propositional inventory for new diffusion research. Journal of Consumer Research 11, 859-867.

GOLDSMITH J., HOFACKER C.F., 1991: Measuring consumer innovativeness. Journal of Academy Of Marketing Science 19 (3), 209-221.

GOLDSMITH R.E., 2001: Using the domain specific innovativeness scale to identify innovative internet consumers. Internet Research 11 (2), 149-158.

GOLDSMITH R.E., FLYNN L.R., GOLDSMITH E.F., 2003: Innovative consumers and Market Mavens, Journal of Marketing theory and practice 11 (4), 54-65.

GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., 2008: Ocena innowacyjności konsumentów na rynku żywności z uwzględnieniem opakowań produktów żywnościowych, [w:] M. Adamowicz (red.) Innowacje i innowacyjność w sektorze agrobiznesu. T 1. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 273-280.

KLINCEWICZ K., 2011: Dyfuzja innowacji. Jak odnieść sukces w komercjalizacji innowacyjnych produktów i usług. Wyd. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

KOWALCZUK I., 2010: Innowacyjność konsumentów na rynku żywności. Handel Wewnętrzny, 6, 27-33.

KOWALCZUK I., 2011: Innowacyjna żywność w opinii konsumentów i producentów. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

KRASZEWSKA M., 2011: Wykorzystanie wybranych narzędzi badawczych do badania innowacyjności konsumentów - aspekty metodologiczne, [w:] M. Adamowicz (red.) Konsumenci a innowacje na rynku owoców, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 105-117.

PLINER P., HOBDEN K., 1992: Development of a scale to measure the trait food neophobia. Appetite 19 (2), 105-120.

ROEHRICH G., 2004: Consumers innovativeness: concepts and measurements. Journal of Business Research, Vol. 57, No. 6, 661-667.

ROGERS E.M., CARTANO D.G., 1962: Method for Measuring Opinion leadership. The Public Opinion Quarterly 26 (3), 435-441.

ROGERS E.M., 2003: Diffusion of Innovations. (5th ed.) New York: Free Press.

SOBIESZEK K., 2015a: Liderzy opinii: wpływ dziedzinowy i generalny, Marketing i Rynek 8, 15-24.

SOBIESZEK K., 2015b.: Metody badania i identyfikacji liderów opinii, Marketing i Rynek 9, 11-19.

STEENKAMP J.E.M., HOFSTEDE F., WEDEL F., 1999: A cross-national investigation into the individual and national cultural antecedents of consumer innovativeness. Journal of Marketing, Vol 63, No 2, 55-63.

WEIMANN G., 1991: The Influentials: Back to the Concept of Opinion Leaders_ Public Opinion Quarterly 55 (2), 267-279.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.