Atrybuty żywności ekologicznej determinujące wybory konsumentów

Main Article Content

Mariola Grzybowska-Brzezińska
Małgorzata Grzywińska-Rąpca


Słowa kluczowe : żywność ekologiczna, atrybuty żywności ekologicznej, zachowania konsumenta
Abstrakt
W artykule podjęto problematykę zachowań konsumentów na rynku żywności ekologicznej. Wskazano rodzaje cech ekologicznych produktów żywnościowych, które są walorami tej kategorii żywności. Celem podjętych rozważań była prezentacja problematyki percepcji konsumentów w zakresie walorów żywności ekologicznej i wskazanie tych cech, które decydują o jej wyborze i konsumpcji. W badaniach uwzględniono oceny konsumentów odnoszące się do walorów żywności ekologicznej, a wśród nich uwzględniono kategorie atrybutów technologicznych i rynkowych. W artykule przedstawiono wyniki sondaży, które przeprowadzano w latach 2005, 2010 i 2013 wśród mieszkańców północno-wschodniej Polski. Głównymi atrybutami technologicznymi żywności ekologicznej wskazanymi przez badanych była wartość odżywcza oraz ceniony przez respondentów system produkcji tej żywności, zapewniający ograniczenia w użyciu chemii rolnej. Badani konsumenci w każdym z okresów badań cenili walory sensoryczne żywności ekologicznej i jako główną cechę wskazali naturalny smak. Rynkowe atrybuty żywności ekologicznej, jakie zidentyfikowano w badaniach, to walory zdrowotne, miejsce zakupu, logo producenta i cena. W atrybutach żywności ekologicznej eksponowane były również cechy społeczne tych produktów.

Article Details

Jak cytować
Grzybowska-Brzezińska, M., & Grzywińska-Rąpca, M. (2016). Atrybuty żywności ekologicznej determinujące wybory konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (114), 57–68. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.114.20
Bibliografia

BOURN D. AND PRESCOTT J., 2002: A comparison of the nutritional value, sensory qualities and food safety of organically and conventionally produced foods, Critical Reviews in Food Science and Nutrition 42 (1), 1-34.

GIANNAKAS K., 2002: Information asymmetries and consumption decisions in organic food product markets, Canadian Journal of Agricultural Economics 50, 35-50.

GOLDMAN B.J. and CLANCY K.L., 1991: A survey of organic produce purchases and related attitudes of food cooperative shoppers, American Journal of Alternative Agriculture 6 (2), 89-96.

GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., RUDZEWICZ A., 2015: Environmental management systems in food processing and production as a source of product value for the customer on the organic food market, International Journal of Business Performance Management 16 (Nos. 2/3), 314.

GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., 2011: Świadomość ekologiczna konsumentów a ich zachowania na rynku żywności, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą (51), 242-253.

GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., 2013a: Preferencje konsumentów w kształtowaniu atrybutów produktu żywnościowego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.

GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., 2013b: Wpływ instrumentów marketingu ekologicznego na zachowania konsumentów na rynku produktów spożywczych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 775 Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu (30), 47-58.

JOLLY D.A., NORRIS K., 1991: Marketing prospects for organic and pesticide-free produce. American Journal of Alternative Agriculture 6 (4),174-179.

LETOURNEAU D.K., DRINKWATER L.E., SHENNAN C., 1996: Effects of soil management on crop nitrogen and insect damage in organic versus conventional tomato fields, Agriculture, Ecosystems and Environment, 57,179-187.

LIN C., 2002: Attribute-consequence-value linkages: A new technique for understanding customer's product knowledge, Journal of Targeting Measurement and Analysis for marketing 10 (4), 339-352.

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., 1998: Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań. Wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.

MISRA S., HUANG C.L., OTTO S.L., 1991: Consumer Willingness to Pay for Pesticide-free Fresh Produce, Western Journal of Agricultural Economics 16 (2), 57-87.

MIYAZAKI A.D., GREWAL D., GOODSTEIN R.C., 2005: The effect of multiple extrinsic cues on quality perceptions: A matter of consistency, Journal of Consumer Research 32 (1), 146-153.

NEWERLI-GUZ J., ŚMIECHOWSKA M., 2004, Walory żywności ekologicznej w opinii konsumentów, Bromatologia i chemia toksykologiczna, SUPLEMENT, 137

ZANOLI R., NASPETTI S., 2002: Consumer Motivations in the Purchase of Organic Food, British Food Journal 104 (8/9), 37-39

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.