Ocena informacji zawartych na etykiecie pakowanej wieprzowiny

Main Article Content

Małgorzata Kosicka-Gębska
Jerzy Gębski
Katarzyna Kwiecińska


Słowa kluczowe : etykieta, informacja, wieprzowina, konsument
Abstrakt
Współczesny konsument, decydując się na zakup wieprzowiny, coraz częściej ze względu na własną wygodę oraz bezpieczeństwo, nabywa ją w formie pakowanej. Dokładnej wiedzy o produkcie dostarcza mu własna ocena sensoryczna mięsa związana przede wszystkim z oceną jego barwy oraz etykieta, na której producent zobowiązany jest do przekazania podstawowych, czytelnych i zrozumiałych informacji o produkcie. Jak dowodzą wyniki badania ilościowego przeprowadzonego w 2012 roku wśród 1325 konsumentów spożywających mięso wieprzowe, dla ponad ½ ogółu populacji informacje zawarte na etykiecie pakowanego mięsa wieprzowego są mało widoczne (mało czytelne) i niezrozumiałe. Stąd też konsumenci oczekują w przyszłości konkretnych zmian, a przede wszystkim związanych z umieszczaniem w widocznym miejscu informacji o terminie przydatności wieprzowiny do spożycia (29,1%), różnicowania wielkości czcionki (26,8%) oraz informacji, że mięso jest wolne od jakichkolwiek składników pochodzących z substancji modyfikowanych genetycznie (19,4%).

Article Details

Jak cytować
Kosicka-Gębska, M., Gębski, J., & Kwiecińska, K. (2016). Ocena informacji zawartych na etykiecie pakowanej wieprzowiny. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (114), 143–155. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.114.27
Bibliografia

BERNUÉS A., OLAIZOLA A., CORCORAN A. 2003: Labelling information demanded by European consumers and relationships with purchasing motives, quality and safety of meat. Meat Science 65 (3), 1095-1106.

BIESALSKI H., 2005: Meat as a component of a healthy diet - are there any risks or benefits if meat is avoided in the diet? Meat Science 3 (70), 509-524.

CEGIEŁKA A., 2010: Spożycie mięsa czerwonego - porównanie zagrożeń i korzyści. Gospodarka Mięsna 11, 18-19.

Consumer Attitudes to Food Standards. Wave 8. UK Report, Food Standard Agency 2007. http://www.food.gov. uk/multimedia/pdfs/cas2007ukreport.pdf, dostęp: 17.06.2014.

CROSS A.J., FERRUCCI L.M., RISCH A., GRAUBARD B.I., WARD M.H., PARK Y. et al., 2010: A large prospective study of meat consumption and colorectal cancer risk: an investigation of potential mechanisms underlying this association. Cancer Research, 70, 2406-2414.

GRUNERT K.G., WILLS J.M. 2007: A review of European research on consumer response to nutrition information on food labels. Journal of Public Health. 15, 385-399

GUTKOWSKA, K., SAJDAKOWSKA, M., ŻAKOWSKA-BIEMANS, S., KOSICKA-GĘBSKA, M., WIERZBICKI, J. 2013: Polish beef consumers: emerging or declining market? [in:] M. Klopčič, A. Kuipers, J.F. Hocquette: Consumer attitudes to food quality products: emphasis on Southern Europe, 275-285.

KONTOGIANNI M.D., PANAGIOTAKOS D.B., PITSAVOS C., CHRYSOHOOU C., STEFANADIS C., 2008: Relationship between meat intake and the development of acute coronary syndromes: The CARDIO2000 case - control study. European Journal of Clinical Nutrition 62, 171-177.

KOSICKA-GĘBSKA M., 2013: Zachowania polskich konsumentów na rynku wołowiny. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

KOSICKA-GĘBSKA M., 2012: Informacje umieszczane na opakowaniu paczkowanego mięsa drobiowego jako podstawa w budowaniu wiedzy konsumenta o produkcie. Handel Wewnętrzny, maj-czerwiec, 3, 241-250.

MCAFEE A.J., MCSORLEY E.M., CUSKELLY G.J., MOSS G.W., WALLACE J.M.W., BONHAM M.P., FEARON A.M. 2010: Red meat consumption: An overview of the risks and benefits. Meat Science 84, 1-13.

PIOTROWSKA A., ŚWIĄDER K., WASZKIEWICZ-ROBAK B., SWIDERSKI F. 2012: Możliwości uzyskania mięsa i przetworów z mięsa wieprzowego o podwyższonej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych n-3. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 5 (84), 5-19.

POŁOM A., BARYŁKO-PIEKIELNA N., 2004: Analiza czynników decydujących o preferencjach polskich konsumentów mięsa wieprzowego. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 3 (40), 5-23.

Report on European Consumers' Percept of Foodstuff Labelling. Results of Consumer Research conducted on behalf of BEUC from February to April, 2005. http://www.beuc. org/BEUCNoFrame/Docs/3/IFHIOGJCENFPHBEEJIKNOOIDPDB19 DBN7Y- 9DW3571KM/BEUC/docs/DLS/2005-00692-01-E.pdf, 2005, dostęp: 17.04.2014.

ROOSEN J., LUSK J.L., FOX J.A., 2001: Beef Labeling Strategies in France, Germany, and the UK, American Agricultural Economics, D 120, 1-24.

SADOWSKA A., ŚWIDERSKI F., 2010: Związki bioaktywne w mięsie. Post. Techn. Przetw. Spoż., 1 (20/36), 70-74.

TOMASZEWSKA-PIELACHA M., OZIMEK I., 2011: Czytelność, zrozumiałość i kompletność informacji zamieszczanych na opakowaniach żywności w opinii konsumentów. Probl Higieny i Epidemiologii 92 (4), 820-823.

VALSTA L.M., TAPANAINEN H., MÄNNISTÖ S., 2005: Meat fats in nutrition. Meat Science 3 (70), 525-530.

VERBEKE W., PÉREZ-CUETO F.J.A., DE BARCELLOS M.D., KRYSTALLIS A., GRUNERT K.G. 2010: European citizen and consumer attitudes and preferences regarding beef and pork. Meat Science 84, 284-292.

VERBEKE W., VIAENE J., 2000: Ethical challenges for livstock production: Meetinh consumer concerns about meat safety and animal welfare. Journal of Agricultural and Environmntal Ethics 12, 141-151.

VERBEKE W., VIAENE J. 1999: Consumer attitude to beef quality labeling and associations with beef quality labels. Journal of International Food & Agribusiness Marketing 10, 45-65.

WALKOWIAK M., GUTKOWSKA K., JASIŃSKI C. 2012: Przyczyny spożywania mięsa i wędlin przez polskich konsumentów. [w:] Gutkowska K. (red. nauk.): Możliwości rozwoju rynku wołowiny w Polsce w kontekście zachowań konsumentów wobec mięsa - odniesienia międzynarodowe. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 22-38.

WALKOWSKA S., REJMAN K., 2012: Wpływ dobrowolnych programów znakowania produktów spożywczych wartością odżywczą na kształtowanie prozdrowotnych zachowań na rynku żywności. Handel Wewnętrzny, t. III, 150-158.

WILLS J.M., SCHMIDT D.B., PILLO-BLOCKA F., CAIRNS G., 2009: Exploring global consumer attitudes toward nutrition information on food labels. Nutrition Reviews 67 (Suppl. 1), S102-S106.

YEN S.T., LIN B.H., DAVIS CH.G., 2008: Consumer knowledge and meat consumption at home and away from home. Food Policy 33, 631-639.

Zachowania i nawyki żywieniowe Polaków, 2010: Komunikat z badań CBOS, BS/150/2010, badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" (245), 7-13.10, 2010, reprezentatywna próba losowa dorosłych mieszkańców Polski, N = 1035.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.