Wybrane walory zdrowotne jogurtów w opinii konsumentów

Main Article Content

Marta Sajdakowska
Joanna Grasewicz


Słowa kluczowe : konsument, jogurt, walory zdrowotne, skłonność do płacenia wyższej ceny
Abstrakt
Celem opracowania była ocena akceptacji wybranych walorów zdrowotnych jogurtów oraz skłonności do płacenia przez konsumentów wyższych cen za atrybuty zdrowotne tej kategorii produktów. Wyniki uzyskanych badań wskazują, że relatywnie wyższą akceptację konsumentów uzyskały zmiany proponowane w jogurtach, polegające na zwiększeniu składników oddziałujących korzystnie na zdrowie, natomiast niższą – zmiany polegające na obniżeniu składników niepożądanych w opinii badanych osób. Pomimo przywiązywania przez konsumentów dużej wagi do zdrowia oraz deklaracji w zakresie chęci zapłacenia wyższej ceny za wybrane walory zdrowotne jogurtu, akceptowane przez nich poziomy cen nie są zbyt wysokie.

Article Details

Jak cytować
Sajdakowska, M., & Grasewicz, J. (2016). Wybrane walory zdrowotne jogurtów w opinii konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (114), 121–130. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.114.25
Bibliografia

ABBOT R., 1997: Food and nutrition information: a study of sources, uses and understanding, British Food Journal 2 (99), s. 43-49.

BURCHARDI H., SCHRODER C., THIELE H.D., 2005: Willingness-to-pay for food of the own region: empirical estimates from hypothetical and incentive compatible settings. July 24-27, http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/19365/1/sp05bu02.pdf, s. 1-32, dostęp 11.04.2016.

GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

GUTKOWSKA K., SAJDAKOWSKA M., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KOWALCZUK I., KOZŁOWSKA A., OLEWNIK-MIKOŁAJEWSKA A., 2012: Poziom akceptacji zmian na rynku żywności w opinii konsumentów. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 5 (84), s. 187-202.

JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., 2009: Impact of beliefs and attitudes on Young consumers' willingness to use functional food, "Polish Journal of Food and Nutritional Sciences" (59) 2, s. 183-187.

JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., CZARNACKA-SZYMANI J., 2011: Zmiana składu produktów spożywczych z perspektywy konsumenta, "Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych" 569, s. 121-129.

JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., JEZNACH M., KOSICKA-GĘBSKA M., 2012: Akceptacja nowych produktów żywnościowych i jej uwarunkowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

JOHANSEN S.B., NÆS, HERSLETH M., 2011: Motivation for choice and healthiness perception of calorie reduced dairy products. A cross-cultural study, Appetite 56 (1), s. 15-24.

KRAUS A., 2015: Development of functional food with the participation of the consumer. Motivators for consumption of functional products, International Journal of Consumer Studies; International Journal of Consumer Studies 39, s. 2-11.

LEFÈVRE M., 2014: Do Consumers Pay More for What They Value More? The Case of Local Milk-based Dairy Products in Senegal; Agricultural and Resource Economics Review 43/1, s. 158-177.

MARETTE S., ROOSEN J., BLANCHEMANCHE S., FEINBLATT-MÉLČZE E., 2010: Functional food, uncertainty and consumers' choices: A lab experiment with enriched yoghurts for lowering cholesterol, Food Policy 35, s. 419-428.

MIKLAVEC K., PRAVST I., GRUNERT K.G., KLOPCIC M., POHAR J., 2015: The influence of health claims and nutritional composition on consumers' yoghurt preferences Food Quality and Preference 43, s. 26-33.

OZIMEK I., 2006: Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce, Rozprawy naukowe i monografie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

SAJDAKOWSKA M., GUTKOWSKA K., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KOWALCZUK I., 2011: Postrzeganie konsumenckie jakości produktów pochodzenia zwierzęcego na podstawie wyników badań jakościowych, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych 509, s. 209-218.

SAJDAKOWSKA M., GUTKOWSKA K., ŻAKOWSKA-BIEMANS, 2014: Skłonność konsumentów do płacenia wyższej ceny za innowacyjne produkty żywnościowe w kontekście metodologii WTP, Marketing i Rynek 10, s. 27-32.

TRANTER R.B., BENNETT R.M. COSTA L., COWAN C., G.C. HOLT G.C., P.J. JONES P.J.M., SOTTOMAYOR M., VESTERGAARD J., 2009: Consumers' willingness-topay for organic conversion-grade food: Evidence from five EU countries; Food Policy, (34) 3 s. 287-294.

URALA N., LÄHTEENMÄKI L., 2004: Attitudes behind consumers' willingness to use functional foods, Food Quality and Preference (15) 7-8, s. 793-803.

VERAIN M.C.D., SIJTSEMA S.J., ANTONIDES G., 2016: Consumer segmentation based on food-category attribute importance: The relation with healthiness and sustainability perceptions; Food Quality and Preference 48, s. 99-106

ŻAKOWSKA-BIEMANS S., 2011: Polish consumer food choices and beliefs about organic food, British Food Journal (113) 1, s. 122-137.

ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KUC K., 2009: Żywność tradycyjna i regionalna w opinii i zachowaniach polskich konsumentów, Żywność, Nauka, Technologia Jakość (64) 3, s. 105-114.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.