Main Article Content
W artykule Autor porównuje stan świadomości i emocji studentów SGGW w latach 1990 i 2003. Po 13 latach transformacji ustrojowej zmiany są dość irytujące: narastający pesymizm i oznaki syndromu nabytej bezradności, utrzymujący się wysoki poziom nieelastycznego myślenia, co wynika bardziej z potrzeby bezpieczeństwa niż z kreatywnej przedsiębiorczości. Po egocentryzmie poznawczym, tak silnym jak w 1990 r., następują częstsze, silniejsze i różnorodne zaburzenia emocjonalne, w tym depresja. Do nowych negatywnych konsekwencji, które pojawiły się po 1990 roku, należą: przecenianie racjonalnego myślenia przy wciąż niskim poziomie inteligencji emocjonalnej oraz tendencja do szukania kozła ofiarnego i agresywnej walki z rywalami w pracy. To, że wyrażają chęć podjęcia pracy za granicą, można interpretować jako skłonność do ucieczki z kraju, ale oznacza też, że znają języki obce i nie brakuje im odwagi. Wśród władz pełniących rolę wsparcia jedynym, który podtrzymał swoje stanowisko, jest Jan Paweł II. Zaskakującym wnioskiem, w porównaniu z wynikami innych badań, jest to, że młodzież wzmocniła swoją samoocenę, co jednak można tłumaczyć lepszymi możliwościami edukacyjnymi, jakie otrzymują w SGGW. Można przyjąć, że jest to jedyny, pełen nadziei wynik badań Autora, który pozwala na stawianie pozytywnych prognoz zarówno co do młodzieży, jak i samego kraju. LW
Article Details
HAMER H., 1998: Rozwój przez wprowadzanie zmian. Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa.
JERSCHINA J.: Polak Polakowi popsuje. Gazeta Wyborcza z 4.02.2003.
REYKOWSKI J., 1999: Psychologia polityczna. [w:] Strelau J. (red.): Psychologia. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Skarżyńska K., 1999: Psychologia polityczna. Zysk i S-ka. Poznań.
SKARŻYŃSKA K.: Polak maruda. Gazeta Wyborcza z 20.01.2003.
TYSZKA T., 1997: Psychologia zachowań ekonomicznych. WN PWN, Warszawa.
WOJCISZKE B., GRZELAK J., 1995: Poczucie krzywdy Polaków: wzorce przeżywania, determinanty i konsekwencje. [w:] Biela A., Brzeziński J., Marek T. (red.): Społeczne, eksperymentalne i metodologiczne konteksty procesów poznawczych człowieka. Humaniora, Poznań.
Downloads
- Hanna Hamer, Wybrane techniki manipulacji społecznej , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: Nr 44 (2001)
- Hanna Hamer, Trudniejsze aktywizujące metody nauczania studentów , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: Nr 33 (1998)
- Hanna Hamer, Podstawowe aktywizujące metody nauczania studentów , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: Nr 31 (1997)
- Hanna Hamer, Psychologiczna interpretacja oporu rolników wobec reform w warunkach transformacji ustrojowej , Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej: Nr 40 (2000)