Competitive position of the cooperative banks in the segment of micro-companies

Main Article Content

Marcin Idzik


Keywords : cooperative bank, competitive advantage, image, satisfaction, market position
Abstract
The objective of this paper is to evaluate the competitive position of the cooperative banks and their ability to create the growth trends and effectively acquire new customers in the micro-company segment. The sources of the empirical data were the results of the nation-wide surveys conducted on a representative sample of N = 800 companies with up to 10 employees and an annual turnover of up to 2 m EUR. The analysis included the market shares, familiarity, brand potential and image as well as the customer satisfaction. The cooperative banks do not fully use their advantages in building their competitive advantage. A stable base of the “regular” customers contributes to their high market shares. The cooperative banks are not preferred by the prospective customers. The competitive position of the cooperative banks is based on the niche areas where the cooperative banks operate and the service costs as well as the emotional circumstances of operating on the local market. The application of the marketing tools is inevitable and should be the elementary part of the support provided for the cooperative banks.

Article Details

How to Cite
Idzik, M. (2017). Competitive position of the cooperative banks in the segment of micro-companies. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (119), 37–50. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.119.24
References

Firmy w świecie finansów 2016: TNS Polska, Warszawa.

GOŁĄB-ANDRZEJAK E., BADZIŃSKA E., 2015: Satysfakcja klientów, jako źródło sukcesu organizacji - studium przypadku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 875, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41, 1, 81-91.

GORYNIA M., ŁAŹNIEWSKA E., 2010: Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 41, 48-50.

HARASIM J., 2009: Zasoby niematerialne a konkurencyjność banku i jego efektywność, [w:] Harasim J. (red.). Konkurencyjność i efektywność działania banku - podejście zasobowe. Prace Naukowe AE w Katowicach, Katowice, 81-104.

IDZIK M.: 2016: Lokalne instytucje finansowe w procesie budowania wspólnot społecznych, Wystąpienie podczas Forum Liderów Banków Spółdzielczych, Warszawa.

IDZIK M.: 2015: Selected Aspects of the Situation of the Cooperative Banks on the Retail Banking Market. Roczniki Naukowe SERiA, 14(6), 89-94.

KASIEWICZ S., KURLIŃSKI L., MARCINKOWSKA M., 2013: Sektor bankowy - motor czy hamulec wzrostu gospodarczego?, Warszawski Instytut Bankowości, Warszawa, 63-81.

KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO, 2013: Analiza sytuacji bankowego sektora spółdzielczego, w tym funduszy własnych, w 2012 roku oraz informacja o przebiegu prac nad możliwymi modelami działania zrzeszeń w kontekście Dyrektywy CRD IV oraz Rozporządzanie CRR, Warszawa,

MEERMAN SCOTT D., 2012: Marketing i PR w czasie rzeczywistym: jak błyskawicznie dotrzeć do rynku i nawiązać kontakt z klientem, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 121-124.

MIZERSKI G., 2008: Opinią w bank, Gazeta Bankowa 34, Warszawa.

MONITOR BANKOWY 01'2017, ZBP, Warszawa.

MRUK H., 2007: Wieniec bez chwały, Puls Biznesu 2, z dn. 03.01.2007.

NOWACKA A., 2009: Uwarunkowania komunikacji marketingowej na przykładzie banków spółdzielczych powiatu płockiego i płońskiego, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa (rozprawa doktorska maszynopis), 83.

PAWLONKA T., 2012: Sytuacja ekonomiczna banków spółdzielczych w latach 2000-2011. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (97), 183-192.

PEREK A., PAWLONKA T., 2014: Rozpoznawalność banków spółdzielczych w segmencie młodych konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (106), 71-83.

RODZINKA J., TWORZYDŁO D., 2000: Wizerunek banku komercyjnego w perspektywie doświadczeń minionej dekady, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania 4, 131-145.

SIUDEK T., SNARSKI P., CHODERA B., 2013: Konkurencyjność banków komercyjnych i spółdzielczych w Polsce. Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 100, 2, 25-36.

STANKIEWICZ M.J., 2008: Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, [w:] Gospodarka Narodowa, 7-8, 87-89.

SZAMBELANCZYK J., 2016: Rola banku zrzeszającego w nowej strukturze. Wystąpienie podczas Forum Liderów Banków Spółdzielczych, Warszawa.

SZELĄGOWSKA A., 2012: Współczesna bankowość spółdzielcza. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 18-37.

SZWACKA-MOKRZYCKA J., 2010: Znaczenie wizerunku w budowaniu pozycji konkurencyjnej banków, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 4 (53), Warszawa, 278-286.

TWARÓG E., 2013: Nowoczesny jak... bank spółdzielczy, Puls Biznesu.pl, z dn. 06.02.2013.

WALCZAK W., 2009: Niematerialne determinanty konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw, [w:] S. Lachiewicz, M. Matejun, (red.), Konkurencyjność, jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 112-119.

WĘCŁAWSKI J., 2010: Banki spółdzielcze w konkurencyjnym otoczeniu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska XLIV, sectio H, 231-248.

WOŹNIEWSKA G., 2010: Analiza potencjału konkurencyjności banku spółdzielczego - zarys koncepcji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska XLIV, 2 sectio H, 325-338.

WOŹNIEWSKA G., 2011: Potencjał konkurencyjności banku spółdzielczego, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław, 73-86.

ZYGIEREWICZ M., 2012: Sytuacja ekonomiczna banków spółdzielczych i ich kondycja na tle konkurencji komercyjnej, [w:] A. Szelągowska (red.) Współczesna Bankowość Spółdzielcza, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 187.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.