Postawy etnocentryczne polskich konsumentów na rynku żywności

Main Article Content

Krystyna Gutkowska
Marta Sajdakowska

Abstrakt
Ethnocentric market and consumption attitudes manifest themselves in conscious consumers' preferences towards domestic products rather than these of foreign origin. On the contrary to these attitudes, some people represent international attitudes and choose preferably foreign products. There is also a group of cosmopolitan buyers for whom the fact of the achieving the maximum potential benefits from the use of any product is prevailing in making decision about its choice. The issue of ethnocentrism has been addressed to a small extent in the Polish literature on the subject. Consequently there is a necessity for conducting empirical studies on conditions for presence of the ethnocentric attitudes among Polish population. The results of the study show high level of the ethnocentric attitudes of Polish consumers on the food market.

Article Details

Jak cytować
Gutkowska, K., & Sajdakowska, M. (2001). Postawy etnocentryczne polskich konsumentów na rynku żywności. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (44), 25–35. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2001.44.18
Bibliografia

KARCZ K., KĘDZIOR Z.: Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych (Poziom etnocentryzmu i wpływ efektu kraju pochodzenia). CBIE AE, Katowice 1999.

KARCZ K.: Etnocentryzm polskich konsumentów - bariera czy szansa w procesie integracji gospodarczej? [w:] K. Gutkowska, I. Ozimek (red.): Polskie gospodarstwa domowe w perspektywie integracji z Unią Europejską, Warszawa, 14-15 października 1999, Ogólnopolska Konferencja Naukowa. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 1999, s. 110.

MARCOUX J., FILIATRAULT P., CHERON E.: The attitudes underlying preferences of young urban educated Polish consumers towards products made in western countries. Journal of International Consumer Marketing, 1997, vol. 9 no. 4, s. 5.

MYERS M.B.: Ethnocentrism: A literature overview and directions for future research. Academy of Marketing Science Conference, 1995, s. 202.

RYTTEL A.: Rola efektu kraju pochodzenia w strategii marketingowej. Marketing i Rynek, 1999, 7, s. 15.

SHIMP T., SHARMA S.: Consumers Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 1987, August, no 24.

SZROMNIK A.: Etnocentryzm konsumencki - istota i uwarunkowania rozwoju. Marketing i Rynek, 1998, 11, s. 9.

WORSCHEL S., Cooper J.: Understanding Social Psychology, Homewood, II, The Dorsey Press, 1979.

ZEIRA Y.: Ethnocentrism in Host Country Organizations, Business Horizons, 1979, 3, s. 66.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora
1 2 > >>