Bezpieczeństwo edukacyjne studentów z obszarów wiejskich

Main Article Content

Agnieszka Smarzewska
Ewelina Melaniuk
Adam Szepeluk


Słowa kluczowe : obszary wiejskie, bezpieczeństwo edukacyjne, szkoła wyższa
Abstrakt
Uczelnie pełnią misję odkrywania i przekazywania wiedzy, rozwoju kompetencji poprzez prowadzenie badań i kształcenie studentów. Podjęcie decyzji o studiach wyższych w grupie osób z obszarów wiejskich ma na celu eliminację predyspozycji wykluczenia edukacyjnego. Celem artykułu jest budowa profilu studenta z obszaru wiejskiego z uwzględnieniem płci w kontekście zaspokajania potrzeb i aspiracji edukacyjnych, służących zapewnieniu bezpieczeństwa edukacyjnego. Przy tworzeniu profilu studenta wzięto pod uwagę tylko te cechy, w których wystąpiła zależność istotna statystycznie w odniesieniu do płci. Wyniki analiz wpisują się w badania prowadzone od lat 70. XX wieku w Polsce. Zgodność wyników badań dotyczy powodów podjęcia studiów, motywów wyboru kierunków studiów oraz źródeł informacji.

Article Details

Jak cytować
Smarzewska, A., Melaniuk, E., & Szepeluk, A. (2015). Bezpieczeństwo edukacyjne studentów z obszarów wiejskich. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (112), 155–165. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.112.55
Bibliografia

Centrum Badania Opinii Społecznej, Wieś polska - postawy, styl życia, BS/117/2013, Warszawa 2013.

Główny Urząd Statystyczny, Ścieżki edukacyjne Polaków, Warszawa 2005.

Instytut Badań Edukacyjnych, Raport tematyczny z badania: Uwarunkowania decyzji edukacyjnych, Warszawa 2014.

JARECKI W., 2008: Motywy wyboru studiów i kierunku studiów wyższych, Prace i Studia Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 3, 143-154.

KUCHARSKI A., LIGOCKA M., 2012: Maturzyści o motywach i źródłach poszukiwania informacji dotyczących studiów, Opuscula Sociologica 1, 45-57.

LIBERSKA B., 1974: Problemy efektywności kształcenia wyższego, PWN, Warszawa.

Ministerstwo Edukacji Narodowej, Sprawozdanie z realizacji w 2013 r. Programu Rozwoju na Obszarach Wiejskich na lata 2008-2013 oraz podsumowanie działań z całego okresu trwania programu, Projekt z 17.10.2014 r., Warszawa 2014.

NURZYŃSKA I., POCZTA W. (red.), 2014: Polska wieś 2014. Raport o stanie wsi, FDPA, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

RAKOWSKA J., WOJEWÓDZKA-WIEWIÓRSKA A., 2010: Zróżnicowanie przestrzenne obszarów wiejskich w Polsce - stan i perspektywy rozwoju w kontekście powiązań funkcjonalnych, Ekspertyza wykonana na zamówienie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

SEKUŁA-KWAŚNIEWICZ H., 2003: Dominujące wartości w dążeniach maturzystów z małych ośrodków miejskich, [w:] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, E. Papiór (red.), Młodzież polska w nowym ładzie społecznym, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.

SIKORSKA J., BIAŁECKI I., 1997: Wykształcenie i rynek, Wydawnictwo Tepis, Warszawa.

SZPUNAR M., 2006: Internet a nowoczesna eduk@cja - czy istnieje jakaś alternatywa?, SCENO Zeszyty Naukowe 2.

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2005 Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

www.błaszczykiewicz.pl//kategoria/badania-naukowe (data dostępu: 21.11.2014).

Załącznik 4 do Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej zatwierdzonego Uchwałą nr 14/2012 Senatu Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej z dnia 02.03.2012 r. (z późn. zm.).

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.