Pozycja konkurencyjna banków spółdzielczych w segmencie mikroprzedsiębiorstw

Main Article Content

Marcin Idzik


Słowa kluczowe : bank spółdzielczy, przewaga konkurencyjna, wizerunek, satysfakcja, pozycja rynkowa
Abstrakt
Celem opracowania była ocena pozycji konkurencyjnej banków spółdzielczych oraz ich zdolności do kreowania tendencji rozwojowych i skutecznego pozyskiwania nowych klientów w segmencie mikroprzedsiębiorstw. Źródło danych empirycznych stanowiły wyniki ogólnopolskich badań zrealizowanych na reprezentatywnej próbie N = 800 przedsiębiorstw o zatrudnieniu do 10 pracowników oraz rocznych obrotach do 2 mln euro. Analiza objęto udziały rynkowe, znajomość, potencjał i wizerunku marki oraz satysfakcję klientów. Banki spółdzielcze nie wykorzystują w pełni swoich walorów w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Wysokie udziały rynkowe zawdzięczają stabilnej bazie „starych” klientów. Banki spółdzielcze nie są preferowane przez potencjalnych klientów. Pozycja konkurencyjna wynika z niszowych obszarów, w których działają banki spółdzielcze, kosztów obsługi oraz emocjonalnych uwarunkowań działania na lokalnym rynku. Stosowanie narzędzi marketingowych jest nieuniknione i powinno stać się elementarną częścią wspomagania funkcjonowania banków spółdzielczych.

Article Details

Jak cytować
Idzik, M. (2017). Pozycja konkurencyjna banków spółdzielczych w segmencie mikroprzedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (119), 37–50. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.119.24
Bibliografia

Firmy w świecie finansów 2016: TNS Polska, Warszawa.

GOŁĄB-ANDRZEJAK E., BADZIŃSKA E., 2015: Satysfakcja klientów, jako źródło sukcesu organizacji - studium przypadku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 875, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41, 1, 81-91.

GORYNIA M., ŁAŹNIEWSKA E., 2010: Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 41, 48-50.

HARASIM J., 2009: Zasoby niematerialne a konkurencyjność banku i jego efektywność, [w:] Harasim J. (red.). Konkurencyjność i efektywność działania banku - podejście zasobowe. Prace Naukowe AE w Katowicach, Katowice, 81-104.

IDZIK M.: 2016: Lokalne instytucje finansowe w procesie budowania wspólnot społecznych, Wystąpienie podczas Forum Liderów Banków Spółdzielczych, Warszawa.

IDZIK M.: 2015: Selected Aspects of the Situation of the Cooperative Banks on the Retail Banking Market. Roczniki Naukowe SERiA, 14(6), 89-94.

KASIEWICZ S., KURLIŃSKI L., MARCINKOWSKA M., 2013: Sektor bankowy - motor czy hamulec wzrostu gospodarczego?, Warszawski Instytut Bankowości, Warszawa, 63-81.

KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO, 2013: Analiza sytuacji bankowego sektora spółdzielczego, w tym funduszy własnych, w 2012 roku oraz informacja o przebiegu prac nad możliwymi modelami działania zrzeszeń w kontekście Dyrektywy CRD IV oraz Rozporządzanie CRR, Warszawa,

MEERMAN SCOTT D., 2012: Marketing i PR w czasie rzeczywistym: jak błyskawicznie dotrzeć do rynku i nawiązać kontakt z klientem, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 121-124.

MIZERSKI G., 2008: Opinią w bank, Gazeta Bankowa 34, Warszawa.

MONITOR BANKOWY 01'2017, ZBP, Warszawa.

MRUK H., 2007: Wieniec bez chwały, Puls Biznesu 2, z dn. 03.01.2007.

NOWACKA A., 2009: Uwarunkowania komunikacji marketingowej na przykładzie banków spółdzielczych powiatu płockiego i płońskiego, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa (rozprawa doktorska maszynopis), 83.

PAWLONKA T., 2012: Sytuacja ekonomiczna banków spółdzielczych w latach 2000-2011. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (97), 183-192.

PEREK A., PAWLONKA T., 2014: Rozpoznawalność banków spółdzielczych w segmencie młodych konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (106), 71-83.

RODZINKA J., TWORZYDŁO D., 2000: Wizerunek banku komercyjnego w perspektywie doświadczeń minionej dekady, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania 4, 131-145.

SIUDEK T., SNARSKI P., CHODERA B., 2013: Konkurencyjność banków komercyjnych i spółdzielczych w Polsce. Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 100, 2, 25-36.

STANKIEWICZ M.J., 2008: Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, [w:] Gospodarka Narodowa, 7-8, 87-89.

SZAMBELANCZYK J., 2016: Rola banku zrzeszającego w nowej strukturze. Wystąpienie podczas Forum Liderów Banków Spółdzielczych, Warszawa.

SZELĄGOWSKA A., 2012: Współczesna bankowość spółdzielcza. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 18-37.

SZWACKA-MOKRZYCKA J., 2010: Znaczenie wizerunku w budowaniu pozycji konkurencyjnej banków, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 4 (53), Warszawa, 278-286.

TWARÓG E., 2013: Nowoczesny jak... bank spółdzielczy, Puls Biznesu.pl, z dn. 06.02.2013.

WALCZAK W., 2009: Niematerialne determinanty konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw, [w:] S. Lachiewicz, M. Matejun, (red.), Konkurencyjność, jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 112-119.

WĘCŁAWSKI J., 2010: Banki spółdzielcze w konkurencyjnym otoczeniu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska XLIV, sectio H, 231-248.

WOŹNIEWSKA G., 2010: Analiza potencjału konkurencyjności banku spółdzielczego - zarys koncepcji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska XLIV, 2 sectio H, 325-338.

WOŹNIEWSKA G., 2011: Potencjał konkurencyjności banku spółdzielczego, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław, 73-86.

ZYGIEREWICZ M., 2012: Sytuacja ekonomiczna banków spółdzielczych i ich kondycja na tle konkurencji komercyjnej, [w:] A. Szelągowska (red.) Współczesna Bankowość Spółdzielcza, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 187.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.