The key features of employees influencing the development of trade enterprises

Main Article Content

Piotr Cyrek


Keywords : retail trade, employees, key features of employees, personnel policy
Abstract
The main aim of the paper was to specify features of employees that are the key ones for retailers selling products in Podkarpackie region. To do this, the retailing entities were categorized in a way allowing to search for employees’ features resulting in better economic results. The enterprises were cathegorised according to the place of activity and number of employees, taking into consideration the potential employees that gain a special interest of managers were identified. Direct interviews were carried out, with the use of an original questionnaire form, in 300 retailing enterprises in two quarters in a turn of 2013 and 2014 year. The analysis concerns many characteristics of the entities that were adopted as classifying criteria. The results show that professional experience, active attitude, personal initiative and organizational abilities are seen by managers as key competences of the employees. The level and type of education and professional training were rarely acknowledged as a base for retailing activity. The entities with the highest indicators of gross sale profitability were relatively more likely to consider also activity and elasticity of the employees while hiring people, as they perceived these features as a chance for rising the company’s competitiveness and market efficiency.

Article Details

How to Cite
Cyrek, P. (2016). The key features of employees influencing the development of trade enterprises. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (113), 105–116. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.113.9
References

CYREK M., 2011: Potencjalne kierunki dostosowania oferty usług edukacyjnych do potrzeb rynku pracy w warunkach usługowej gospodarki opartej na wiedzy [w:] Współczesne wyzwania rynkowe dla kształcenia na kierunkach ekonomicznych. Raport, G. Ślusarz (red.), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów. CYREK M., 2012: Rozwój sektora usług a gospodarka oparta na wiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

CYREK P., 2014: Decyzje rekrutacyjne w kreowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw handlu detalicznego, "Marketing i Rynek" nr 8/2014, PWE, Warszawa.

DAWID-SAWICKA M.,2011: Umiejętności poszukiwane i pożądane. Czego pracodawcy oczekują od pracowników? [w:] Raport THINKTANK.

DIETL J., 1991: Handel we współczesnej gospodarce. Instytucje, organizacja, technologia, strategia, PWE, Warszawa.

DWORACZYŃSKI L., 2015:Rekrutacja okiem menedżera sprzedaży, "Benefit" 03(39)/2015.

GÓRNIAK J. (red.), 2014: Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki, Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r., Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

KOMOSA A.,1995: Ekonomika i organizacja firmy handlowej. Część 1, Wydawnictwo Ekonomic, Warszawa.

MOULINIER R., 2007: Techniki sprzedaży, PWE, Warszawa.

Pracujący w gospodarce narodowej w 2013 r., 2014: Informacje i opracowania statystyczne, GUS, Warszawa.

Rynek wewnętrzny w 2014 r., 2015: Informacje i opracowania statystyczne, GUS, Warszawa.

SŁAWIŃSKA M.,1998: Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa handlowego,Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.

SZULCE H.,1998: Struktury i strategie w handlu, PWE, Warszawa.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.