Znajomość praw przysługujących konsumentom dokonującym zakupu żywności przez Internet

Main Article Content

Julita Szlachciuk


Słowa kluczowe : Internet, zakup żywności, ochrona konsumentów, znajomość praw
Abstrakt
Celem artykułu jest ocena znajomości praw przysługujących konsumentom dokonującym zakupów żywności przez Internet. Badanie zrealizowano wśród 600 respondentów będących w wieku 25–44 lat, dokonujących zakupu żywności przez Internet. Uzyskane wyniki potwierdzają, że rodzaj informacji udostępnianych przez przedsiębiorców, sposób ich podawania (które są konsekwencją obowiązujących regulacji prawnych) mogą przyczyniać się do postrzegania zakupów w sieci jako dobrej alternatywy tradycyjnych form sprzedaży żywności (sklepy stacjonarne). Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że część ankietowanych nie potrafiła jednoznacznie ustosunkować się do praw przysługujących konsumentom podczas zakupu żywności przez Internet, nie zawsze też jest świadoma zasad składania reklamacji, co wskazuje na konieczność dalszego prowadzenia działań edukacyjnych skierowanych do konsumentów w tym zakresie.

Article Details

Jak cytować
Szlachciuk, J. (2018). Znajomość praw przysługujących konsumentom dokonującym zakupu żywności przez Internet. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (121), 105–114. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2018.121.8
Bibliografia

BALON U., 2015: Zachowania konsumentów w zakresie składania reklamacji, Handel Wewnętrzny 2 (355), 19-32.

CHU J., CHINTAGUNTA P., CEBOLLADA J., 2008: Research Note - A Comparison of Within-household Price Sensitivity Across Online and Offl ine Channels, Marketing Science 27 (2), 283-299.

CYREK P., 2013: Stosunek klientów do internetowych zakupów żywności, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 9 (58), 99-109.

DELUGA W., DYCZKOWSKA J., 2011: E-commerce - bezpieczne zakupy, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 22, 27-38.

European Commission, EC, 2017a: Consumer Conditions Scoreboard: Consumers at home in the Single Market - 2017 edition, http://ec.europa.eu/newsroom/just/item-detail.cfm?item_id=117250 [dostęp: 15.11.2017].

European Commission, EC, 2017b: Europe's Digital Progress Report (EDPR) 2017 Country Profile Poland, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/poland [dostęp: 10.11.2017].

Gemius, 2016: E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska, https://ecommercepolska.pl/files/9414/6718/9485/E-commerce_w_Polsce_2016.pdf [dostęp: 20.07.2017].

Gemius, 2017: E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska, https://marketinginsider.pl/e-biznes/raport-e-commerce-polsce-2017-juz-dostepny [dostęp: 23.11.2017].

GĘBSKI J., KOSICKA-GĘBSKA M., TUL-KRZYSZCZUK A., 2017: Wpływ Internetu na zachowania współczesnych konsumentów wobec żywności, Handel Wewnętrzny 2 (367), 103-112.

GRZYWIŃSKA-RĄPCA M., GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., 2016: Determinanty e-zakupów na rynku żywności, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych/Szkoła Główna Handlowa 40, 469-478.

KOMOR A., BUDZYŃSKA K., DOMAŃSKA K., 2015: Analiza porównawcza handlu tradycyjnego i elektronicznego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41 (2), 483-495.

MACIASZCZYK M., 2014: Determinanty e-wyborów konsumentów niepełnosprawnych ruchowo, Marketing i Rynek 11, 384-391.

MAJCHRZAK-LEPCZYK J., 2015: Zachowania konsumentów na rynku e-commerce - wybrane zagadnienia, Handel Wewnętrzny 2 (355), 259-269.

Portalspożywczy.pl 2015: Sprzedaż żywności przez internet będzie szybko rosła, http://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/sprzedaz-zywnosci-przez-internet-bedzieszybko-rosla,111919.html [dostęp: 10.07.2017].

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, UOKiK, 2018: Prawa konsumenta, https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl [dostęp: 30.01.2018].

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Dz.U. 2017, poz. 683 z późn. zm.

WOLNY R., 2016: Zmiany w zachowaniach nabywczych polskich e-konsumentów, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 270, 285-293.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.