Kluczowe cechy pracowników w rozwoju przedsiębiorstw handlowych

Main Article Content

Piotr Cyrek


Słowa kluczowe : handel detaliczny, pracownicy, kluczowe cechy pracowników, polityka personalna
Abstrakt
Głównym celem artykułu było określenie kluczowych cech pracowników istotnych dla funkcjonowania firm handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną na obszarze województwa podkarpackiego. Realizacji tego celu podporządkowano kategoryzację firm handlowych, która miała umożliwić poszukiwanie takich cech pracowników, które pozwalały uzyskać korzystniejsze rezultaty ekonomiczne. Zweryfikowano, jakie cechy obecnych i potencjalnych pracowników odznaczają się szczególnym zainteresowaniem menedżerów podmiotów handlowych klasyfikowanych według tradycyjnych charakterystyk, takich jak miejsce funkcjonowania czy liczba osób pracujących oraz z uwzględnieniem opisu sytuacji rynkowej. Badanie przeprowadzono, wykorzystując autorski blankiet kwestionariusza. Wywiady bezpośrednie w 300 przedsiębiorstwach handlu detalicznego przeprowadzono w dwóch kwartałach na przełomie 2013 i 2014 roku. Analiza prowadzona jest z uwzględnieniem szeregu cech podmiotów, które przyjęto jako kryteria klasyfikacyjne. Uzyskane wyniki pozwalają na uogólnienie, że menedżerowie za kluczowe kompetencje pracowników uważają przede wszystkim doświadczenie zawodowe, aktywność, własną inicjatywę oraz umiejętności organizacyjne. Rzadko uznawano za podstawę prowadzenia działalności handlowej kierunek i poziom wykształcenia oraz kursy specjalistyczne pracowników. Podmioty o najwyższych wskaźnikach rentowności przychodów brutto, poza doświadczeniem, relatywnie częściej kierowały się w budowaniu kadr aktywnością oraz elastycznością pracowników, upatrując w nich szansy na konkurencyjność i efektywność rynkową.

Article Details

Jak cytować
Cyrek, P. (2016). Kluczowe cechy pracowników w rozwoju przedsiębiorstw handlowych. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (113), 105–116. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.113.9
Bibliografia

CYREK M., 2011: Potencjalne kierunki dostosowania oferty usług edukacyjnych do potrzeb rynku pracy w warunkach usługowej gospodarki opartej na wiedzy [w:] Współczesne wyzwania rynkowe dla kształcenia na kierunkach ekonomicznych. Raport, G. Ślusarz (red.), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów. CYREK M., 2012: Rozwój sektora usług a gospodarka oparta na wiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

CYREK P., 2014: Decyzje rekrutacyjne w kreowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw handlu detalicznego, "Marketing i Rynek" nr 8/2014, PWE, Warszawa.

DAWID-SAWICKA M.,2011: Umiejętności poszukiwane i pożądane. Czego pracodawcy oczekują od pracowników? [w:] Raport THINKTANK.

DIETL J., 1991: Handel we współczesnej gospodarce. Instytucje, organizacja, technologia, strategia, PWE, Warszawa.

DWORACZYŃSKI L., 2015:Rekrutacja okiem menedżera sprzedaży, "Benefit" 03(39)/2015.

GÓRNIAK J. (red.), 2014: Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki, Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r., Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

KOMOSA A.,1995: Ekonomika i organizacja firmy handlowej. Część 1, Wydawnictwo Ekonomic, Warszawa.

MOULINIER R., 2007: Techniki sprzedaży, PWE, Warszawa.

Pracujący w gospodarce narodowej w 2013 r., 2014: Informacje i opracowania statystyczne, GUS, Warszawa.

Rynek wewnętrzny w 2014 r., 2015: Informacje i opracowania statystyczne, GUS, Warszawa.

SŁAWIŃSKA M.,1998: Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa handlowego,Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.

SZULCE H.,1998: Struktury i strategie w handlu, PWE, Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.