Atrybuty zaufania dotyczące jakości jako czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów żywności

Main Article Content

Sylwia Żakowska-Biemans
Krystyna Gutkowska


Słowa kluczowe : żywność, konsument, determinanty wyboru, atrybuty zaufania dotyczące jakości, znaki jakości
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących atrybutów zaufania dotyczących jakości jako czynników wpływających na wybory konsumentów żywności, zrealizowanych wśród 1203 respondentów metodą CAWI. Uzyskane dane wykorzystano w celu identyfikacji segmentów konsumentów o zróżnicowanych determinantach wyboru żywności oraz zainteresowaniu żywnością, której znakowanie wpisuje się w koncepcję atrybutów zaufania dotyczących jakości. Wyniki badań wskazują, że respondenci odnoszą się bardzo pozytywnie do żywności pochodzącej z określonego regionu lub też lokalnej produkcji. W mniejszym stopniu wybory konsumentów są warunkowane atrybutami związanymi z troską o środowisko naturalne i dobrostan zwierząt. Młodzi konsumenci są mniej zainteresowani żywnością regionalną, ale bardziej zwracają uwagę na kwestie dobrostanu zwierząt. Najwyższy poziom znajomości wszystkich spośród badanych znaków jakości odnotowano wśród respondentów przypisanych do segmentu 3, którzy częściej deklarowali regularne zakupy żywności ekologicznej, posiadali wyższy poziom wykształcenia oraz byli skłonni do podejmowania zachowań na rzecz ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt, jak również przejawiali zainteresowanie relacją między żywnością i zdrowiem.

Article Details

Jak cytować
Żakowska-Biemans, S., & Gutkowska, K. (2018). Atrybuty zaufania dotyczące jakości jako czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów żywności. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (121), 115–130. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2018.121.9
Bibliografia

ALMLI V.L., VERBEKE W., VANHONACKER F., NÆS T., HERSLETH M., 2011: General Image and Attribute Perceptions of Traditional Food in Six European Countries, Food Quality and Preference 22 (1), 129-138, doi 10.1016/j.foodqual.2010.08.008

APAOLAZA V., HARTMANN P., D'SOUZA C., LÓPEZ C.M., 2018: Eat Organic - Feel Good? The Relationship Between Organic Food Consumption, Health Concern and Subjective Wellbeing, Food Quality and Preference 63, 51-62, doi 10.1016/j.foodqual.2017.07.011

BOROWSKA A., 2007: Charakterystyka konsumentów produktów tradycyjnych/regionalnych w Polsce. Raport z badań grant Fundacji Fundusz Współpracy, www.agro-smak.org.pl/files/?id_plik=126 [dostęp: 25.07.2016].

DĄBROWSKA A., JANOŚ-KRESŁO M., 2013: Marnowanie żywności jako problem społeczny, Handel Wewnętrzny 4 (345), 14-26.

Directorate-General for Communication, 2012: Europeans' Attitudes Towards Food Security, Food Quality and the Countryside, Special Eurobarometer 389, https://data.europa.eu/euodp/data/dataset/S1054_77_2_EBS389 [dostęp: 11.17].

FENKO A., KERSTEN L., BIALKOVA S., 2016: Overcoming Consumer Scepticism toward Food Labels: The Role of Multisensory Experience, Food Quality and Preference 48, 81-92, doi 10.1016/j.foodqual.2015.08.013

FERNÁNDEZ-FERRÍN P., BANDE-VILELA B., 2013: Regional Ethnocentrism: Antecedents, Consequences, and Moderating Effects, Food Quality and Preference 30 (2), 299-308, doi 10.1016/j.foodqual.2013.06.011

FONT-i-FURNOLS M., GUERRERO L., 2014: Consumer Preference, Behavior and Perception about Meat and Meat Products: An Overview, Meat Science 98 (3), 361-71, doi10.1016/j.meatsci.2014.06.025

GELLYNCK X., BANTERLE A., KÜHNE B., CARRARESI L., STRANIERI S., 2012: Market Orientation and Marketing Management of Traditional Food Producers in the EU, British Food Journal 114 (4), 481-99, doi 10.1108/00070701211219513

GERINI F., FRODE A., SCHJØLL A., 2016: Organic and Animal Welfare-Labelled Eggs: Competing for the Same Consumers?, Journal of Agricultural Economics 67 (2), 471-90, doi 10.1111/1477-9552.12154

GHVANIDZE S., VELIKOVA N., TIM H., DODD N.T., OLDEWAGE-THERON W., 2016: Consumers' Environmental and Ethical Consciousness and the Use of the Related Food Products Information: The Role of Perceived Consumer Effectiveness, Appetite 107, 311-22, doi 10.1016/j.appet.2016.08.097

GRUNERT K.G., 2005: Food Quality and Safety: Consumer Perception and Demand, European Review of Agricultural Economics 32 (3), 369-391.

GRUNERT K.G., AACHMANN K., 2016: Consumer Reactions to the Use of EU Quality Labels on Food Products: A Review of the Literature, Food Control 59, 178-87, doi 10.1016/j.foodcont.2015.05.021

GRUNERT K.G., HIEKE S., WILLS J., 2014: Sustainability Labels on Food Products: Consumer Motivation, Understanding and Use, Food Policy (44), 177-89, doi 10.1016/j.foodpol.2013.12.001

GUERRERO L., 2010: Perception of Traditional Food Products in Six European Regions Using Free Word Association, Food Quality and Preference 21 (2), 225-33, http://dx.doi.org/10.1016/j.foodqual.2009.06.003

KORZENIOWSKA-GINTER R., KARBOWSKI A., CZARNIECKA-SKUBINA E., PLATTA A., 2014: Znajomość polskich produktów tradycyjnych i regionalnych zarejestrowanych w Unii Europejskiej, Marketing i Rynek 6, 370-385.

LENDZION K., WIERZBICKI J., WIERZBICKA A., 2016: System QMP (Quality Meat Program). Dobrowolny otwarty system produkcji mięsa wołowego o gwarantowanej wysokiej jakości, zarządzany przez polskich hodowców, PZPBM, Warszawa, 27-34.

Mintel Group, 2018: Global Food and Drink Trends. Report, http://www.mintel.com/globalfood-and-drink trends [dostęp: 11.17].

NIEC., ZEPEDA L., 2011: Lifestyle Segmentation of US Food Shoppers to Examine Organic and Local Food Consumption, Appetite 57 (1), 28-37, http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2011.03.012

OUDE OPHUIS P.A.M., Van TRIJP H.C.M., 1995: Perceived Quality: A Market Driven and Consumer Oriented Approach, Food Quality and Preference 6, 177-183.

Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego, PIPRiL 2006: Postanowienia ogólne Znak Jakościowy "Jakość Tradycja", http://www.produktyregionalne.pl/edc_media/List/Item-18/TinyFiles/Regulaminznaku.pdf [dostęp: 11.17].

RITTER Á.M., BORCHARDT M., VACCARO G.L.R., PEREIRA G.M., ALMEIDA F., 2015: Motivations for Promoting the Consumption of Green Products in an Emerging Country: Exploring Attitudes of Brazilian Consumers, Journal of Cleaner Production 106, 507-20, doi 10.1016/j.jclepro.2014.11.066

ROGALA A., 2015: Zainteresowanie żywnością lokalną wśród polskich konsumentów na tle polityki rolnej Unii Europejskiej, Handel Wewnętrzny 3, 227-238.

ROTHWELL A., RIDOUTT B., PAGE G., BELLOTTI W., 2015: Environmental Performance of Local Food: Trade-Offs and Implications for Climate Resilience in a Developed City, Journal of Cleaner Production 114, 420-30, doi 10.1016/j.jclepro.2015.04.096

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych, Dz.U. L 143 z 14.12.2012.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 roku w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych. Dz.U. L 189 z 20.07.2007.

RÓSZKIEWICZ M., 2011: Analiza klienta, Predictive Solution, Kraków.

STEENKAMP J-B.E.M., 1990: Conceptual Model of the Quality Perception Process, Journal of Business Research 21, 309-333.

STEFAN V., Van HERPEN E., TUDORAN A.A., LÄHTEENMÄKI L., 2013: Avoiding Food Waste by Romanian Consumers: The Importance of Planning and Shopping Routines, Food Quality and Preference 28 (1), 375-81, doi10.1016/j.foodqual.2012.11.001

Van LOO E.J., HOEFKENS C., VERBEKE W., 2017: Healthy, Sustainable and Plant-based Eating: Perceived (Mis)match and Involvement-based Consumer Segments as Targets for Future Policy, Food Policy 69, 46-57, http://doi.org/10.1016/j.foodpol.2017.03.001

VERBEKE W., PIENIAK Z., GUERRERO L., HERSLETH M., 2012: Consumers' Awareness and Attitudinal Determinants of European Union Quality Label Use on Traditional Foods, Bio-Based And Applied Economics 1 (2), 89-105.

WILCZYŃSKA A., 2015: Znajomość żywności gwarantowanej jakości i jej oznakowania wśród młodych konsumentów, Handel Wewnętrzny 2, 420-431.

ZABROCKI R., LIEDTKE I., 2010: Postawy i zachowania młodych konsumentów polskich i niemieckich na rynku żywności ekologicznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 609, 203-213.

ŻAKOWSKA-BIEMANS S., 2011a: Bariery zakupu żywności ekologicznej w kontekście rozwoju rynku żywności ekologicznej, Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering 56, 216-220.

ŻAKOWSKA-BIEMANS S., 2011b: Polish Consumer Food Choices and Beliefs about Organic Food, British Food Journal 113 (1), 122-137, doi 10.1108/00070701111097385

ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KUC K., 2009: Żywność tradycyjna i regionalna w opinii i zachowaniach polskich konsumentów, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 3, 64, 105-114.

ŻAKOWSKA-BIEMANS S., TEKIEŃ A., 2017: Free Range, Organic? Polish Consumers Preferences Regarding Information on Farming System and Nutritional Enhancement of Eggs: A Discrete Choice Based Experiment, Sustainability 9 (11), 1999, doi 10.3390/su9111999

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora