Selected health benefits of yogurt in the consumers’ opinion

Main Article Content

Marta Sajdakowska
Joanna Grasewicz


Keywords : consumer, yoghurt, health attributes, willingness to pay (WTP)
Abstract
The aim of this study was to assess the level of consumers’ acceptance of selected health benefits of yogurt and their willingness to pay higher prices for health attributes of this product category. The results indicate that relatively higher consumers’ acceptance refers to increasing the components affecting health benefits. Potential changes leading to reduction of undesirable constituents were not so accepted in the opinion of the respondents. Despite of the fact that consumers pay great attention to health and declare higher levels of willingness to pay for selected health benefits of yogurt, in fact the accepted prices are not so high.

Article Details

How to Cite
Sajdakowska, M., & Grasewicz, J. (2016). Selected health benefits of yogurt in the consumers’ opinion. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (114), 121–130. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.114.25
References

ABBOT R., 1997: Food and nutrition information: a study of sources, uses and understanding, British Food Journal 2 (99), s. 43-49.

BURCHARDI H., SCHRODER C., THIELE H.D., 2005: Willingness-to-pay for food of the own region: empirical estimates from hypothetical and incentive compatible settings. July 24-27, http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/19365/1/sp05bu02.pdf, s. 1-32, dostęp 11.04.2016.

GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

GUTKOWSKA K., SAJDAKOWSKA M., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KOWALCZUK I., KOZŁOWSKA A., OLEWNIK-MIKOŁAJEWSKA A., 2012: Poziom akceptacji zmian na rynku żywności w opinii konsumentów. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 5 (84), s. 187-202.

JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., 2009: Impact of beliefs and attitudes on Young consumers' willingness to use functional food, "Polish Journal of Food and Nutritional Sciences" (59) 2, s. 183-187.

JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., CZARNACKA-SZYMANI J., 2011: Zmiana składu produktów spożywczych z perspektywy konsumenta, "Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych" 569, s. 121-129.

JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., JEZNACH M., KOSICKA-GĘBSKA M., 2012: Akceptacja nowych produktów żywnościowych i jej uwarunkowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

JOHANSEN S.B., NÆS, HERSLETH M., 2011: Motivation for choice and healthiness perception of calorie reduced dairy products. A cross-cultural study, Appetite 56 (1), s. 15-24.

KRAUS A., 2015: Development of functional food with the participation of the consumer. Motivators for consumption of functional products, International Journal of Consumer Studies; International Journal of Consumer Studies 39, s. 2-11.

LEFÈVRE M., 2014: Do Consumers Pay More for What They Value More? The Case of Local Milk-based Dairy Products in Senegal; Agricultural and Resource Economics Review 43/1, s. 158-177.

MARETTE S., ROOSEN J., BLANCHEMANCHE S., FEINBLATT-MÉLČZE E., 2010: Functional food, uncertainty and consumers' choices: A lab experiment with enriched yoghurts for lowering cholesterol, Food Policy 35, s. 419-428.

MIKLAVEC K., PRAVST I., GRUNERT K.G., KLOPCIC M., POHAR J., 2015: The influence of health claims and nutritional composition on consumers' yoghurt preferences Food Quality and Preference 43, s. 26-33.

OZIMEK I., 2006: Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce, Rozprawy naukowe i monografie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

SAJDAKOWSKA M., GUTKOWSKA K., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KOWALCZUK I., 2011: Postrzeganie konsumenckie jakości produktów pochodzenia zwierzęcego na podstawie wyników badań jakościowych, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych 509, s. 209-218.

SAJDAKOWSKA M., GUTKOWSKA K., ŻAKOWSKA-BIEMANS, 2014: Skłonność konsumentów do płacenia wyższej ceny za innowacyjne produkty żywnościowe w kontekście metodologii WTP, Marketing i Rynek 10, s. 27-32.

TRANTER R.B., BENNETT R.M. COSTA L., COWAN C., G.C. HOLT G.C., P.J. JONES P.J.M., SOTTOMAYOR M., VESTERGAARD J., 2009: Consumers' willingness-topay for organic conversion-grade food: Evidence from five EU countries; Food Policy, (34) 3 s. 287-294.

URALA N., LÄHTEENMÄKI L., 2004: Attitudes behind consumers' willingness to use functional foods, Food Quality and Preference (15) 7-8, s. 793-803.

VERAIN M.C.D., SIJTSEMA S.J., ANTONIDES G., 2016: Consumer segmentation based on food-category attribute importance: The relation with healthiness and sustainability perceptions; Food Quality and Preference 48, s. 99-106

ŻAKOWSKA-BIEMANS S., 2011: Polish consumer food choices and beliefs about organic food, British Food Journal (113) 1, s. 122-137.

ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KUC K., 2009: Żywność tradycyjna i regionalna w opinii i zachowaniach polskich konsumentów, Żywność, Nauka, Technologia Jakość (64) 3, s. 105-114.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.