Product innovativeness of industrial enterprises on the food market

Main Article Content

Iwona Kowalczuk

Abstract
In the article the problem of product innovations in the food sector was described. In the first part, based on the literature data, chosen definitions and classifications of new products were presented, particularly taken into consideration food products. In the second part, the results of the Central Statistical Offi ce (GUS) researches about product innovativeness in industrial enterprises manufacturing food products and beverages were presented. In the third chapter of the article, based on the results of the questionnaire research carried out on the sample of 149 enterprises, the main directions of product innovations on the food marked were presented. The results of both the desk and the field researches indicate that the low level of innovativeness is characteristic for food sector in Poland and that the main trends of food product changes are: changes in appearance of products and packages, improvement of health proprieties of food, changes of taste, and improvement of the comfort of products use.

Article Details

How to Cite
Kowalczuk, I. (2009). Product innovativeness of industrial enterprises on the food market. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (75), 63–77. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2009.75.29
References

ALTKORN J. (red.): Podstawy marketingu. Inst. Marketingu, Kraków 1992

Bartnicki M.: Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1997.

BIAŁECKI K.: Podstawy marketingu. Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, Warszawa 2002.

DEKKER M., LINNEMANN A.R.: Product development in the food industry. W: Innovation of Food Production Systems. Product Quality and Consumer Acceptance, Wageningen Pers, Netherlands 1997, s. 70-71.

DIETL J.: Marketing, PWE, Warszawa 1985. (Crossref)

GRIFFIN R.W.: Podstawy zarządzani organizacjami. PWN, Warszawa 1996.

Działalność innowacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w latach 2004-2004, Wyd. GUS, Warszawa 2008.

HAFFER M.: Determinanty strategii produktu polskich przedsiębiorstw przemysłowych, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1998.

FIGIEL S., KOZŁOWSKI W., PILARSKI S.: Marketing w agrobiznesie - marketing produktów żywnościowych, cz. II., Wyd. Uniwersytetu Wrmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001.

KOTLER PH.: Marketing Management, Prentice Hall International New Jersey 2000.

KRAWIEC F.: Zarządzanie projektem innowacyjnym produktu i usługi. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2001.

MARYJASIK-PEJAS R.: Kształtowanie innowacyjności produktów żywnościowych poprzez sposób ich pakowania, prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1116, s. 120-127.

Nauka i technika w 2007, Wyd. GUS, Warszawa 2009.

Podręcznik Oslo, Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Wyd. Eurostat/OECD, 2008 http://www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/43/46/43464/20081117_OSLO.pdf

ROCKWELL J.R., PARTICELLI M.C.: New product management for the 1980's, Booz, Allen, & Hamilton, Inc., New York 1982.

RUTKOWSKI I.P: Rozwój nowego produktu w przedsiębiorstwach jako przedmiot badań. Marketing i rynek, 5, 2004, s. 7-15.

STAWASZ E: Innowacje a mała firma. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1999. Wrocław 2007, s. 120-129.

SURMACKA-SZCZEŚNIAK A.: Tekstura. W: Opracowanie nowych produktów żywnościowych. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań 1995, s. 195-206

TUORILA H.: Keeping up with the change - consumers' responses to new and modified foods. Food Chain 2001, Program Abstracts, s. 39.

URBAN R.: Polski przemysł spożywczy w Unii Europejskiej - konkurencyjność i szanse rozwojowe Roczniki Naukowe SERiA t. VII. z. 7, s. 240-248.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.