Postrzeganie nieprawidłowości na rynku żywności przez młodych konsumentów

Main Article Content

Julita Szlachciuk
Olena Kulykovets
Natalia Przeździecka-Czyżewska


Słowa kluczowe : reklamacja żywności, konsument, prawa konsumentów, miejsce sprzedaży
Abstrakt
Celem podjętego badania była analiza postępowania młodych konsumentów w związku z zaobserwowaniem nieprawidłowości na rynku żywności. Materiał badawczy stanowiły wyniki badania przeprowadzonego w listopadzie 2015 roku wśród 221 studentów ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie w wieku 18–25 lat. Kryterium przystąpienia do badania było dokonywanie zakupów żywnościowych. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety zaprojektowany na potrzeby badania. Efektem zrealizowanego badania jest identyfikacja działań podejmowanych przez konsumentów dokonujących zakupów na rynku żywności w sytuacji napotkania nieprawidłowości na tym rynku. Wyniki badań wskazują na potrzebę popularyzowania praw przysługujących konsumentom na rynku żywności.

Article Details

Jak cytować
Szlachciuk, J., Kulykovets, O., & Przeździecka-Czyżewska, N. (2016). Postrzeganie nieprawidłowości na rynku żywności przez młodych konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (115), 59–69. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.115.32
Bibliografia

BODEY K., GRACE D., 2006: Segmenting service "complainers" and "non-complainers" on the basis of consumer characteristics, Journal of Services Marketing 20 (3), 178-187.

BUTELLI S., 2007: Consumer complaint behavior (CCB): a literature review, dostępne on-line na: http://dspace-unipr.cilea.it/handle/1889/1178 [dostęp: 22.06.2016].

DALY T.M., LEE J.A., SOUTAR G.N., RASMI S., 2010: Conflict-handling style measurement: a best-worst scaling application, International Journal of Conflict Management 21 (3), 281-308.

DĄBROWSKA A., 2001: Edukacja konsumenta - potrzeba czy wyzwanie XXI w., Marketing i Rynek 12, 2-5.

HEUNG V.C.S., LAM T., 2003: Customer complaint behaviour towards hotel restaurant services, International Journal of Contemporary Hospitality Management 15 (5), 283-289.

HUANG J.-H., CHANG C.-C., 2008: The role of personality traits in online consumer complaint behavior and service recovery expectation, Social Behavior and Personality: An International Journal 36 (9), 1223-1232.

HUPPERTZ J.W., 2003: An Effort Model of First-Stage Complaining Behavior, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction, and Complaining Behavior 16, 132-144.

Inspekcja Handlowa, 2016: Informacja z kontroli prawidłowości i rzetelności organizowanej przez przedsiębiorców promocji w dużych sieciach handlowych, dostępne on-line na: http://www.katowice.wiih.gov.pl/art,172,i-kwartal [dostęp: 22.06.2016].

KENG K.A., RICHMOND D., HAN S., 2008: Determinants of Consumer Complaint Behaviour: A Study of Singapore Consumers, Journal of International Consumer Marketing 8 (2), 59-76.

KOLODINSKY J., 1995: Usefulness of economics in explaining consumer complaints, Journal of Consumer Affairs 29 (1), 29-54.

LEE J., SOBERON-FERRER H., 1999: An empirical analysis of elderly consumers' complaining behaviour, Family and Consumer Sciences Research Journal 27 (3), 341-371.

MIHUT A., 2012: Study on complaints concerning quality food products in Bihor (2009-2011), Agricultural Management/Lucrari Stiintifice Seria I, Management Agricol 14 (2), 549-552.

MOUSAVI M., ESFIDANI M.R., 2013: A Comprehensive Model of Customers' Complaint Behavior, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences 3 (5), 548-569.

OZIMEK I., HERDE A., 2002: Opinie konsumentów na temat nieprawidłowości w miejscu sprzedaży żywności, Handel Wewnętrzny, numer specjalny, 174-178.

PHAU I., SARI R.P., 2004: Engaging in complaint behavior: an Indonesian perspective, Marketing Intelligence and Planning 22 (4), 407-426.

SURUJLAL M., BADRIE N., 2004: Household consumer food safety study in Trinidad, West Indies, Internet Journal of Food Safety 3, 8-14.

SAWICKI W., 2014: Oszustwa i nadzór w łańcuchu dostaw żywności, Przemysł Spożywczy 68 (2), 2-4.

SZLACHCIUK J., 2014: Ocena znajomości praw przysługujących konsumentom na rynku żywności w wybranej grupie młodych osób, rozprawa doktorska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa [manuskrypt].

TRONVOLL B., 2007: Complainer characteristics when exit is closed, International Journal of Service Industry Management 18 (1), 25-51.

UOKiK, 2014a: Domowy, tradycyjny, naturalny, bez konserwantów, bez barwników, bez sztucznych słodzików, wolny od GMO: kontrola Inspekcji Handlowej 2014 r. dostępne on-line na: file:///C:/Users/User/Downloads/DIH_Naturalny,_tradycyjny,_Bez_GMOinfo_ za_III_kw_2014%20(1).pdf [dostęp: 22.06.2016].

UOKiK, 2014b: Sprawozdanie z działalności Inspekcji Handlowej w 2014 r. dostępne online na: file:///C:/Users/User/Downloads/sprawozdanie_z_dzialalnosci_inspekcji_hnadlowej_w_2014_r.pdf [dostęp: 22.04.2016].

WARZECHA M., ŻARNECKA M., 2013: Czyny nieuczciwej konkurencji na rynku spożywczym, część I, FOOD Lex 1, 7-11.

WIIH w Katowicach, 2016: Sprawozdanie z działalności w roku 2015 r., dostępne on-line na: http://www.katowice.wiih.gov.pl/p,123,sprawozdania [dostęp: 22.04.2016].

WICKA A. (red.), 2013: Czynniki i możliwości ograniczania ryzyka w produkcji roślinnej poprzez ubezpieczenia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.