The operating conditions of households and their abilities to consume services during the transition period

Main Article Content

Anna Dąbrowska

Abstract
The system transformation in connection with the introduction of market mechanisms changed the conditions in which Polish households operate. Many of them found themselves in a very difficult situation related to - for example - unemployment, being a threat for the existence of families and the fulfillment of their economical functions. Many people making use of "economical freedom", their own entrepreneurship and market activity began to make decisions about their own carriers, improving their socio-economical status. During the last few years a diversification process in the population income level has taken place. The transformation process concerns both the households environment as well as the households themselves. The role of services in households depends on the consumption possibilities, their share in satisfying the needs for housing, nutrition, clothing, education and care as well as free-time activities. In the 1990s a significant diversity in the service consumption possibilities in different socio-economic groups of households is observed. One part of the society has found new ways of achieving unrealized and newly created needs concerning services. For many consumers it has become a must to apply defense measures in order to, among others, develop self-service activities in the face of a decrease of their level of life. The increase of self-service in satisfying needs charges the budgets of families and has negative effects. The research of the Institute of Domestic Market and Consumption among urban households indicates that in 2/3 of the surveyed families excessive amounts of time are used for self-service. This leads to specific difficulties in the functioning of households, especially in the case of those representing the traditional family model. Currently services play a decidedly too small role in households. The consumption of services as a substitute for work in households influences the quality of life, the amount and way of spending free time in accordance with the principle when you buy services -you buy time, creates specific life styles and family standards. Together with the growth in the level of life of the Polish society we will approach the consumption patterns functioning in modern societies, where services constitute at least 50% of the total consumption and a systematic increase of the share of consumption of social services is observed. The basic conditions of these changes is a steady economic growth of our country and changes in mentality and consumer attitudes of the Polish society as well as the changes in the service market.

Article Details

How to Cite
Dąbrowska, A. (1998). The operating conditions of households and their abilities to consume services during the transition period. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (32), 77–90. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.1998.32.7
References

BERNDT-KOSTYRZEWSKA J., Telewizor w domu - tak i nie. Gospodarstwo Domowe w Kraju i na Świecie 1995, nr 1.

BESKID L., MILIC-CZERNIAK R., OSTROWSKA-SIKORSKA J.A., SUFIN Z., Warunki życia i aktywność ekonomiczna miejskich gospodarstw domowych- zagrożenia i przystosowania. Praca i Zabezpieczenie Społeczne 1992, nr 4.

CICHOMSKI E., SAWIŃSKI, Polski Generalny Sondaż Społeczny, komputerowy zbiór danych za lata 1991-1992, 1992-1993, Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Warszawski (cyt. za L. Beskid, R. Milic-Czerniak, Z. Sufin, Gospodarstwa domowe w nowej rzeczywistości ekonomicznej. Praca i Zabezpieczenie Społeczne 1994, nr 6).

DĄBROWSKA A., Konsumpcja usług w gospodarstwach domowych - struktura i kierunki przemian. IRWiK. Warszawa 1995 (maszynopis powielony).

Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju. Rok 1996. GUS, Warszawa 1997.

KALKHOFF B., Organizacja i podział pracy w miejskich gospodarstwach domowych (raport z badań). PTEGD. Gospodarstwo Domowe w Kraju i na Świecie 1995, nr 2.

Kałaska M., Witkowski J., Praca w szarej strefie w Polsce w 1995 roku. Gospodarka Narodowa 1996, nr 1-2.

KUDRYCKA I., Perspektywy wzrostu konsumpcji i zmian jej struktury w Polsce. Gospodarka Narodowa 1996, nr 10.

KUSIŃSKA A., Aspiracje i zachowania na rynku konsumentów z klasy średniej. IRWiK. Warszawa 1994 (maszynopis powielony).

Kusińska A., Szepieniec-Puchalska D., Procesy podejmowania decyzji rynkowych i konsumpcja realna w polskich rodzinach (w środowiskach wielkomiejskich). IRWiK. Warszawa 1995 (maszynopis powielony).

MASŁOWSKI A., Rynek usług gastronomicznych - rozmiary i struktura. IRWiK. Warszawa 1994 (maszynopis powielony).

MIKOŁAJCZYK B., Stopień korzystania z usług 1993-1995 (w opinii gospodarstw domowych). Handel Wewnętrzny 1995, nr 1-2.

Nieformalny rynek pracy. Praca zbiorowa pod red. M. Bąka. Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym Krajowej Izby Gospodarczej. Oficyna Naukowa, Warszawa 1995.

Oświata i wychowanie w roku szkolnym 1994/1995. Informacje i Opracowania Statystyczne. GUS, Warszawa 1995.

Potrzeby edukacyjne. Informacje i Opracowania Statystyczne. GUS, Warszawa 1995.

Rodzina w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczej. GUS, Warszawa 1994.

Społeczno-ekonomiczne położenie bezrobotnych. Raport z badania modułowego przeprowadzonego w sierpniu 1993 roku w ramach Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności. GUS, Warszawa 1994.

Statystyczny Opis Jakości Życia 1990-1995. Informacje i Opracowania Statystyczne. GUS, Warszawa 1997.

Wskaźniki przemian warunków życia w okresie przechodzenia do gospodarki rynkowej w latach 1989-1994. GUS, Warszawa 1996.

ŻELAZNA K., Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania pracy kobiet w wiejskim gospodarstwie domowym. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 1993.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles