The familiarity with consumer’s rights purchase food on the Internet

Main Article Content

Julita Szlachciuk


Keywords : Internet, grocery shopping, consumer protection, familiarity with the rights
Abstract
The aim of the article is an assessment of the familiarity with the rights to which the consumers are entitled when they purchase food on the Internet. The study was carried out among 600 respondents aged 25–44 years who purchase food via the Internet. The results which were obtained confirm that the kind of information that is made available by the entrepreneurs, as well as the manner in which this information is provided (which results from legal regulations), might contribute to the fact that shopping online is perceived as a good alternative for traditional shops where food can be bought. Simultaneously, it is worth noticing that a number of respondents were not able to take an unequivocal stance with regard to purchasing food online. Moreover, they are not always aware of complaint making rules, which indicates that it is necessary to conduct further educational actions targeted at the consumers in this area.

Article Details

How to Cite
Szlachciuk, J. (2018). The familiarity with consumer’s rights purchase food on the Internet. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (121), 105–114. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2018.121.8
References

BALON U., 2015: Zachowania konsumentów w zakresie składania reklamacji, Handel Wewnętrzny 2 (355), 19-32.

CHU J., CHINTAGUNTA P., CEBOLLADA J., 2008: Research Note - A Comparison of Within-household Price Sensitivity Across Online and Offl ine Channels, Marketing Science 27 (2), 283-299.

CYREK P., 2013: Stosunek klientów do internetowych zakupów żywności, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 9 (58), 99-109.

DELUGA W., DYCZKOWSKA J., 2011: E-commerce - bezpieczne zakupy, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 22, 27-38.

European Commission, EC, 2017a: Consumer Conditions Scoreboard: Consumers at home in the Single Market - 2017 edition, http://ec.europa.eu/newsroom/just/item-detail.cfm?item_id=117250 [dostęp: 15.11.2017].

European Commission, EC, 2017b: Europe's Digital Progress Report (EDPR) 2017 Country Profile Poland, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/poland [dostęp: 10.11.2017].

Gemius, 2016: E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska, https://ecommercepolska.pl/files/9414/6718/9485/E-commerce_w_Polsce_2016.pdf [dostęp: 20.07.2017].

Gemius, 2017: E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska, https://marketinginsider.pl/e-biznes/raport-e-commerce-polsce-2017-juz-dostepny [dostęp: 23.11.2017].

GĘBSKI J., KOSICKA-GĘBSKA M., TUL-KRZYSZCZUK A., 2017: Wpływ Internetu na zachowania współczesnych konsumentów wobec żywności, Handel Wewnętrzny 2 (367), 103-112.

GRZYWIŃSKA-RĄPCA M., GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., 2016: Determinanty e-zakupów na rynku żywności, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych/Szkoła Główna Handlowa 40, 469-478.

KOMOR A., BUDZYŃSKA K., DOMAŃSKA K., 2015: Analiza porównawcza handlu tradycyjnego i elektronicznego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41 (2), 483-495.

MACIASZCZYK M., 2014: Determinanty e-wyborów konsumentów niepełnosprawnych ruchowo, Marketing i Rynek 11, 384-391.

MAJCHRZAK-LEPCZYK J., 2015: Zachowania konsumentów na rynku e-commerce - wybrane zagadnienia, Handel Wewnętrzny 2 (355), 259-269.

Portalspożywczy.pl 2015: Sprzedaż żywności przez internet będzie szybko rosła, http://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/sprzedaz-zywnosci-przez-internet-bedzieszybko-rosla,111919.html [dostęp: 10.07.2017].

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, UOKiK, 2018: Prawa konsumenta, https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl [dostęp: 30.01.2018].

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Dz.U. 2017, poz. 683 z późn. zm.

WOLNY R., 2016: Zmiany w zachowaniach nabywczych polskich e-konsumentów, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 270, 285-293.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.