Dostępność dziczyzny na polskim rynku w kontekście potrzeb konsumentów

Main Article Content

Katarzyna Kwiecińska
Jerzy Gębski
Małgorzata Kosicka-Gębska


Słowa kluczowe : dziczyzna, konsumpcja dziczyzny, dostępność dziczyzny, potrzeby konsumentów
Abstrakt
Dziczyzna, mimo że ma dużą wartość odżywczą, pojawia się w diecie Polaków sporadycznie. Czynnikami ograniczającymi zainteresowanie konsumentów dziczyzną są przede wszystkim ograniczona dostępność mięsa dzikich zwierząt w punktach handlowych oraz wysokie ceny mięsa i wyrobów z dziczyzny. W pracy wykorzystano wyniki badania jakościowego prowadzonego metodą CATI w grupie 450 osób spożywających dziczyznę. Wykazano, że dostępność dziczyzny (zarówno fizyczna, jak i ekonomiczna) wpływa na zainteresowanie konsumentów tego rodzaju mięsem. Na polskim rynku obserwuje się poprawę dostępności fizycznej dziczyzny. Wysokie ceny mięsa nadal stanowią istotną barierę ograniczającą zainteresowanie konsumentów dziczyzną.

Article Details

Jak cytować
Kwiecińska, K., Gębski, J., & Kosicka-Gębska, M. (2018). Dostępność dziczyzny na polskim rynku w kontekście potrzeb konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (121), 83–91. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2018.121.6
Bibliografia

BODNAR K., SZEL HODI M., SKOBRAK BODNAR E., 2014: Acceptance of the Meat of Wild Ungulates Among the Hungarian Consumers, Scientific Papers. Agronomy Series/Lucrari Stiintifice. Seria Agronomie 57 (1), 35-38.

CHARDONNET P., CLERS B. D., FISCHER J., GERHOLD R., JORI F., LAMARQUE F., 2002: The Value of Wildlife, Revue Scientifique et Technique-Office Inter-national des Epizooties 21 (1), 15-51.

JEŻEWSKA M., 1995: Czynniki warunkujące zachowania żywieniowe we współczesnych gospodarstwach domowych, Gospodarstwo Domowe w Kraju i na Świecie 1, 25-28.

KWIECIŃSKA K., KOSICKA-GĘBSKA M., GĘBSKI J., 2016a: Wyzwania dla rozwoju rynku dziczyzny w Polsce, Problems of World Agriculture/Problemy Rolnictwa Światowego 16 (31), 251-260.

KWIECIŃSKA K., KOSICKA-GĘBSKA M., GĘBSKI J., 2016b: Ocena preferencji konsumentów związanych z wyborem dziczyzny, Handel Wewnętrzny 1 (360), 53-64.

KWIECIŃSKA K., KOSICKA-GĘBSKA M., GĘBSKI J., GUTKOWSKA K., 2017: Prediction of the Conditions for the Consumption of Game by Polish Consumers, Meat Science 131, 28-33.

MIKUŁA A., 2012: Bezpieczeństwo żywnościowe Polski, Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich 99 (4), 38-48.

NAGALSKA H., REJMAN K., 2014: Wiedza konsumentów o dziczyźnie i zachowania nabywcze na rynku tego mięsa, Marketing i Rynek 6, 488-499.

POPCZYK B., 2012: Problemy handlu dziczyzną, [w:] D.J. Gwiazdowicz (red.), Problemy współczesnego łowiectwa w Polsce, Oficyna Wydawnicza Gościański & Prętnicki, Poznań, 137-150.

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 marca 2005 r. w sprawie określenia okresów polowań na zwierzęta łowne, Dz.U. 2005 nr 48, poz. 459 z późn. zm.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie, Dz.U. 1995 nr 147, poz. 713 z późn. zm.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.